Posle više od 40 godina Beograd će 31. decembra obiti novi most, koji će spajati novobeogradsku i čukaričku obalu. Prva vozila preko Mosta na Adi preći će u novogodišnjoj noći, kada će biti priređen veliki vatromet.
Novi most doprineće rasterećenju saobraćaja, a pun efekat će Beograđani, ali i posetioci glavnog grada, osetiti kada posao bude kompletno završen. To se prvenstveno odnosi na pristup sa čukaričke strane, koji će biti u punoj funkciji za godinu dana kada se završi petlja „Radnička”. Sa novobeogradske strane, pristup i silaženje s mosta ne bi trebalo da bude problem, jer su završene tri silazno-uzlazne rampe, a Ulica Jurija Gagarina proširena je za još jednu, četvrtu traku, na potezu od mosta do Otvorenog tržnog centra. Sa te strane Save u toku 2012. predviđeno je da se izgradi veći deo od tri kilometara pristupnih saobraćajnica do Tošinog bunara.
Na petlji „Radnička” završena je konstrukcija 365 metara dugačkog nivoa kojim je most spojen sa petljom „Hipodrom”.
Ukupna površina prve deonice novobeogradske „kopče” s mostom je oko 40.000 kvadratnih metara, do novobeogradske železničke stanice.
U Direkciji za javni prevoz uveravaju da će autobusi na liniji 94 biti prvi koji će saobraćati preko novog mosta. Ova linija, koja povezuje naselja Miljakovac i Blok 45, sada saobraća „Gazelom”. Vozila na ovoj liniji će polaziti iz Bloka 45, ići redovnom trasom do Bulevara Milutina Milankovića, zatim preko Mosta na Adi i petlje „Radnička” ka petlji „Hipodrom”, nastaviti prema Topčideru, a zatim se Ulicom Teodora Drajzera povezati sa Ulicom Neznanog junaka i Crnotravskom prema Banjici.
Osim „devedeset četvorke”, od 1. januara preko Mosta na Adi na svakih 20 minuta saobraćaće i minibus sa oznakom 85. Njegova trasa biće naselje „Belvil” – Agostina Neta – Jurija Gagarina – Most na Adi – Radnička – Savska magistrala – Svetolika Laze Lazarevića – Radnička – Strugarska – Čukarička padina.
-----------------------------------------------------
Kako je počelo
2006. Izrađen je idejni projekat mosta i pristupnih saobraćajnica sa svim pratećim studijama
2007. Za konsultanta je izabrana firma „Luis Berger”. Iste godine sproveden je u dve faze i tender za projektanta i izvođača radova, na kome je učestvovalo osam firmi iz šest zemalja
2008. Ugovor za projektovanje i izgradnju mosta potpisan je u aprilu sa konzorcijumom u sastavu „PORRTechnobauundUmweltAG” iz Austrije, „SCTdd” iz Slovenije (istupili su iz posla nakon bankrota krajem 2010) i „DSDBruckenbauGmbH” iz Nemačke. Vrednost samog mosta, bez pristupnih puteva, ugovorom je procenjena na 118,6 miliona evra
-----------------------------------------------------
Jeste li znali
Propusna moć mosta je 12.000 vozila na sat
Vozačima sa Čukarice i Novog Beograda Most na Adi će za 30 minuta skratiti vreme potrebno za prelazak sa jedne na drugu savsku obalu
Osim uštede u vremenu, to će značiti i 11 tona goriva manju dnevnu potrošnju, i srazmerno manje zagađenje
Intenzitet saobraćaja preko sadašnjih mostova i u Bulevaru vojvode Mišića biće smanjen do 40 odsto
Gornja konstrukcija mosta i rampe zaštićene su hidroizolacijom, u sanduku mosta urađena je antikorozivna zaštita, montirani nosači elektrokablova i instaliran sistem za odvodnjavanje
Novi most može da izdrži zemljotres jačine do osam stepeni Merkalijeve skale. Armirana betonska konstrukcija u obliku obrnute saksije apsorbuje seizmičke talase pre nego što stignu do samog pilona
-----------------------------------------------------
Karakteristike
- 964 metra je dugačak most
- 45 metara je širina: šest saobraćajnih traka, dva tramvajska koloseka i dve pešačko-biciklističke staze
- 376 metara je glavni raspon mosta (čelična konstrukcija od pilona do stuba broj pet na Maloj Adi)
- 200 metara je visok pilon, sazdan od 39 betonskih segmenata
- 167.000 tona betona i čelika ugrađeno je u kompletnu konstrukciju