sreda, 14.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:24

„Ruski car” menja ime u „Vapijano”

Autor: N. Belić – D. Mučibabićnedelja, 13.05.2012. u 22:00
Зграда је одузета породици Антонијевић после Другог светског рата и претворена је у друштвену својину, а потом и приватизована (Фото А. Васиљевић)

Smena na tronu zadesila je jedan od najpoznatijih prestoničkih restorana – „Ruski car” – vlasništvo nad ovim otmenim stecištem Beograđana i njihovih gostiju preuzeo je međunarodni lanac ugostiteljskih objekata „Vapijano”. U ovoj kompaniji najavljuju da bi posle prilagođavanja enterijera zdanja u Knez Mihailovoj ulici kafana koja je zatvorena pre nekoliko dana trebalo ponovo da proradi krajem juna i da neće promeniti dosadašnji izgled.

– Zgrada je kao spomenik kulture pod zaštitom, spoljna i unutrašnja forma neće biti menjana. Posebna pažnja biće posvećena projektu prilagođavanja unutrašnjosti. Sve radove obavljaćemo po uslovima Zavoda za zaštitu spomenika kulture. Staro ime – „Ruski car” nismo u mogućnosti da zadržimo. Zvanično ovaj ugostiteljski objekat zvaće se „Vapijano”. Investicija za novi restoran vredna je oko 1,2 miliona evra i biće zaposleno 100 mladih. Na javnom konkursu za nova radna mesta stiglo je oko 600 prijava, a među njima su i one koji su poslali bivši radnici restorana – ističu u kompaniji „Vapijano”.

Dosadašnji vlasnik „Ruskog cara”, Dragan – Aca Bulić još se nije oglasio na temu prodaje restorana, ali jeste Zoran Antonijević čiji su otac, stric i tetka podigli zdanje u kojem se danas nalazi restoran i uknjiženi su kao vlasnici još 1934. godine. Antonijević je zbog toga podneo zahtev za povraćaj ove imovine na osnovu Zakona o restituciji. Zgrada je oduzeta njegovoj porodici posle Drugog svetskog rata i pretvorena je u društvenu svojinu, a potom i privatizovana.

– Zbog toga sam 2006. tužio Ugostiteljsko preduzeće „Stari grad” koje je ranije upravljalo ovim mestom. To preduzeće je 2002. i zvanično prodalo restoran Snežani Bulić, supruzi Jusufa Bulića, koja je kao zakupac u „Ruski car” došla 1998. godine – ističe Antonijević kojem je osim kafane oduzet i ceo sprat iznad nje.

On kaže da je kafana bila u sastavu Ugostiteljskog preduzeća „Stari grad” koje je nakon što su Bulići stigli bilo privatizovano i pripalo je firmi „Midlend”. Iz ove prodaje bio je izuzet „Ruski car”, pa ga je nakon toga u dogovoru sa „Starim gradom” kao vlasnica preuzela Snežana Bulić, a Antonijević tvrdi da ovaj posao nije bio legalan.

Srboljub Panić iz republičke Direkcije za imovinu tvrdi da mu nisu poznati detalji privatizacije ugostiteljskog preduzeća „Stari grad” ni to kako je „Ruski car” došao u posed porodice Bulić. U načelu, kaže Panić, ako je neko zakonito stekao pravo svojine nad nepokretnošću koja je bila u državnom vlasništvu on ima pravo da je proda. Starim vlasnicima ona neće moći da bude vraćena u naturi nego će njih država da obešteti.

– Prošlogodišnjim Zakonom o povraćaju oduzete imovine i obeštećenju zabranjeno je da se otuđuje ili opterećuje državna imovina do odluke o pravu svojine po zahtevu bivših vlasnika. Ali svi oni koji su pre toga legalno došli do vlasništva na nekretninama koje potražuju izvorni vlasnici, mogli su da kao svaki privatni vlasnik takvom imovinom slobodno raspolažu – poručuje Panić.

----------------------------------------------

Bez formalnosti i „dres koda”

Kada je reč o ambijentu, ali i jelovniku, karti pića i vinskoj karti novi vlasnici napominju da će oni biti koncipirani tako da odgovaraju individualnim željama gostiju. U „Vapijanu” kažu da će insistirati i na ambijentu koji nije opterećen formalnostima, bez „dres koda”, a neće biti obavezne ni rezervacije.

U „Vapijanu”, čiji se restoran već nalazi u Tržnom centru „Ušće”, poručuju da je „Ruski car” prešao u vlasništvo lanca koji je u konkurenciji restorana sa svežom i zdravom hranom, proglašen za najbrže rastući u Evropi. U svetu postoji više od 100 ugostiteljskih objekata u sklopu ove kompanije, od Brizbejna i Tajpeja, preko Londona, Pariza, Beča, Berlina, do Čikaga i Njujorka.

----------------------------------------------

Restoran „Zagreb” umesto Romanovih

„Ruski car” zavladao je među prestoničkim otmenijim stecištima odmah po otvaranju koje se odigralo još 1890. godine, a nazvan je u čast vladara Aleksandra Drugog Nikolajeviča Romanova koji je Rusijom upravljao od 1855. do 1881. godine. Gotovo od osnivanja, na ovom mestu okupljala se prestonička elita i ugledni gosti iz inostranstva. Koliko je kultno sastajalište vremenom postao ovaj restoran najbolje opisuje rečenica da se „ovde dolazilo, da bi bio viđen”.

Zdanje u kojem se i danas kafana nalazi sagrađeno je između 1922. i 1926. prema idejnom projektu Petra Popovića i uz saradnju Dragiše Brašovana. „Ruski car” je posle Drugog svetskog rata „razvlašćen” i 1960. pretvoren u društvenu svojinu. Otvoren je tada novi ugostiteljski objekat – ekspres restoran „Zagreb”. U tim godinama ovde se pripremala kuvana hrana i gosti su se sami služili, a luksuzni nameštaj i escajg zamenili su plastični poslužavnici na liniji.

Devedesetih godina Ugostiteljsko preduzeće „Stari grad” je ovaj prostor dalo u zakup Srbinu iz Australije Džeku Samardžiji koji je preuredio restoran i vratio mu stari naziv „Ruski car”.


Komentari51
be147
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Damjan B
U posljednjih 15 godina zatvoreno je oko 90 % starih kultnih beogradskih restorana i kafana od Sumatovca preko kafane Prolecece pa Trandafilovica, Grgeca, Dusanovog grada i Ruskog cara i mnogih drugih, da bi se danas doslo do modernih kafica bez starog beogradskog kafsnskog duha i stranih ugostiteljskih firmi sumljivog kvaliteta. Stranci ne dolaze u velikom broju u nas grad kako se hvale u turistickoj organizaciji. zbog Mcdonadsa i slicnih cuda od restorana ne go zbog skadarlije jer nju ovi pametnjakovici ne mogu da prodaju pod zastitom je kao ambijentslna celina inace bi i ona postala proslost grada. Za mene je odlazsk na kultna mesta zavrsen nova me ne privlace jedino Svratim u Burdelj na paliluskoj pijaci.
Jagoda Holjevac
Često sam pre rata išla na sastanke u Savezni zavod za statistiku i uvijek navratila u kafanu Zagreb, bila mi je super. Valjda će biti i sada. Nisam dugo bila u Beogradu, vjetrovi rata sve su poremetili. S poštovanjem Jagoda
Milan Kari
Strasno...vapiano je Kanta od restorana,kao Mc Donalds samo malo bolje sredjen....steta sto nema vise ruski car...Inace vapiano ima italijansku kuhinju,a u italiji nema bi jedan restoran,jel je katastrofa.....
zoran nikolić
mislio sam da je vlasnik ruskog cara bio svetozar adamović od 1890, ili je držao u zakup. voleo bih da se čujem z. antonijevićem, baš me interesuje jer sam praunuk s. adamovića
Marsela R.
I ja sam za to da nam se vrati "Ruski car".

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja