sreda, 21.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 02.06.2011. u 22:00 Marija Đorđević

Otvoren paviljon Srbije

Наш павиљон на Бијеналу у Венецији (Фото М. Ђорђевић)

Od našeg specijalnog izveštača

Venecija – „Drago mi je što vidim da se ovoliko vas ovde okupilo i da ste spremni da se žrtvujete za umetnost.” Ovim rečima Dragoljub Raša Todosijević obratio se prisutnima na jučerašnjem otvaranju paviljona Srbije u kome se predstavio izložbom „Svetlost i tama simbola”.

Paviljon Srbije otvoren je i zvaničnim govorima ministra kulture Srbije Predraga Markovića i pokrajinskog sekretara za kulturu Vojvodine Milorada Đurića.

Kao prvi utisak, Predrag Marković je u izjavi za naš list rekao da izložba spaja lično autorovo iskustvo i u funkciji je blagog sporenja sa onim što je tema bijenala.

„Raša se ponovo igra simbolima, linijama, oblicima, on smenjuje svetlost i tamu, ironišući sa konvencionalnim mišljenjem i kroz ovaj projekat... Dajući provokativnu predstavu svoje umetnosti i javno flertujući sa subverzivnim, umetnik očito ponovo želi da isprovocira naš um, naša sećanja, osećanja, stavove, a čini se, bez namere da demistifikuje svoju umetnost, već više kao pružanje mogućnosti da svako ovde pronađe svoj sopstveni odgovor”, rekao je, otvarajući izložbu, Predrag Marković.

I Milorad Đurić je govorio o Rašinim simbolima, kao inspiraciji koja nas tera da razmislimo o značenjima simbola koji mogu da nas povedu u dobrom i lošem pravcu.

Izložbu Raše Todosijevića „Svetlost i tama simbola”izabranu za ovogodišnje nacionalno predstavljanje čine poznate Todosijevićeve instalacije i objekti, kao i Dnevnik koji se sastoji od 120 manjih radova – crteža i akvarela. Cela serija radova zapravo je objedinjena pod nazivom „Bog voli Srbe”, ali su oni istovremeno i rasprava o promenljivosti tumačenja simbola u određenim istorijskim prilikama.

„Neki simboli u jednom vremenu imaju pozitivno, a u drugom negativno značenje, kao što je slučaj sa svastikom. To sve zavisi od naše interpretacije sveta. Do pojave nacizma kukasti krst je bio arhaični simbol prethrišćanskih civilizacija. Niko i nije obraćao pažnju na ovaj verski ili dekorativni element, sve dok nije upotrebljen kao simbol nacističke ideologije i svih strahota koje je ova ideologija donela”, kaže Raša Todosijević.

Pre zvaničnog otvaranja, paviljon Srbije u Đardinima bio je otvoren za publiku i stručnjake, a kako smo saznali vladalo je i veliko interesovanje posebno kustosa iz muzeja SAD.Marina Abramović je takođe posetila izložbu Raše Todosijevića i prokomentarisala: „Raša je odličan umetnik, ne znam zašto još ranije Srbija nije njega delegirala kao zvaničnog predstavnika u Veneciji”. Nosilac ovogodišnjeg predstavljanja na Bijenalu u Veneciji je Muzej savremene umetnosti Vojvodine.

Raša Todosijević nam je ispričao da je, kada su pre mesec dana došli da nameste izložbu, srpski paviljon bio skoro u ruševnom stanju. Jer, kada se završi izložba prethodnog bijenala, tokom dve godine do sledeće manifestacije, paviljoni jednostavno ostaju zaključani i potrebno ih je ponovo dovesti u red.Malter je opadao sa fasade, a dovođenje paviljona u red trajalo je duže nego postavka samih radova. Finansijski, ovo sređivanje ne bi trebalo da bude veliki zalogaj za državu, pa bi za naredno bijenale 2013. godine svakako trebalo računati na ozbiljnije bavljenje ovim problemom. Jer, briga za paviljon do sada kao da se završavala svečanim govorima i fotografisanjem na otvaranju.

Trodnevni vernisaž završava se danas, a bijenale se zvanično otvara za publiku 4. juna i traje do kraja novembra.

Komentari5
f9b4c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

izložba? x
Ovakvu izložbu može da priredi svaki osnovac. Dokle više zamazivanja očiju i državno podržanog amaterizma?
istorija presudjuje
I Salijeri je bio u centru pažnje, a Mocart je ostao u istoriji muzike i danas živi. Salijeri je muzički mrtav. Bijenale u Veneciji davno je već groblje prave umetnosti.
istorija presudjuje
I Salijeri je bio u centru pažnje, a Mocart je ostao u istoriji muzike i danas živi. Salijeri je muzički mrtav. Bijenale u Veneciji davno je već groblje prave umetnosti.
ah oh
"Јавни флерт са субверзивним и провокација ставова", baš ko poručeno za javni servis i sve javno...
Dusko - Zeja Jovanovic
Punih 40 godina radim kao slobodni umetnik u Nemackoj.....Sa mojih 5000 radova polako se vracam u Srbiju gde pravim svoju zaduzbinu...Na mojim radovima dominira SVSTIKA. Sa tim simbolom nije bilo lako u Nemackoj (Mogu reci bilo je uzasno).U mojim umetnickim ritualima izvodio sam radjanje SVASTIKE.Sada svi se prave veliki i kao otkrili nesto novo...Drzava me je ingronisala i vise mi je odmogla nego pomogla sto se tice mog velikog projekta "PIGOZA"..Sta je tu je....istorija ce pokazati velicinu jednog umetnika a ne moda....

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja