sreda, 16.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:55

Svi kasnili – Srbija plaća

Autor: Marijana Avakumovićsreda, 08.02.2012. u 22:00
Све је скупље са пројектом „из руке” (Фо­то Д. Јевремовић)

Austrijska „Alpina” za izgradnju mosta kod Beške dobiće 5,64 milijarde dinara ili oko 55 miliona evra. Toliko su „Putevi Srbije”, kako je „Politika” već pisala, spremni da plate. Ali to, ipak, nije sve. Preostalo je da se partneri dogovore o opravdanosti produženja roka izgradnje, jer će, kako su „Putevi Srbije” prekjuče najavili, „Alpina” zbog toga najverovatnije pokušati da zatraži dodatni novac. Prema računici Austrijanaca, koja je ranije ispostavljena investitoru, novo premošćavanje Dunava koštalo bi oko 90 miliona evra.

Ko je kriv što je od ugovaranja izgradnje mosta do njegovog završetka proteklo pet godina, da li su opravdano prekoračeni rokovi i koliko je sve to eventualno koštalo, odgovor nismo mogli da dobijemo budući da Nevenka Sinđić, direktorka beogradskog predstavništva ove austrijske kompanije, nije odgovarala na telefonske pozive.

U „Putevima Srbije” pak priznaju da je u samom startu bilo kašnjenja pri izdavanju urbanističkog akta „što se može smatrati opravdanim zahtevom izvođača za odštetu, kao i produžetak rokova usled obima naknadnih radova koji nisu bili poznati u vreme izrade tendera”. S obzirom na to da su svi tehnički detalji usaglašeni, kako navode u pisanom odgovoru, detaljnom analizom biće utvrđeno da li je izvođač opravdano ili neopravdano završio most tek 30. septembra prošle godine.

– Prema ugovoru, ukoliko izvođač neopravdano kasni predviđeni su penali, 0,05 odsto po danu, odnosno maksimum 10 odsto od ugovorene cene. Ako izvođač uspe da dokaže opravdanost produžetka roka, njegovi zahtevi biće vrednovani – najavljuju u „Putevima Srbije”.

U ovom javnom preduzeću podsećaju da su izgradnju nadgledale kompanije „Skot Vilson” i „Most projekt”, dok su tehničku pomoć pružale po jedna francuska i američka firma. Projekat su periodično kontrolisali i pregledali konsultanti Evropske banke za obnovu i razvoj.

– Ispostavljene odštetne zahteve nezavisno su vrednovale kompanije koje su nadgledale gradnju. Njihove procene prihvatili su investitor, to jest „Putevi Srbije” i finansijer EBRD. To je prihvatila i „Alpina”. To podrazumeva da je dogovor obostrano prihvaćen – navedeno je u pisanom odgovoru „Puteva Srbije”.

Goran Rodić, sekretar udruženja za građevinarstvo Privredne komore Srbije, kaže da je utvrđivanje činjenice, ko je „kriv” za produženje roka izgradnje, ključno za određivanje konačne cene mosta. Ukoliko je to investitorova zasluga, „Alpina” može da dobije naknadno novac na ime poskupljenja cene materijala.

– Oko toga nema pogađanja. Lako je proverljivo to što „Alpina” tvrdi da je ugradila mnogo više materijala nego što je ugovoreno. Papiri i činjenice sve govore i nema mesta pogađanju po principu ja tebi dođem ovoliko ti meni onoliko – kaže Rodić.

Na pitanje kako je došlo do toga da cena mosta s ugovorenih 33,7 naraste na 55 miliona evra, Rodić kaže da očigledno nije dobro urađen projekat i predračun. Most je, podseća on, građen po međunarodnom standardu „žuti Fidik”, koji predviđa da se izvođaču poveri posao na osnovu idejnog projekta i da on posle izradi glavni projekat.

– Kada se u toku projektovanja radi predračun toleriše se odstupanje do 10 odsto. Na gotov projekat prihvatljivo je odstupanje od tri odsto ugovorene vrednosti. Ovo je praksa, i u slučaju da je projekat dobro urađen, nema većih odstupanja – objašnjava Rodić. 

Prema mišljenju mostograditelja Ljubivoja Kostića, potpredsednika Udruženja građevinskih inženjera Srbije, u ovom slučaju su podbacili domaći pregovarači. Izgradnju, prema njegovom mišljenju, nisu smeli da ugovaraju bez projekata i sa puno nepoznanica.

– Žurili smo da dobijemo most što pre, ali nas ta žurba nikuda nije dovela. Trebalo je da se držimo tradicije. Uraditi sve proračune pa tek ulaziti u posao, jer kada u kapitalnu investiciju ulazite bez projekata ne znate čemu da se nadate. Projektovanje smo prepustili stranoj kompaniji i ona je radila kako njoj odgovara. Nadzorni organ je takođe bila strana kompanija. Mi smo to nemoćno posmatrali. Ispali smo kao onaj što poslednji ostane u kafani i mora da plati ceh za sve – kaže Kostić.

On kaže da „Alpina” nema nikakvog opravdanja da traži naknadni novac za prekoračenje rokova izgradnje.

– Kod Beške već postoji most i on je bio pokazna vežba za sve što ih očekuje. Tako da ne prolazi priča da nisu znali za postojanje klizišta. To su samo izgovori. Čim su počeli da kasne s njima, trebalo je raskinuti ugovor. Ali pošto smo ih „mazili i pazili” most smo dobili sa zakašnjenjem i po višoj ceni – smatra Kostić.


Komentari13
0b9ac
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

MIlorad Marković
Da li ste primetili da je asfaltiranje loše urađeno. Čak je lošiji novi asfalt od starog ?
Radovan gradj. inzenjer
Investitor velikih gradjevinskih Projekata treba da prave Ugovore po standardnoj FIDIC-ovoj proceduri. Tako se radi u svim zemljama cak i u najnerazvijenijim. U FIDIC-ovim uslovima sve je predlozeno: Sta radi Investitor, kako se bira Konsultant, kako se bira Izvodjac, kako se radi, kako se vrsi Nadzor itd. nergoprojekt je u tome imao najvise iskustva. Nazalost Vlade Srbije su dozvolile da Srbija ostane bez najboljih projektantskih i zvodjackih firmi, svetski poznatih. SVe poslove u Srbiji se samo knjize u stranim firmama a svi podizvodjaci su nekada mocne firme iz Srbije. Maksimalna razlika u ugovorenoj sumi za izvodjenje radova i nakon zavrsetka ne sme biti veca od 10%. U slucaju gradnje mosta kod Beske ocigledno je da je rec o pljacki. Niko ne moze niti sme da odobri placanje bez kontrole dokumentacije. Tu je sigurno rec ili o neznanju ili o dogovoru pojedinih strucnjaka "investitora" , nadzora i Izvodjaca. Ko je bio nadzor tokom gradnje.
Ратко Спаић
Србија је препуна способних и поштених инжењера градитеља па их чак у позамашној количини без накнаде "извози"-одлазе трбухом за хљебом. Али таквих још доста у самој Србији-но нису добро распоређени.ИНвестиције воде (и надзоришу) углавном они стручњаци који су струку (и част) продали политичарима за "шаку долара". Главне износе масног профита (кајмак) узимају подмићени из врхова власти и бизнисмени странци (банкари који кредитирају; надзор и извођаћи-сви као што пишете су туђинци). Тако нам и треба кад то допуштамо.
Slobodan iz Beča
Pošto živim od rada u Austriji, moram da ih pohvalim. Sposobniji su od naših. Vi pohvalite Kineze. Oni tek dolaze na Dunav. Sledeća vlada će reći: Tako su pogađali posao oni pre nas. Tj. sadašnja.
seljak srednjebosanski-ruralni
Novi udarnički poklić u Srbiji:"NEMA IZGRADNJE BEZ UGRADNJE!!!".

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja