utorak, 14.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 22.06.2012. u 22:00 Nebojša Katić

Državne menice za investicije

Država nikada nije sasvim nemoćna i čekanje ne mora biti jedina opcija. Neke mere bi se mogle preduzeti odmah, bez čekanja.

Prva mera bi morala biti ukidanje svih oblika gotovinskog kreditiranja građana (keš krediti, kreditiranje preko kartica i minusnih salda na tekućem računu). Ovo bi smanjilo pritisak na cene, oslobodilo sredstva za privredu, a možda dovelo i do blagog pada kamata. Istovremeno, smanjio bi se i broj dužnika-očajnika.

Druga moguća mera spada u domen rizičnog eksperimenta i radikalno odstupa od klasičnih dogmi MMF-a. Država bi mogla započeti ciklus kreditiranja investicione izgradnje izdavanjem sopstvenih menica kojima bi plaćala izvođače radova i domaće dobavljače. U ovom konceptu nisu potrebna ni inostrana sredstava, niti zaduživanje kod domaćeg bankarskog sektora.

Mehanizam je prvi put uspešno primenjen u Nemačkoj 1932. godine pod kancelarom Šlajherom. Nemačka je bila u recesiji, odsečena od finansijskih tržišta i suočena sa armijom nezaposlenih. U nešto modifikovanom obliku, model je nastavio uspešno da funkcioniše i pod Hitlerom. Koristeći ovakvu finansijsku tehniku, Nemačka je započela veliku obnovu infrastrukture, kao i program naoružavanja.

Pomenuti nemački model bi se mogao preslikati i na Srbiju danas.

Ministarstvo za infrastrukturu bi, na primer, moglo formirati preduzeće za finansiranje i koordiniranje radova na infrastrukturi. Ovo preduzeće bi izdavalo menice za izvedene radove, a menice bi avalirala Razvojna banka. Menice bi nosile dobru kamatu, mogle bi da se prenose i koriste kao sredstvo plaćanja. Kamata bi bila stimulans da menice što duže ostane u cirkulaciji. S druge strane, menice bi se mogle u svakom trenutku i bezuslovno diskontovati kod Razvojne banke, čime bi poverenje u mehanizam bilo dodatno pojačano.

Dospele i diskontovane menice Razvojna banka bi isplaćivala novcem koji bi uzimala od NBS kao krajnjeg kreditora. Jednostavnije rečeno – da, NBS bi štampala novac. Ministarstvo finansija bi bilo dužno da po utvrđenim rokovima na kraju otkupljuje emitovane menice i tako vraća uzete kredite od NBS. Ovo bi omogućilo i da NBS planira svoje bilanse i monetarnu politiku.

Logika ovog pristupa je da investicioni ciklus kreira novu zaposlenost i privredni rast. Broj ljudi koji plaćaju poreze i doprinose se povećava, a povećava se i opšta potrošnja koja preko PDV-a popunjava budžet. Zahvaljujući rastu budžetskih prihoda Ministarstvo finansija dobija sredstva iz kojih može vratiti uzeti kredit od NBS. Kamate koje država plaća na menice ostaju domaćim preduzećima koje su u radovima učestvovali, a ne bankama i njihovih stranim vlasnicima.

Ovakvo kreiranje novca ne bi trebalo da ima inflatorne efekte budući da je tražnja u recesiji mala i kapaciteti su neuposleni. Pri tome, novac ne ide u potrošnju, već u investicije i stvaranje novih dobara. Konačno i najvažnije, svaka izdata menica je pokrivena izvedenim radovima ili kupljenom robom.

Sam mehanizam kreiranja novca na ovakav način, kao i posledice po monetarni sistem nisu bitno različite od onih koje proističu inozaduživanjem. Razlika je samo u tome što država više nije u rukama stranih kreditora i kontrolora, i ne zavisi samo od njihove volje.

Ovakvo zaduživanje ne donosi devize, ali ne dovodi ni do rasta spoljnog duga. Kako je novac autonomno kreiran, a ne unet iz inostranstva, devizne rezerve se neće povećati i dinar će morati da depresira. Ovo jeste problem, ali pre ili kasnije, ozbiljna korekcija dinara je neminovnost u svakom slučaju. U predloženom modelu, negativne posledice depresijacije bile bi kompenzovane činjenicom da privreda radi i zaposlenost raste.

Ovaj način finansiranja investicija pomaže i da se razbije bankarski monopol, a banke prisile na razumniju kamatnu politiku.

Kada finansira radove na ovaj način, država ne mora raspisivati međunarodne konkurse. Ona može voditi razvojnu politiku i ovako kreirana sredstva može usmeravati domaćim preduzećima i tako ih jačati.

Primena predloženog rešenje zahteva stratešku viziju i izuzetan profesionalizam i vlade i NBS. Podrazumeva i odlično projektno vođenje investicija, zahteva odgovornost i disciplinu u plaćanjima i eliminaciju korupcije. Mehanizam se naravno može zloupotrebiti na mnogo načina, ali to nije slabost mehanizma po sebi. Ima li Srbija volje, hrabrosti, kadrova i znanja da se upusti u ovakav projekat i da se oslobodi tutorstva MMF-a?

Ljubaznošću autora preuzeto sa bloga http://nkatic.wordpress.com 

Komentari15
1438a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Coma BL
Najzad da neko predlozi pa makar i toplu vodu. Nisam do sada cuo da je neko iz postojeceg establismenta ponudio nista slicno, bar ne u toj meri u kojoj je zatvorio celi sistem od nastanka para pa do konacnog vracanja iz pocetnog izvora. Problem , po meni , stvaranja para bez para zasnovan je na POVERENJU, a osnovni problem cele Srbije je u tome sto niko nikome ne veruje i svi rade po skracenom postupku, ako sam u sansi uzimam sve, sta ce sutra biti je posao za nekog drugog. Po istom principu se i sada formira vlada. Totalno nepoverenje i traze se metode na koji nacin da se zastitim od svih trenutno predvidljivih situacija u kojoj moja stranka moze da izvisi. Nadam se da ce na narednim izborima , koji ce opet biti PROTIV, naci se jedna stranka sa ljudima poput g-dina Katica.
ekopatriota ekopatriota
dobra ideja ali nedovoljna za nas jer mi moramo da izvozimo da bi dobili novac da bi mogli da vracamo nase dugove u inostranstvu sa nasim novcem koji bi kruzio kod nas kupili bi vreme nasi dobavljaci i radnici koji bi zaradili taj novac bi potrosili na stranu kvalitetniju robu i letovanja u inostranstvu kao sto se to i desilo sa novcem mbitela i nisa danas nemacka zaradjuje jer izvozi tehnologiju kvalitet i znanje netrazi ona za djabe inzenjere iz inostransva ona ima odlican menadzment,ekonomiste pravnike inzenjere ali njen kvalitet robe sve prodaje pogledajte samo sta u ostalim evropskim zemljama nije propalo opstala je samo najkvalitetnija roba mi trebamo da naucimo i da kopiramo izrael i japan one su uspesne zemlje zoto sto su uspele da preslikaju tudju tehnologiju a to danas rade i kina i indija
Vex PET
A gde je tu zarada za neku novu NIBENS grupu, ministra, njegove prve saradnike i ostale partijske drugove? Da bankari ostanu okracenih rukava? Taman posla! Ovo je samo jedan od odlicnih predloga g. Katica. Kakva razlika u odnosu na praznu pricu Mrkonjica, Dulica, Dinkica, Djelica, Djilasa... pa onda pozadinskih igraca Beka, Miskovica, tata tajkun-sin savetnik ministra koalicija...
mirko b.
Dobra ideja sa državnim menicama ima i svoje slabosti. Ako uspostavimo dobre mehanizme kontrole i odgovornosti za projektovanu politiku sa tačno odredjenim imenima i odredjenom odgovornošću možemo uspeti. To znači da ponovo moramo imati jaku i autoritativnu državu sa zakonima koji se poštuju. Pa mnoga privatizovana preduzeća traže povratak državnog vlasništva. Ne državno vlasništvo nego državu kao poslodavca i investitora samo moramo dobro razradit mehanizme protiv mita i korupcije državnih činovnika sa zaprećenim kaznama kao u razvijenim ekonomijama Kine, Japana, Južne koreje i slično. Neka država bude pošten poslodavac pa će i mnoga privatna preduzeća i preduzetnici potražit mesto u tom sistemu, sa najboljim normalno. Tako će mo vratiti i naše izgubljene kadrove po svetu koje smo oterali lopovskim mahinacijama ljudi bliskih vlast. Vlasti mora biti blizak samo onaj ko je vredan i pošten i zna da radi svoj posao. To bimorao biti naš izbor i perspektiva jer valjda i mi nešto znamo.
slobodan stanic
"DRZAVNE MENICE ZA INVESTICIJE" (N.Katic):Svakako je i ovo jedan od vec negde koriscenih modela i metoda. Ima dve velike prednosti:nezavisnost od stranih i "domacih" bankarskih institucij i sto drzava moze da kontrolise ceo obim i posla i menica i emisije za ovaj model. Jedini nedostatak ovog modela kada s je u pitanju nasa Derzava to sto mi nemamo mehanizme kontrole a ni dogovaranja ,kao ni mehanizme zastite od zloupotreba i jos sto je najgore , veliki broj skorojevica koji se cak nazivaju u "strucnjacima", ne misli da koristi nikakve oprobane modele,jer zaboga "svet i privreda pocinje sa njihovim dolaskom".Na veliku zalost to je nasa stvarnost. Pa pogledajte samo ovu "IGRANKU" OKO KONSTITUISANJA VLADE

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja