ponedeljak, 06.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:51

Bahove partite u rukama Aleksandra Madžara

Autor: Branka Radovićnedelja, 14.10.2012. u 22:00

Šest partita za klavir J.S. Baha predstavljaju izazov i za publiku i za svakog umetnika. Retki su oni koji bi se usudili da u kontinuitetu, iste koncertne večeri, izvedu na ovaj način Bahovu muziku. Najčešće se čuju pojedine partite odvojeno, u Be duru, ce molu i, eventualno, u e molu. Ostale koje je Madžar podario publici skoro da su sasvim raritetne u živom izvođenju.

Iako je sadržina ove muzike duboko misaona, filozofska, slojevita i nimalo jednostavna za tumačenje, Aleksandar Madžar je pronašao tokove specifične muzičke dramaturgije u svakoj od partita i ne samo što je objedinio istom idejom svih sedam stavova unutar svake, već je i redosled izvođenja sasvim obrnuo, od šeste, ka prvoj, kako bi ceo koncert dobio svoj klimaks u poslednjim dvema partitama koje su i najpoznatije i najčešće izvođene, br.2 u ce molu i br.1 u Be duru.

Madžar je zadivio sve prisutne pronalaženjem najjednostavnijeg puta i pristupa Bahu. Izbalansirano, umiveno, pijanista nije dodavao i preterivao u filozofiranju niti u emotivnosti koju su mnogi skloni da van stila i istorijske epohe dodaju kao element novijih vremena. Pronašao je savršenu kombinaciju racionalnog, intelektualnog ali emotivno neosušenog pristupa. Ozvučavao je partituru bez obesmišljavanja i jednog tona verujući bez ostatka kako ni jedna nota ili pauza kod Baha nisu slučajni. Iako je sve bilo veoma dobro izmereno i dozirano, najubedljiviji utisak na publiku je ostavio način na koji je sve utisnuto u klavijaturu. Fascinirao nas je Madžarev neverovatni tuše, rafinirani, sofisticirani, kao i prebogata i preširoka skala dodira sa dirkama klavira koji pod njegovim prstima poseduje sve nijanse i valere, svu mekoću, čvrstinu i široku paletu nijansi između krajnjih kategorija. Ovaj deo njegovog pristupa delovao je kao edukativna nastava iz Bahovog pijanizma, a nas je podsetio na najveće majstore iz prošlih vremena.

Izvedene ove večeri u parovima, po dve partite jedna za drugom, između parova su sledile dve pauze, dovoljno govore o težini koncentracije, o iscrpljivanju i posvećivanju. A Madžar je od onih sveštenika muzike koji poniru u najdublje slojeve muzike i dajući se bez ostatka publici.

Nekad skarlatijevski i klavsenski ljubak, nekad orguljski dubok i raskošan njegov pijanizam, toliko drugačiji od ostalih tumača Bahove muzike, ove večeri ushitio je punu salu posetilaca. Činilo se da, iako je koncert potrajao mnogo duže od uobičajenog, moglo se uživati cele noći, u neograničenom vremenu, toliko je sama muzika bila racionalna, osmišljena, logičnog toka raspoređenog unutar svakog stava i među njima, kao u okviru parova partita, tako da je publika ovacijama sačekala kraj.

Uvek drugačiji, sa novim programima, sa stalnim preispitivanjem stava prema muzici, duboko utemeljenim u samim partiturama autora koje poštuje bez ikakvih, danas pomodnih, sloboda i improvizacija, Madžar je svojim dolascima u Beograd i koncertima na Kolarcu značajno pomerao granice umetnosti i granice izvođaštva.