sreda, 13.12.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:25

Nastavnici ne znaju da koriste kompjutere

Autor: Sandra Gucijanpetak, 18.01.2013. u 15:00
Мало је наставника који на часу користе компјутере (Фото Д. Јевремовић)

Iako su pre dve godine sve škole u Srbiji opremljene računarima, realnost je da su digitalni kabineti uglavnom zaključani, a da „pametne table” gotovo niko i ne upotrebljava.

U kabinete gde može da sedi do 30 učenika koji rade na međusobno povezanim personalnim računarima, sa đacima ulaze nastavnici matematike i informatike, dok drugim profesorima retko pada na pamet da sa učenicima na zanimljiviji način obrađujulekcije.

To je jedan od osnovnih utisaka prosvetnih savetnika koji poslednjih meseci ocenjuju škole širom Srbije i koji kažu da uglavnom nailaze na zaključane kabinete, iako se poseta najavi najmanje nedelju dana ranije.

Marija Krneta, iz Školske uprave Beograd, ističe da ništa ne može da se sakrije: iako direktor ili nastavnici tvrde da se često koristi kabinet, kada pitate đaka saznate da nikad ne radi za kompjuterom.

Radmila Dodić, predsednica Izvršnog odbora Foruma beogradskih osnovnih škola, kaže da korišćenje digitalnih kabineta zavisi od škole do škole.

– Kabineti se koriste u strogo kontrolisanim uslovima i kontrolisanom vremenu. Veliki problem je što nastavnici nisu kompjuterski pismeni, zbog besparice ne idu na stručna usavršavanja, a neki od njih nemaju ni računar kod kuće. Kursevi se organizuju povremeno, pa nastavnici stečeno znanje ubrzo zaborave – kaže Dodićeva naglašavajući da govori o osnovnim školama.

Ona objašnjava da je stručno usavršavanje zakonska obaveza, koju treba da finansira lokalna samouprava, ali je činjenica da će nastavnici za tako nešto teško dobiti pare. Škole uglavnom nemaju sredstava, a i kada imaju, informatička obuka nije prioritet.

Milorad Antić, profesor informatike i matematike u beogradskoj Školi za negu lepote, kaže da digitalne kabinete koriste samo profesori kojima je to struka, a „pametne table” gotovo niko.

– Pametne table postoje u školama, ali ih retko ko upotrebljava jer nastavnici nisu obučeni. Stručne škole imaju digitalni kabinet, neke i po dva, tri, ali su u njima prastari kompjuteri. Ne kupuju se novi računari, a sad bi već trebalo da imamo i kabinete sa laptopovima – kaže naš sagovornik.

Antić, koji je i predsednik Foruma srednjih stručnih škola Beograda, dodaje da je i njega iznenadio podatak da se upravo ovi kabineti u zemljama koje imaju bolje rezultate u obrazovanju, najviše koriste u nastavi geografije i istorije.

Nešto drugačije svetlo na ovaj problem baca dr Radivoje Stojković, direktor novosadske gimnazije „Jovan Jovanović Zmaj”, inače član Nacionalnog prosvetnog saveta i predsednik Zajednice gimnazija Srbije.

– Gimnazijama nisu potrebni samo novi kvadrati, već nedostaju i kabineti. Realnost je da je većina gimnazija svoje kabinete ustupila učionicama zbog velikog broja đaka – kaže dr Stojković.

Miodrag Sokić, profesor matematike i informatike u Prvoj beogradskoj gimnaziji, kaže da u ovoj školi od 32 učionice, u dvadesetak ima računara, ali da nije svuda tako, iako se direktori hvale.

– U mnogim školama čak ni u zbornici ne funkcioniše računar. Mi, naravno, nudimo kolegama da ih koriste, ali većina to ipak ne radi, jer ne ume. Prava reforma obrazovanja nije u maturama ili inkluziji, već u tehnološkoj modernizaciji, u primeni računara i neprekidnom usavršavanju nastavnika – ističe Sokić.

On dodaje da je glavna prepreka i to što ne postoji jedinstveni informacioni sistem.

– Ministarstvo prosvete nema podatke o prosvetnim radnicima, a nas ima 120.000. Veću bazu imam ja. Drugi problem je što ni u jednoj školi ne postoji radno mesto operater, već obično kada iskrsne neki problem kažu ’daj onog informatičara da nam pomogne’. To je kao u kamenom dobu, ne mogu domar i informatičar da reše sve probleme – ističe Sokić.

 -------------------------------------------------------------------

Kompjuterima opremljeno 2.910 školskih objekata

Program „Digitalna škola” je 2010. godine pokrenulo Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo, u okviru kojeg je opremljeno 2.910 školskih objekata ili više od 95 odsto svih osnovnih škola. U mestima iz malih sredina gde nastavu pohađa svega nekoliko učenika 1.321 školski objekat opremljen je prenosnim računarom i projektorom, dok je 1.589 školskih objekata dobilo digitalne kabinete. U skladu sa ovim programom, 2011. godine je organizovan i konkurs u školama pod nazivom „Digitalni čas”, sa ciljem da se motivišu nastavnici na veću primenu informacionih i komunikacionih tehnologija u nastavi, a krajem te godine i drugi konkurs. 


Komentari15
ffec1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Petar Blagojević
Nadam se da ćete mi dozvoliti da proširim komentar o upotrebi računara u nastavi. Godinama korstim računar u nastavi kada god je moguće, jer sam napravio obrazvne nastavna sredstva u tu svrhu. Pored činjenice da je svako ko se ističe u tome automatski mobingovan, sve vreme je primoran da se dovija jer okolina želi da ga spreči da prilazi računaru - NAPRAVE RASPORED TAKO DA ON NE MOŽE DA UĐE SA UČENICIMA. A ako se neko pozove na veći rad u smislu uvođenja neke modernije nastave samo ga spuste obrazloženjem da to što radi, što je uradio, ili će uraditi nema odobrenje Ministarstva. Možete, dakle, proveriti da sam kao nastavnik škole u kojim radim jedini modrnizovao nastavu a da to mogu i dokazati kao i to da sam ja jedini tehnološki višak u školama u kojima radim. Zato se računari slabo koriste...Postoji većina koja ne želi nikada da ih koristi jer ne ume da ih koristi ni na jednom nivou i manjina koja se plaši da ih koristi jer će biti mobingovana i ostati bez posla.
Danka L.
Pa ima i nekih ucitelja koji ne poznaju ni osnove pismenosti, recimo odvajanje recenica zarezima, koriscenje zareza pri nabrajanju ili velikog slova. To se najbolje vidi u njihovim "komentarima" u djackim knjizicama. Ali ko im sta moze.
profesor
A šta kažete na to da Vam sledeći naslov bude: ''Novinari imaju sve uslove da saznaju činjenice, ali više vole da ih izvrću'' ? Loše zvuči, zar ne? Uvrediće se oni koji nešto i probaju da saznaju, zar ne?
Данијела
Мислим да не мора увек да се користи дигитална учионица или да проблем са распоредом буде изговор да се не користи компјутер са пројектором и оплемени час!
д д
Пре него што се овакав текст појави у штампи, требало би да све чињенице буду доступне новинару. Ако у вишој настави имате 20 одељења и 12 наставних предмета за које би могла да се користи дигитална учионица, колико часова недељно може да се одржи на овај начин? Нема тог распореда часова који може бити усклађен према захтевима за коришћење савремених метода (пре свега употребом рачунара). Друго, из многих коментара се види да читаоци не знају да поред пројекција видео-записа, постоји могућност интерактивног учења јер су ученички рачунари повезани и међусобно и са рачунаром наставнка, што и јесте циљ коришћења дигиталне учионице. Наставник прати рад сваког ученика, ученици прате инструкције са наставничког рачунара, а уједно се "пореде" са другарима. Таква настава јесте веома корисна, али је због наведених проблема са распоредом ретко доступна.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja