četvrtak, 17.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:44

Ulice pešacima – tuneli saobraćaju

Autor: Daliborka Mučibabićnedelja, 04.03.2012. u 22:00
Над "укопаним" саобраћајем - пешачки плато са фонтаном који повезује Кнез Михаилову и Калемегдан

Saobraćajni tunel dužine 200 metara od Gračaničke do spomenika Rigi od Fere, nad njim pešački plato sa fontanom koji povezuje Knez Mihailovu i Kalemegdanski park sa priobaljem i tramvaji na sadašnjoj trasi – biće deo kompleksa duž ulica Pariske i Tadeuša Košćuška i od Uzun Mirkove do Gračaničke. Prema planovima, gradnja bi mogla da počne krajem sledeće godine.

Urbanisti su poslednjih pola veka planirali sijaset takvih podzemnih spona Savskei Dunavskepadine, koji bi teretni saobraćaj izmestili pod zemlju, smanjili gužve i omogućili da se brže stigne iz jednog dela grada u drugi.Svi su realizovani samo kao – crteži na papiru.

Povod za poslednje saobraćajno rešenje u srcu Beograda je prošlogodišnji međunarodni konkurs za uređenje Beton hale. Izabrano idejno rešenje japanskog arhitekte Soua Fudžimotoa – spiralni objekat koji povezuje priobalje sa Beogradskom tvrđavom i Kalemegdanom – biće deo pešačke celine od Palate „Albanija” do Savskog pristaništa.

Istu lokaciju za tunel od Gračaničke do Uzun Mirkove ulice prepoznali su projektanti još pre gotovočetiri decenije u Sektoru za metro, a u okviru projekta prve etape metro sistema 1973–1982. godine. Za njegovog autora,arhitektu Branislava Jovina,nije sporno da je to pozicija za tunel,ali smatra da je pristup gradskih vlasti sada pogrešan.

– Denivelacija Ulice Tadeuša Košćuška je integralni deo izgradnje bloka oko Rajićeve ulice sa metro stanicom „Kalemegdan”. U tom projektu, predvideo sam da Trg Republike, Vasina, Uzun Mirkova, Pariska iGračanička budu zone bez automobilaitramvaja. Tako bismo od Palate „Albanija” imali direktnu pešačku vezu sa Kalemegdanom i tvrđavom. Ali,uslov za to su metro stanice ispod Trga Republike i Kalemegdana. To što grad sada pokušava je parcijalni pristup jer ćemo dobiti samo pešačku ulicu, a ne icelu zonu. Problem sa saobraćajemnećemo rešiti – smatra Jovin.

Da se od tada ostvarilo samo nekoliko ideja o tunelima koji su bili velika inspiracija inženjerima, sada možda ne bismo imali samo saobraćajne prečice, nego i čitav podzemni grad sa prodavnicama, galerijama, kakvi postoje u mnogim svetskim metropolama. O pojedinim tunelima se samo maštalo, neki su isprojektovani, a jedan je započetšezdesetih godina prošlog veka u Ulici Gavrila Principa. Da se od tog projekta nije odustalo,njegov izlaz danas bi bio u Francuskoj ulici.

– Urađena su iscrpna istraživanja ipočelo je kopanje,ali su radovi obustavljeni kada je počelo klizanje terena iznad širokog iskopa. Istina je da se radilo u nepovoljnim geološkim uslovima,ali sve je stalo zbog neopravdane bojazni da će gradnja tunela izazvati sleganje iklizanje Terazija, Savske iDunavske padine – objašnjava Petar Lokin, profesor Rudarsko-geološkog fakulteta u penziji.

Ono što drastično poskupljuje probijanje podzemnih koridora nije samo nepovoljni sastav tla, nego dodatna oprema, napominje Lokin.

– Sa savremenom tehnologijomnema prepreka za gradnju bez obzira da li tunel probijate na terenima sa idealnim geološkim uslovima poput Tašmajdana, dela Kalemegdana, Košutnjaka, Banovog brda, ili nestabilnim kao što su Savski i Dunavski amfiteatar. U oba slučaja samo je pitanje da li je to isplativo. Građevinskiradovi za tunel po dužnom metru koštaju 5.000 do 10.000 evra. Osvetljenje, protivpožarna zaštita, ventilacija i održavanje koštaju isto toliko – naglašava Lokin.

----------------------------------------------------

Nerođeni blizanac Terazijskog tunela

Kakobi rasteretili Terazijski tunel,urbanisti su sedamdesetih godina 20. veka predlagali da se probijejoš jedan,za saobraćaj iz suprotnog smera. Vozila iz Bulevara kralja Aleksandra bi na Trgu Republike „zaranjala”u tunel i izlazilana Brankov most,nastavljajućikaNovom Beogradu. Bilo je i drugih rešenja, seća se Dušan Milanović, inženjer saobraćaja i zamenik direktora Sektora za strateško planiranje i razvoj Urbanističkog zavoda Beograda.

– Reč je o tunelskoj vezi Brankovogmosta i Ulice despota Stefana, pravcem odPop Lukine do Ekonomske škole na uglu Cetinjske i Despota Stefana. Ako aktiviramo Savski amfiteatar,u kome je planirana izgradnja stotina hiljada kvadrata stambeno-poslovnog prostora,jedna od prvih većih investicija trebalobi da bude tunel koji bi spojio Savsku magistralu i Dunavsku ulicu–ističe Milanović.

Jedni previše skupi, drugi suviše luksuzni

Predlagalo se i da se tunelom povežuSvetosavski plato i zapadni Vračar,a za jednu od varijanti Unutrašnjeg magistralnog poluprstena (UMP) planirani su tuneli ispod bolnice „Dragiša Mišović” i Ulice vojvode Stepe. Čak je urađena i planska dokumentacija, ali nijedan nije realizovan. Ista sudbina zadesila je i tri tunela na poslednjoj trasi UMP-a,od kojih je jedan nastavak Mosta naAdii protezao bi se od letnje pozornice na Senjaku do Autokomande. U fioci je ostao i svojevrsni tunel, odnosno kanalizacioni kolektor ispod Save na potezu od kule Nebojša do Muzeja savremene umetnosti.

Od njih do sada nije bilo ništa, napominje Milanović, iz dva razloga: cene i čekanjeda se donese konačna odluka o tipu metroa i njegovim trasama.

–Mnoge ideje o tunelima bile su preskupe, a pojedine su pre svegastvar komfora,a ne preke potrebe,poput onog ispod Svetosavskog platoa. Ništa drugačija nije ni najnovija ideja grada o tunelu od Gračaničke do Uzun Mirkove ulice – smatra Milanović.

Paket sa Beton halom

Na pitanje šta su garancije da postojeći trodimenzionalni modelitunela za vozila od Gračaničke do Uzun Mirkove neće samo to i ostati, Dejan Vasović, gradski arhitekta, odgovara: – Gradonačelnik i Gradska uprava stali su iza tog projekta, kao što su podržali i uređivanje Beton hale. Pošto je Beton hala prioritet, logično je da se tako tretiraju i pešački koridori, koji sa njom čine celinu, pa će se „u paketu” i realizovati – objašnjava gradski arhitekta.

Tuneli o kojima se maštalo

·Bulevar despota Stefana – Brankov most, jednosmerni

·Brankov most – Despota Stefana kod Ekonomske škole, dvosmerni

·Brankov most – Francuska ulica

·Za vezu Svetosavskog platoa i zapadnog Vračara podzemna deonica na potezu Bulevara oslobođenja od Veterinarskog fakulteta do Tiršove ulice

·Tri tunela na trasi Unutrašnjeg magistralnog poluprstena: Senjački (od Paštrovićeve ulice do Partizanovog stadiona), od Ustaničke ulice do Ulice gospodara Vučića i od Žičke do Dimitrija Tucovića

·Razmatrano je i tunelsko povezivanje Savske i Dunavske padine od Ekonomskog fakulteta do Francuske ulice za vezu sa Dunavskom ulicom. Taj tunel planiran je zajedno sa novim drumsko-šinskim mostom preko Save


Komentari10
16e79
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Gane 87
Jako lepo. Imamo li mi para za ovu lepotu? Koliko domova zdravlja, bolnica, škola čeka desetinama godina renoviranje? Koliko rentgen aparata ili mamografa fali Beogradu? Kada sve to unapredimo, onda ćemo cveće i fontane.
ŠTO VIŠE FONTANA e
U inat komunjarama,provincijalcima,seljoberima i ograničenima, koji nerazumeju korist od lepog i svetlog i modernog.i od promena. ipak tu bi trebalo postaviti manju fontanu,ali slapove obavezno.
pilece pamcenje
Sta bi sa rimskim lokalitetom na tom podrucju? Kada su onomad rekonstruisane sine otkriven je deo Singidunuma za koji kazu da se prostire preko parka do tvrdjave. Ako vec kopaju tunel, neka arheolosko nalaziste isplacuje taj poduhvat. Lepa turisticka atrakcija, slatke parice od ulaznica. Nista ne radis, a dobro naplacujes, srpski san! Turisticka staza kroz vreme Dunavom, malo do Vince u praistoriju, pa u rimsko doba i na kraju u tvrdjavu u srednji vek!i Gde to ima na jednom mestu? Drvece u parku beogradske tvrdjave ce zahvatiti "sindrom bulevarskih platana", i gotovo. One spomenike posejane po parku premestiti u Studentski park, ionako sem ponekog studenta, niko nema pojma ko su ti "likovi" i za sta su zasluzni.
Архитекта Без чланске карте
Да сте ишта научили на Архитектонском факултету овоме би се грохото смејали. Ово са фонтаном је чиста трагикомедија тзв. стручњака. Оваква фонтана тражи слободан простор око ње који би по димензијама био макар дупло већи у оба правца. Па само са друге стране улице вам стоји огроман неуређен парк у коме пршти некаква беда од водоскока. Како никоме не паде на памет да ову скаламерију стави на место ње, где ће људи имати хектаре слободног простора около из кога могу на прави начин кореспондирати са воденим површинама у летњим данима!? То су наши административни стручњаци за измишљање ''профитабилних'' јавних радова. пс. Нећу говорити о ''ургентности'' поменутог тунела док нпр. Ургентни центар грца у мањку простора за рад јер сматрам да се свако треба бавити својом уско стручном делатношћу.
pitanje glodarima
Zar nije dovoljna obicna pasarela kojom bi pesaci iz Knez Mihajlove presli ulicu i dosli na Kalemegdan? Ili se opet neko dobro ugradjuje u ove gluposti? Kakve bre fontane?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja