ponedeljak, 06.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:51

Novi koncept Maksima Vengerova

Autor: Branka Radovićnedelja, 18.11.2012. u 11:23

Pravi praznik muzike u sali Kolarčeve zadužbine, atmosfera koja se pamti samo kada gostuju najveći umetnici. Nije bilo dovoljno mesta u sali za sve zainteresovane posetioce, iako su organizatori dodali stolice i na sceni, pa je Vengerov bio sa svih strana okružen publikom. Mnogo mladih, od kojih mnogi sa instrumentom u rukama, stajalo je tokom celog koncerta.

Vengerov nas je iznenadio utoliko što je njegov fenomenalni egzibicionizam zamenio sasvim drugačijim pristupom muzici i sviranju.

Bio je i ostao jedan od najvećih violinista današnjice, za mnoge prvi. Međutim, umeo je da pretera u virtuozitetu, prilikom izbora dela na programu birao je ona koja omogućavaju bravuroze svake vrste dokazujući neverovatne sposobnosti violiniste prepoznate u ranom detinjstvu kada je i važio za „čudo od deteta“.

Njegov vrhunski violinizam danas se vratio osnovnim muzičkim vrednostima. To je najpre prikazao u kultnoj Bahovoj Čakoni u de-molu iz Partite za violinu solo.

Ništa nije dodavao, ništa komplikovao i umišljao, samo je sledio filozofiju Bahove muzike na spontan, jednostavan, transparentan način. Iz Čakone je izvirala čista muzika. Nikakvih grubosti, isticanja glasova, izvlačenja čega nema. Bila je to čista lepota u funkciji Baha.

Posle Bahove Čakone, u klasično koncipiranom programu, usledile su dve velike sonate, Betovenova br. 9 u A-duru, op. 47 i Šubertova u A-duru op. 162.

Novi kvalitet nastupa Maksima Vengerova vidimo i u promeni klavirskog saradnika. Ovoga puta bio je to veoma seriozni umetnik Rustem Sajtkulov koji je od prvih taktova Betovenove sonate pokazao retku osobinu sjajnog soliste koji ume da sluša, prati i gradi koncepciju dela zajedno sa violinistom.

Koliko boja, dinamičkih nijansi, sa lakoćom izvedenih pasaža! Betovenova sonata zaista je i zvučala onako kako je napisana i zamišljena – „za klavir i violinu”.

U velikim cikličnim formama Vengerov je pre svega pokazao snažnu individualnost i sposobnost sprovođenja jedne glavne ideje od početka do kraja dela. Uzbudljivi prvi stav Betovenove sonate podigao je adrenalin i posle varijacija u drugom stavu, u neverovatnom tempu i energetskom naboju završio finalni Presto celog ciklusa.

Šubertova sonata u A-duru, drugačije fizionomije, u svoja četiri stava u rukama Vengerova prozvučala je u kontrastima delova i stavova noseći lepotu melodike kao primarni muzički element, uz spontanost i toplinu.

Crte melanholije, sete i slovenske duše donela su Tri komada Čajkovskog, kao i niz minijatura sviranih oduševljenoj publici „na bis“, od Bramsovih Mađarskih igara do završne Gunoove Meditacije, kako je sam umetnik rekao na srpskom jeziku „za do viđenja u divnoj zemlji, gradu i izuzetnom Kolarcu“, svakako i on oduševljen prijemom.

Svako vreme donosi svoje zvezde, naše je iznedrilo niz sjajnih violinista.


Komentari1
6d0fd
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentatorka
Kao i uvek odlicno napisan (mada dosta uzdrzan) tekst od gospodje Radovic. Ali sta je sa tolikim koncertima izmedju Bemusa i Vengerova koji su se u ovih mesec dana gotovo svakodnevno dogadjali u Beogradu?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Kritika / Muzika

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja