subota, 07.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:51

Jevtin izgovor za drumski haos

sreda, 11.07.2012. u 22:00

Možda je prosečna cena putarine po pređenom kilometru kod nas najniža, kako to s ponosom ističu u „Putevima Srbije”, ali se po kvalitetu puteva i usluge koju pružamo teško možemo porediti sa ostalim evropskim zemljama. To smo pokazali prošlog vikenda. Opravdanje nadležnih da nisu mogli da spreče višečasovno čekanje na naplatnoj stanici kod Niša, da su sve preduzeli, ali da na intenzitet saobraćaja ne mogu da utiču za „Politikine”sagovornike je tanak izgovor. Prošlonedeljni haos na autoputu ocenjuju kao plod nesposobnosti, nerada i odsustva želje da se problem reši.

Velibor Sovrović, potpredsednik Privredne komore Srbije i generalni direktor „Laste”, uverava da je gužva na autoputu sasvim sigurno mogla da se izbegne.

– Prvo, „Putevi Srbije” morali su da predvide da će u turističkoj sezoni dnevno prolaziti 80.000 vozila. Drugo, mogli su da uvedu mobilne uređaje za očitavanja kartica, koji bi prepolovili vreme čekanja na naplatnoj rampi – kaže Sovrović.

I Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, smatra da su „Putevi Srbije” trebali bolje da se organizuju i da unapred predvide korake. Ali oni, kaže, ili nemaju želju ili su nesposobni da reše problem zagušenja saobraćaja na naplatnim stanicama.

Mogli su, kaže, da apeluju na vozače da koriste kreditne kartice, time bi se znatno ubrzao prolazak kroz rampe. Ako se prolazak skrati za minut, to bi za sto učesnika značilo sat i po manje čekanja.

On naglašava da bi uvođenje vinjeta, to jest nalepnica kojima vozači dokazuju da su platili korišćenje autoputeva za određeno vreme, sasvim sigurno smanjilo gužve. Ne slaže se ni sa matematikom „Puteva Srbije” da bi vinjete tom preduzeću donele gubitke.

– I da je tako, zašto ne apeluju na vozače da koriste tagove. To je alternativa vinjetama, a kod nas već postoji kao mogućnost. Dakle, vozači pomoću posebnog uređaja u kolima, za koji se uplaćuje kredit sa kojeg se skida novac, plaćaju putarinu prolazeći kroz rampu bez zadržavanja. Ali kod nas se taj vid plaćanja nedovoljno koristi, jer ga niko ne reklamira – kaže profesor Saobraćajnog fakulteta.

Kada bi ga pitali za savet predložio bi da se za domaće vozače uvedu tagovi, a za one koji dolaze u posetu – vinjete. Tako budžet ne bi bio oštećen, a turski državljani ne bi razmišljali da nas zaobiđu i preko Rumunije i Bugarske iz Evrope stignu u rodnu zemlju.

Ubeđenost nadležnih iz „Puteva Srbije” da nas stranci neće zaobići, jer im je put kroz našu zemlju kraći i jeftiniji, čak najjeftiniji po pređenom kilometru u celoj Evropi – za Neđa Mandića, predsednik Udruženja za međunarodni transport – nije uverljiva.

–  Logično je da Turci počnu da nas izbegavaju, jer za novac koji daju ne dobijaju odgovarajuću uslugu. I oni to neće tolerisati unedogled. Nisam siguran da je u Srbiji najjeftinija putarina po pređenom kilometru, jer pri određivanju prosečne cene važno je sa koje deonice autoputa se taj prosek izvlači – kaže Mandić.

On naglašava da je vinjeta za vozače uvek bila i ostaće najjednostavniji i najjeftiniji vid plaćanja.

– U Mađarskoj za deset evra možete da se vozite neograničen broj puta sa kraja na kraj zemlje. Ali mi naplaćujemo drumarine po deonicama da bismo prikrili svoj nerad i nered – kaže Mandić.

Sa druge strane, Velibor Sovrović tvrdi da je zatvoreni sistem naplate putarine, kakav postoji – trenutno jedini moguć u Srbiji.

– Uvođenjem vinjeta sasvim sigurno bi se izgubio deo novca „Puteva Srbije” namenjen za održavanje puteva. Mi taj luksuz sebi ne možemo da dozvolimo. Austrija, Mađarska i Slovenija su u velikom minusu zbog vinjeta. Jedino naplata drumarine po pređenom kilometru donosi prihod – kaže Sovrović i dodaje da je elektronsko plaćanje izvanredna stvar, koja bi sasvim sigurno smanjila gužve na naplatnim rampama.

Međutim Mandić na to kaže da je plaćanje putem tagova prilično komplikovan kod nas.

– U Češkoj i Austriji postoje postpejd i pripejd dopune, baš kao kod mobilnih operatera, i prolazi se kroz zemlju bez zadržavanja. U Srbiji morate da platite avans, pa da nosite dokaz o uplati, potom čekate na naplatnoj rampi... Zato malo vozača koristi tagove. Zar je bilo teško iskopirati češki model? Postoji milion načina za bolju organizaciju naplate putarina, samo treba razmišljati – zaključuje Mandić.

Marijana Avakumović


Komentari12
71ed9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dragutin Rajkovic
Kao prvo: Mi ne umemo da NAPRAVIMO autoput. Pa ga zavrsimo sa par decenija zakasnjenja. A onda, ne umemo ni da ga NAPLATIMO. Uf, tesko nama i onome ko snama ima posla.
Branko Nikolić
Netačna je tabela cena vinjeta. Pre 6 dana prođoh kroz Mađarsku i platih 13 EUR, kao i nekoliko njih pre i posle mene, da ne pomislite da Mađari samo meni naplaćuju više. Prošle godine, polovinom avgusta, istu tu vinjetu kroz Mađarsku platili smo 9 EUR.
Saki Marjanov
Ne moze se porediti auto-put kroz Hrvatsku i Srbiju. Nebo i Zemlja! Cim udjete na Batrovce vidite gde ste usli. I samo jedna ispravka: Hrvati su poskupeli putarinu 15. juna i sada je deonica Lipovac - Zagreb 121 kunu.
vuk
Prvo, ovde je vise nego ocigledna nesposobnost nadleznih da rese problem, drugo cena putarine ako se pogledaju cene u zemljama okruzenja, daleko su od najnizih, jer se tamo placa za dane, pa vozi koliko hoces, a kod nas po kilometru. trece svuda u svetu su guzve za vreme odmora, ali ne da se ceka na nalplatnoj rampi po vise sati i vrcini, to je bezobrazluk, i cetvrto, nije putnik kriv sto je guzva, vec onaj ko tu guzvu i zastoj pravi, a to je ocigledno na naplatnim rampama, zato ne budite smesni i nemojte da pricate price da se raspitaju i ocekuju. Ako neko krene auto putem, tu jedini zastoj moze da bude na carini i ako je saobracajna nesreca, ostalo je amaterizam!
Miroslav
Tu gde je sve uredjeno nema mesta za korupciju pa samim tim ni za najbolju zaradu.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja