subota, 24.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:21

Put kao predizborni adut

Autor: Marijana Avakumovićsubota, 25.08.2012. u 22:00

Srbija ima ukupno 610 kilometra autoputeva na kojima naplaćuje putarinu, što je duplo manje nego u susednoj Hrvatskoj. Političari su nam prethodnih decenija mnogo puta obećavali da ćemo se „uskoro” voziti modernim putevima od Horgoša do granice sa Makedonijom ili Bugarskom i da ćemo se autoputem spuštati do južnog Jadrana.

Prethodna vlada nam je na početku svog mandata garantovala da će Koridor 10 biti gotov ove godine. Nova vlada nam, pak, poručuje da se strpimo do 2014, ali da ćemo do kraja njenog mandata sigurno imati završene autoputeve ma ne samo od Mađarske do Bugarske i Makedonije, već i od Beograda do Čačka.

Činjenica je, ipak, da je u našoj zemlji, prema podacima „Puteva Srbije” od 2000. godine do danas izgrađeno svega oko 112 kilometara autoputa punog profila, što znači da smo godišnje gradili 9,3 kilometra. Istina, za to vreme izgrađeno je i 154 kilometra što poluautoputa, što jedne trake autoputa kroz Vojvodinu.

Zašto ovako malo i sporo gradimo?

–Zato što je to pre svega političko pitanje. Mi se nikada nismo ozbiljno posvetili ovom poslu, dok je u Hrvatskoj izgradnja autoputeva bio državni interes od koga se nije odustajalo ni po koju cenu. Koridor 10 jeste u jednom trenutku postavljen kao prioritet, ali smo se loše organizovali – odgovara Mahmud Bušatlija, konsultant za investicije.

– Ovaj posao mora da se vodi sa jednog mesta. Ako je ministar za saobraćaj Milutin Mrkonjić zadužen za izgradnju Koridora 10, mora da ima budžet za to, a ne da mu drugi udeljuju pare. Jer ministarstva finansija i NIP-a, iz kojih se finansira, imaju neke druge prioritet i onda se ispostavi da nema para za projektovanje i eksproprijaciju. To sve odlaže radove, pa ono što treba da gradimo dve godine mi gradimo četiri. Zato je nužna visoka profesionalizacija i depolitizacija planiranja, projektovanja i finansiranja – dodaje Bušatlija.

Onog trenutka kada je 2008. godine seo u ministarsku fotelju Milutin Mrkonjić je obelodanio da počinje od nule jer, kako je priznao, sem idejnih projekata nije zatekao nijedan kilometar glavnih projekata niti je bilo eksproprisano zemljište.Bez toga nije mogao da bude povučen ni jedan evro od obezbeđenih 1,2 milijarde iz međunarodnih kredita. Umesto da ove pripreme budu završene 2009. godine, kao što je planirano, one su se prenele na celu 2010. i 2011. godinu, jer je para u budžetu uvek manjkalo.

I tek sada može da se kaže da su projekti i imovinski odnosi na Koridoru 10 završeni ( izuzev 20 kilometara između Gornjeg polja i Vladičinog Hana). Dok je na Koridoru 11 eksproprijacija urađena od Obrenovca do Ljiga, za šta su i završeni projekti.

Drugim rečima „Putevi Srbije” su na ovaj način omogućili da se gradi 380 kilometara autoputa, ali već duguju 600 miliona dinara i najavljuju da će im biti potrebno još 800 miliona.

Problem je međutim na delu autoputa između Ljiga i Preljine za koji je obezbeđeno 300 miliona evra od vlade Azerbejdžana i na kome su počeli radovi baš u vreme poslednje predizborne kampanje, a otvori ih je Boris Tadić, tadašnji predsednik Srbije.

Ubrzo su radnici i mašine azerbejdžanskog „Azvirta” usporili tempo jer imovinski odnosi sa vlasnicima njiva nisu razrešeni.

To je razljutilo  ministra građevine Velimira Ilića, koji u novoj vladi vodi Koridor 11, pa je pri preuzimanju dužnosti najavio da će zatražiti smenu direktora „Koridora Srbije” Mihaila Mišića. Pošto pare za ekspropijaciju opšte nisu planirane u ovogodišnjem budžetu, obećao je da će kroz rebalans budžeta obezbediti pare.

Goran Rodić, sekretar udruženja za građevinarstvo Privredne komore Srbije, kaže da je slikanje na gradilištima i davanje rokova za završetak autoputa pre nego što su gotovi projekti i rešeni imovinski odnosi – čist politički marketing.

– Kod nas se autoputevi na žalost otvaraju u predizbornim kampanjama, na mestima gde još ne postoje uslovi da oni počnu. Svaki građevinac zna da su projektovanje i rešavanje imovinskih pitanja najteži deo priče i najduže traju. U uređenim zemljama kao što je Japan pripreme traju dve do tri godine, a samo građenje se završava za tri meseca. Mi malo započnemo ovde, malo onde. Na jednom mestu završimo eksproprijaciju, na drugom projekte i raspisujemo tender. Tako usitnjavamo deonice i za uzvrat dobijamo enormno visoke cene radova – kaže Rodić.

Pošto je severni krak Koridora 10 završetkom leve trake od Horgoša do Novog Sada i mosta kod Beške skinut sa dnevnog reda ostalo je da se u naredne dve godine  privedu kraju radovi na južnim deonicama. Ali najpre treba okončati tenderske procedure za deonicu Čiflik–Pirot, na istoku, i za Caričinu Dolinu – Vladičin Han i Srpska kuća – Levosoje, na jugu. Kada na njima počnu radovi moći će da se kaže da je ceo koridor „napadnut”, kako to voli da kaže ministar Mrkonjić .

Njegov kolega Velimir Ilić imaće mnogo više posla, ako želi da mu se ostvari san i da do kraja mandata dođe autoputem od Beograda  do rodnog Čačka.  Predstoji mu najpre pronalaženje finansijera za deo od Beograda do Ljiga, koji je spreman za gradnju. Španska kompanija FCC, odnedavni vlasnik austrijske „Alpine”, izrazila je želju da preuzme taj posao, vredan oko 300 miliona evra. Izuzetak je parče od Uba do Lajkovca na kome su angažovane domaće firme i koje su već trebalo da sagrade to parče autoputa.

Kineska kompanija „Putevi i mostovi”, koja gradi beogradski most Zemun–Borča je pokazala spremnost da finansira sve preostale deonice između Beograda i Crne Gore. Istu nameru je istina imao i „Tuski Kolin”, sa kojim je čak pre nekoliko godina potpisano pismo o namerama, ali se na tome završilo.

----------------------------------------------

Šta su obećali:

2008. godine – Mlađan Dinkić, potpredsednik vlade:
„Ni ja, ni G17 Plus nećemo izaći na sledeće izbore ukoliko ne bude završen Koridor 10 u ovom mandatu.”

2008. godine – Milutin Mrkonjić, ministar infrastrukture: „Svi radovi na Koridoru 10 biće završeni do 2011. godine”, nudeći ostavku ako mu ne dozvole da radi i ako ne ispuni zacrtano.

4. 8. 2012. – Mrkonjić: „Koridor 10 završavamo za dve godine.”25. jula 2012. – Velimir Ilić: „Ja nameravam da za svog mandata dođem autoputem do Čačka. To je moj životni san.”

avgust 2012. Ilić: „Narod neće ’praznu priču’, već autoput. Ja ću to uraditi ili se neću više baviti politikom.”


Komentari12
90711
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

никола јовић
Коридори у магли: На „посао века” остало само сећање! А обилазницу "отварају" сваких 500 метара! Све са публиком, телохранитељима и ТВ екипама!
Студент саобраћаја
Неодговорно је и неозбиљно улагати данас у луксузно добро, као што је аутопут. Дефицит од друмског саобраћаја (гориво + возила) је троструко већи од суфицита пољопривреде. Приходима од приватизације и дизањем нових кредита се ова неодржива економија може покривати само још коју годину, када нас може задесити судбина Хрватске и Грчке: међународне уцене, углавном политичке или продаја природних богатстава. Високи трошкови друмског транспорта, са тежњом још већег раста, са транспортном политиком која запоставља све остале видове транспорта, региони удаљени од Београда и Новог Сада дебело заостају, и последично губе популацију. Будућност транспорта Србије је у железници, речном саобраћају и интегралном транспорту, а друмском саобраћају само на локалном и регионалном.
До Чачка ауто-пут, а после ТРИ полуауто-пута
Зашто је ауто-пут до Чачка много значајан за интересе Србије ? Зато што од Чачка иду ТРИ правца , и то: 1. ЗАПАДНИ преко Ужица и Вишеграда, за Босну, Херцеговину, Дубровник, 2. ЦЕНТРАЛНИ преко Ивањице и Пештера, за Црну Гору, Подгорицу и Бар, 3. ИСТОЧНИ преко Краљева и Рашке до Косовске Митровице и Косова поља. Да је тај ауто-пут био напрсављен пре 20 година, не би данас Срби били мањина у Херцеговини, Црној гори, Косову.
citac HU
Nedavno sam vam opisao kako je Pesta izgradjena, tacnije, sta znaci jedan prsten oko grada, kakav postoji jos, neznam od kada, oko Veszprema. Od sest magistralnih pravaca, prema Budimpesti, samo je autoput M3, kao pocetak, usao u sam centar Peste, nedaleko od nase ambasade, i taj je pravac za Ukrajinu. U isto vreme i univerzitetski grad Deberecen, sa odvajanjem na jug, ispred Miskolca. Ili, ako posmatramo Budimpestu kao polaznu stanicu, u svi pravcima, svi pocinju na onom prstenu, M0. Sa tog pravca M0, imate bezbroj ulazaka u grad, svi sa petljama, znaci ko ima neka posla u gradu, stigao je iz Beca, M1, posle obavljnog posla, ide dalje, recimo za BiH, odvoza po M0, pa na jug, M6 prema Osijeku. Na mapi dve stvari me malo zbunjuju. Prva je ocigledna, verovatvo propust onog ko je mapu crto (u Corelu), sto nije povezao K 10 sa K 11, ispod BGD-a. Drugo sto mi je nelogicno, zasto nije Most na Adi, pomeren do pravca E5 prema Obrenovcu, i odatle na jug sa K 11. Zatim sa K 10, prema Pancevu?
Uros Dacic
I ovosto su uradili uradjeno je traljavo i ispod nivoa.Vi nemate ni jedno odmoriste pristojno uredjeno gde ima kulturan wc i gde ima stolova da ljudi mogu da odmore.pogledajte Madjarska i Hrvatska odmorista.Nemamo nigde pored naselja i gradova ni metar uredjene zvucne izolacije gde bi stanovnistvo zastitili od buke.svetlosna signalizacija ne postoji u digitalnom obliku gde se upravlja njome po potrebi i stanju trenutnom na putu.Nemamo cak ni jasne putokaze na koridoru 10 gde se stavljaju oznake susednih drzava

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Tema nedelje / Koridori u magli

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja