ponedeljak, 21.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:05

Nepoznati Šumanovićev kupac

Autor: Gordana Krstić-Fajsreda, 06.06.2012. u 22:00
Сава Шумановић: „Обала мора са боровима”

Specijalno za Politiku

Pariz – U godini velikih datuma, kada se obeležava 70 godina od tragične smrti streljanjem i 60 godina od osnivanja Memorijalne galerije Save Šumanovića u Šidu, na svetlo dana izneta je još jedna nepoznata pariska slika ovog velikog srpskog i jugoslovenskog umetnika.

Naime, u Parizu je nedavno poštovaocima umetnosti predstavljena i ponuđena na aukcijskoj prodaji u čuvenom pariskom „Otel Druo”  Šumanovićeva slika Obala mora sa borovima”. Kako se nezvanično saznaje, slika potiče iz privatne pariske kolekcije i vlasnici su je, nasledivši je od roditelja, ponudili na prodaju. Po svemu sudeći, nisu ni slutili da će procenjena vrednost biti praktično udesetostručena. Šumanović je danas vrlo malo poznat u Francuskoj, i to prevashodno u krugu trgovaca umetninama.

Sava Šumanović (Vinkovci 1896 – Sremska Mitrovica 1942) u Parizu je boravio u tri navrata, između 1920. i 1930. godine. Za vreme života i rada na Monparnasu, tada centru sveta za umetnike sa svih meridijana, uspeo je da skrene pažnju na svoje stvaralaštvo, što potvrđuju brojni osvrti na njegovo delo u francuskoj štampi onoga vremena. Za samo nešto više od pet godina ukupnog boravka u Parizu, Šumanović je ostavio tragove koji ga i danas čine prisutnim, uprkos tome što njegovo delo tu nije nikada promovisano nakon definitivnog povratka kući 1930. godine.

Dimenzija 65 x 81 cm, slika Obala mora sa borovima rađena je uljem na platnu i potpisana je latinično, po francuskom pravopisu, u donjem desnom uglu, kao i na poleđini platna. Na osnovu potpisa može se svrstati u period nastanka između 1920. i 1929. godine, kada je Šumanović po dolasku u Pariz, po savetu likovnog kritičara i svog prijatelja Florana Felza, počeo da se potpisuje na način kako bi Francuzi pravilno izgovorili njegovo slovensko prezime.

Slika je u dobrom stanju i na originalnom platnu, što se konstatovalo pregledom i izveštajem dobijenim od aukcijske kuće. Vršene su manje restauracije: na poleđini je uočljiv mali umetak u gornjem desnom delu dok je bojeni sloj restauriran na levoj strani, u zoni drveća. Uočljivi su manji tragovi vlage na poleđini platna. Potpis je izveden braon bojom i takav se pojavljuje i pod UV zracima. 

Od prvobitno procenjene vrednosti na 3.000–4.000 evra, slika je brzom akcijom dostigla cenu od 32.000 evra, plus 25 odsto takse! Tako je Šumanović na čuvenom pariskom tržištu umetnina, još jednom, zasluženo, skrenuo pažnju na svoje delo. Prvi put je to bilo 2006. godine, kada je njegova slika „Selo” (Village) prodata za sumu od 64.000 evra, uz svetski rekord između procenjene i postignute cene. Do tada su njegove slike na pariskom tržištu prodavane po simboličnim cenama, što po svemu sudeći više neće biti slučaj.

Kako je Šumanović prevashodno poznat na području bivše Jugoslavije, nije teško pretpostaviti da je slika našla novog vlasnika među ljubiteljima umetnosti iz slikareve domovine. Kao što obično biva, najviša cena je izlicitirana preko telefona i ime novog vlasnika je nepoznato javnosti.

Za vreme života i stvaralaštva u Parizu Šumanović je imao kupaca slika, iako mu je viza to povremeno zabranjivala. U svom tekstu „Mesto predgovora”, napisanom za poslednju izložbu za života 1939. godine, pominje gospodina Merka, svog bivšeg kupca. Francuska vlada mu je otkupila akt sa salona iz 1926. godine, a na slici „Park Monsuri” 1940. godine, rađenoj po skici iz Pariza, zapisao je da je istu sliku u malom formatu naslikao 1929. godine i prodao je gospodinu Rišaru za 200 franaka.

Šumanovićeve slike se od tridesetih godina prošlog veka povremeno pojavljuju na pariskim aukcijama, uz slike legendarnih majstora pariske škole. Bio je najbolji učenik Andre Lota, koji je njegovo delo okarakterisao i kao bolje od Sezanovog, ali, kako mu je govorio, uzalud kad ne postiže visoke cene na tržištu. Više ne bi mogle da stoje ove reči, jer pojavom moćnih investitora sa naših prostora i zahvaljujući njihovom nadmetanju za Šumanovićeva dela, ona u Francuskoj dostižu visoke cene i ponovo ga čine zapaženim. 


Komentari1
0120d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Мирко Грбић, Бањалука
Био је најбољи ученик Андре Лота, који је његово дело окарактерисао и као боље од Сезановог, али, како му је говорио, узалуд кад не постиже високе цене на тржишту.... ----------------------------------------- .....пише у чланку али те ријечи нису ријчи А .Лота већ Саве Шумановића изречене у хроничној фази његове душевне болести.Мир души великог сликара и трагичног човјека Саве Шумановића !

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja