ponedeljak, 22.07.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:10

Srbija na krilima supersonika

Autor: Miroslav Lazanskipetak, 02.11.2012. u 15:00
Српски надзвучни школски авион НА у верзији ЛИФТ апарата

 Nedavna poseta delegacije Srbije predvođene prvim potpredsednikom vlade i ministrom odbrane Aleksandrom Vučićem, u kojoj su bili i ministar finansija i privrede i predstavnici kompanije „Jugoimport-SDPR“, Ujedinjenim Arapskim Emiratima zapravo je bila prezentacija „srpske porodične srebrnine“. Naravno, vojnotehnološke „srebrnine“. Šturo saopštenje posle te posete, u kojem se kaže da je Ujedinjenim Arapskim Emiratima ponuđen zajednički razvoj i proizvodnja supersoničnog školskog aviona izazvalo je i nedoumicu: kako i na osnovu čega bi to Srbija mogla da pokrene proizvodnju supersoničnog školskog aviona? Je li to realno i može li to uopšte da uradi srpska vojna industrija na sadašnjem nivou tehnologije i tehnike? Šta smo to ponudili Ujedinjenim Arapskim Emiratima?

Dakle, lepeza naše ponude bila je raznovrsna, no najatraktivniji projekti, za koje je domaćin pokazao veliki interes, bili su raketni sistem „alas“ u protivbrodskoj verziji sa dometom od 50 km, kao i tri različita tipa aviona za obuku pilota i za borbena dejstva. Turboprop trenažni avion „kobac“, aparat za protivteroristička i protivgerilska dejstva, koji po svojim taktičko-tehnološkim karakteristikama spada u vrh takvih aviona te kategorije. „Kobac“ je  projekat malog rizika, on je prirodni naslednik projekta „lasta“, pa za njegovu finalizaciju nisu potrebne nove razvojne i proizvodne tehnologije. Za razvoj „kopca“ i integraciju svih podsistema odgovaran je VTI, dok je napadno-navigacioni sistem (NNS) projekat stručnjaka kompanije „Jugoimport-SDPR”, kao nastavak razvoja upravo završenog NNS-a za modernizaciju srednjih višenamenskih helikoptera, što je već i urađeno u Iraku na helikopterima „Mi-17”. Avioni za naprednu obuku sa turboelisnim motorom i naprednom avionikom, kao što su „pilatus PC-9“, PC-11, PC-21, „teksan“, KT-1. „tukano“ i „supertukano“, danas su vrlo tražena roba na svetskom tržištu i u tom kontekstu naš „kobac“ ima lepe izglede za prodaju. Osvajanje njegove proizvodnje vrši kompanija „Utva“ uz učešće više fabrika srpske vojne industrije, „Teleoptik“, PPT...

Drugi tip aviona koji je ponuđen Emiratima jeste modernizovana verzija aparata „orao“, u opciji dvoseda sa ugrađenom opremom nove generacije, eventualno pojačanim motorima i shodno tome unapređenim letnim i borbenim karakteristikama, što bi takav „orao“ svrstalo u kategoriju modernih transsoničnih aviona LIFT (Lead in Fighting Trainer). Naime, avioni LIFT danas služe za uvođenje u završnu obuku pilota-lovaca, sa mogućnošću da simuliraju energetske i tehničke karakteristike kao i borbene potencijale višenamenskih lovačkih aviona – uključujući i aparate četvrte generacije. U tu kategoriju u svetu trenutno spadaju avioni „jak-130“, M-346, L-15, „houk-128“. Supersonični avioni LIFT tehnički i taktički su najmoćnija kategorija školskoborbenih aviona, sa veoma dobrim avio-letačkim karakteristikama, velikom nosivošću ubojnih sredstava, savremenom avionikom, senzorima i opremom za protivelektronska dejstava, u ukupnim borbenim kapacitetima na nivou lovaca treće generacije. Vrlo je značajno i to da je cena ovih letelica mnogo niža od cene najmodernijih višenamenskih aviona. Zapravo, na tržištu danas postoje samo dva tipa takvih aparata: južnokorejski TA-50 i kineski JL-9, oba brzine približno 1,5 maha.  

Modernizacija aviona „orao“ i njegova prekategorizacija u aparate LIFT za naše potrebe, ali i za inostrane naručioce, može se realizovati u našim fabrikama i zavodima uz potrebno dodatno opremanje proizvodnih pogona, kao i nabavku, i delom domaći razvoj ključnih podsistema. Naravno da bi obnavljanje proizvodnje „orla“ u verziji LIFT zahtevalo značajnije doinvestiranje u razvojne i proizvodne resurse, obnavljanje ranijih korišćenih tehnologija i proširenje kadrovske baze. Ali, svih 17.000 nacrta i planova za „orao“, celokupna dokumentacija i svi alati su kod nas.

Treći vazduhoplovni projekat koji smo sada ponudili Emiratima jeste projekat nekadašnjeg jugoslovenskog nadzvučnog aviona – čuveni NA. Sada ga nudimo u varijanti LIFT. Program jugoslovenskog nadzvučnog aviona bio je svojevremeno jugoslovenska „eureka“, tehnički i tehnološki vrh dostignuća SFRJ, naš lovac četvrte generacije. Krajem osamdesetih godina Jugoslavija je završavala taj projekat, ostvarena je vrlo sadržajna saradnja sa dve vodeće svetske kompanije iz Francuske i Velike Britanije, urađeno je devet varijanti za avion jednosed i dve varijante za dvosed. Sva potrebna ispitivanja u aerodinamičkim tunelima u Žarkovu bila su završena. Analizirali smo i četiri motora svetskih marki: „snecma“, „rolce-royce“, GD,„pratt & whitny“, tri vrste uvodnika vazduha i nekoliko tipova radara – „thompson CSF“, „feranti“, „ericsson“. Definisana je optimalna aerodinamička koncepcija, avion je zapravo bi kopija francuskog „rafala“, utvrđeni su osnovni elementi konstrukcije, mase i centraže, definisan je stajni trap, trebalo je da leti brzinom od 1,88 maha, urađeni su i svi potrebni strukturalni proračuni, usvojeni zakoni upravljanja i definisane četvorostruke električne komande leta, sa potrebnim magistralama podataka i računarom misije... Svi ti navedeni radovi predstavljaju dobru osnovu za nastavak razvoja NA u verziji aviona LIFT imajući u vidu da aparati LIFT imaju niže taktičko-tehničke karakteristike od započetog NA, potrebno je manje novih tehnologija, pa bi novi NA imao za 20 do 30 odsto smanjene taktičko-tehničke karakteristike, upravo toliko koliko to zahtevaju avioni LIFT. Osim toga, danas se najbitnije i najsloženije avio-komponente daleko lakše nabavljaju nego pre 20 godina.

Novi NA u LIFT dvosedoj verziji leteo bi brzinom od 1,6 maha, doleta do 3.500 km, plafon leta bi mu iznosio 17.000 metara, naoružan bi bio topom od 30 mm, na ukupno 11 podvesnih tačaka nosio bi 6.000 kg bombi i raketa, uključujući i projektile vazduh–vazduh. Svi planovi, proračuni, sva dokumentacija za avion NA su kod nas, i to je ta „porodična srebrnina Srbije“. Uz ulaganje strateškog partnera u proizvodne kapacitete Srbija može da napravi NA u verziji LIFT. Fabrika „Utva“ je krajem osamdesetih godina i napravila nove hale upravo za proizvodnju NA. 

Na stogodišnjicu svog vazduhoplovstva Srbija nastavlja proizvodnju aviona, 20 aviona „lasta“ je već prodato Iraku, Bagdad će najverovatnije kupiti još 16 „lasta“, naša avijacija je poručila 15 „lasta“, a ima i drugih zainteresovanih. Težak period vazduhoplovne industrije je iza nas. Na svetskom tržištu aviona bogate zapadne, arapske i azijske zemlje uglavnom su opremljene lovcima treće generacije, „mig-29”, „Su-27”, F-15, F-16 i F-18. Proizvodne linije tih aviona još su u funkciji, nude se i modernizovane verzije tih aviona. Četvrta generacija aviona, „rafal“, „tajfun“, „gripen“, „Su-30”, „Su-35” užasno su skupi i dostupni samo malom broju država. S druge strane, očekuje se vrlo brzo povlačenje iz upotrebe preko 1.000 aviona „mig-21” i više od 600 aparata „fantom F-4“, čime se otvara prostor za avione LIFT. Recimo da američki F-35 uopšte i nema dvosedu varijantu.

Ujedinjeni Arapski Emirati su kupac danas najprestižnijih i najskupljih vojnih proizvoda, ali ta zemlja ulaže i u sopstveni razvoj i proizvodnju kod kuće, kao i u kooperaciju sa drugim državama. Emirati žele da se što pre i što više osamostale na tom planu, jer ni nafta nije večna. Naša delegacija je naše mogućnosti prezentovala političkom i vojnom vrhu Emirata. Ponudili smo im naše tehničko i tehnološko blago. Pokazali su neočekivano veliko interesovanje...  


Komentari39
cab4a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

matematičar @ Nikola Vukota
Sa kašnjenjem sam pročitao ovaj tekst i odmah da vam kažem da ste gospodine Vukota napravili grešku, naime autor ne kaže da su napravljevljni dvosedi i jednosedi, već da su "urađene varijante dvoseda i jednoseda". To znači da su urađene kompjuterski, pogotovo što autor prethodno u tekstu kaže "da je projekat NA bio pred početkom predserijske proizvodnje". Znači da do tada nije proizveden niti jedan predserijski avion, pa tako nisu proizvedeni ni jednosedi ni dvosedi. Ako autor kaže u naslovu "Srbija na krilima supersonika", to ne znači automatski da će Srbija i biti na krilima supersonika, to je samo mogućnost koja se može, ali i ne mora ostvariti. U tekstu je jasno navedeno od čega to zavisi. Treba znati čitati novine. Uostalom i inženjer Dević sa VTI, glavni ekspert za vojne vazduhoplove u Srbiji danas, nedavno je potvrdio sve ovo što je Lazanski naveo u ovom članku.
Nikola Vukota
Namenska vojna industrija Srbije, naročito avio ima i te kako šta da punudi ! Kada se spominje VTI-i i projekat NA star ali aerodinamički i dalje savremen,, koji je rađen tehnološki ispred svog vremena, postoji jedino :Funkcionalni radni model kokpita ! Osvojene su i proverene niz novih tehnologoja koje mudrom relacijom sa pouzdanim kooperantom imaju sigurno ino tržišre. Uz svo poštovanje i dobrononamernost autora teksta, kada se napiše da u realno ekonomsoj siiromašnoj Srbiji "gromki" tekst" , koliko god ponavljam bio dobronameran : "Srbija na krilima supersonika" , u očima običnog čitaoca koji ne poznaje vojnu suštinsku tematiku i generalno istu oblast ,zvuči kao naučna fantastika i usuđejem se reći donekle i neozbiljno kada se olako kaže da je urađeno 9. jednoseda i 2. dvoseda na temelju NA ! Ovo nije istina. Međutim glasovne komandi, primenjene aerodinamike, HOTAS , optoelektronike u kokpitu, .. proverenih , tačno! Imaju primenu i danas u sferi COIIN i LIFT ... !
Ceda Bradic
, izazvalo je i nedoumicu: kako i na osnovu čega bi to Srbija mogla da pokrene proizvodnju supersoničnog školskog aviona? Odgovr je krajnje jednostavan - uz pomoc kreditnog novca. U "univerzumu kreditnog novca", sve je moguce. (iznajmljivanje satelita, gradnaj aviona, mozda i "letecih tanjira". "A" bombe i sl) Realnost je nesto ..khm trece.Deseto? Dvadeseto? Ogranicenja su samo u domenu maste i ambicija. Ali, realnost?
M.Lazanski @ inzenjer
Nastavak. Dakle, italijanski transportni avion doživeo je havariju sistema za upravljanje vertikalcem, spasio ga je pomoćni sistem, ali i taj je bio na granici otkaza zbog manevara koje su piloti izvodili na Batajnici. Italijanski avion je ostao kod nas još četiri dana sve dok mu nisu iz Italije dopremili rezervne delove i popravili ga. Dva američka F-16 ostala su još 25 dana na Batajnici, sve dok ih nisu popravili. Ali tango six blog o tome ni reči. Znate, nismo svi završavali škole u Ljigu, Surdulici i Tutinu, inženjeri iz VTI su doveli program NA do predserijske proizvodnje. Ako meni dva glavna vazduhoplovna stručnjaka sa VTI kažu da nešto možemo, nemam razloga da im ne verujem. Zašto bi neki budalaš sa nekog tango six bloga i nekakav inženjer iz Kanade bio u pravu, a inženjeri sa VTI ne bi bili u pravu? Možda je trebalo pitati taj blog i tog iz Kanade šta da ponudimo Emiratima? Frustracije su strašna stvar, posebno kod sitnih žicara.
M.Lazanski @ inzenjer
Iskreno da Vam kažem, ja ne jurim te blogove po netu, ali sada sam potražio. Utisak jeste da je reč o dva iskompleksirana tipa, jedan je kao novinarčić tog bloga, a drugi navodno vazduhoplovni inženjer za kojeg niko ovde nikada i nije čuo i koji je odavno u inostranstvu. Taj inženjer pokušava da negira stručna mišljenja VTI, kaže "orao" je kopija "jaguara", šta to znači? Mogu Vam nabrojiti desetak aviona zapadne i ruske proizvodnje koji su vrlo slični. Ruski nadzvučni putnički avion na Zapadu su zvali "konkordijevič". Temelj moga teksta o ponudi Srbije Emiratima jeste razgovor sa direktorom Utve, direktorom vazduhoplovnog odelenja na VTI i gospodinom Miloradovićem iz "Jugoimport SDPR". Oni smatraju da se to može uz određena ulaganja, naravno ne mala, tako sam ja i naveo u mom tekstu. Vidim da ta ekipa tango sve zna, pa ako sve znaju što nisu kada pišu o aeromitingu na Batajnici naveli kako se italijanski transporter skoro srušio, kako su se oba američka F-16 pokvarila. Zloba...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja