ponedeljak, 18.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:02

Doplata za velikog „fiću” ipak iz džepa građana

Autor: S. Despotovićsreda, 27.03.2013. u 15:00
За почетак „фијат национале” добиo велику рекламу (Фото А. Васиљевић)

Kada se kaže da je „fijat 500-L” jeftiniji za 3.000 evra zahvaljujući novcu koji fabrika u Kragujevcu dobija iz budžeta, to zapravo znači sledeće – ovo vozilo manje košta zbog subvencija koje preko državne kase daju građani Srbije.

Dok jedni misle da je potpuno logično da na taj način poreski obveznik koji, na primer, zarađuje mesečno 30.000 dinara subvencioniše nekoga ko ima 10.000 evra za kupovinu novog auta, drugi smatraju da je reč o ponovnom mešanju naše države u slobodnu tržišnu utakmicu.

Država u svoju odbranu kaže da nije reč ni o kakvim dodatnim subvencijama za „Fijat”, već da je ovaj proizvođač odlučio da pare koje dobija za otvaranje novih radnih mesta usmeri u plasman vozila. Uvoznicima, sa druge strane, nije bitno koja je prvobitna namena novca iz budžeta. Kako kažu, reč je o diskriminaciji.

Za Aleksandra Stevanovića, ekonomistu Centra za slobodno tržište, dileme nema. On smatra da uvoznici donekle i jesu u pravu i da se na ovaj način državnim parama stimuliše jedan brend i samim tim otežava poslovanje svih drugih.

– Osim toga, jako je nepravedno da se subvencije daju dobrostojećima. Svaki dan vidimo u medijima pozive da se donira novac za kupovinu inkubatora za bebe. A država umesto da se bavi time i da pomaže socijalne slučajeve, ona na ovaj način sa 3.000 evra pomaže dobrostojećim ljudima da kupe luksuzan automobil – smatra Stevanović.

Na pitanje – da li je ovo, ipak, u svrhu podsticanja domaće proizvodnje i otvaranja novih radnih mesta, nauštrb ionako velikog uvoza, on odgovara da to nije tačno.

– Nije ovde „Fijat” da prodaje svoje automobile na našem tržištu, već da bi ih izvozio na druga. Tako su nam najavili. Ja bih voleo i da dobijemo kompletnu računicu i da vidimo koliko je tačno novca do sada „Fijatu” isplaćeno iz budžeta i koliko je sve to isplativo. I, još nešto, ako je jedini način ove države da privredu podstiče tako što deli kapom i šakom iz budžeta i nikako drugačije, nama se ne piše dobro – zaključuje Stevanović.

Njegov kolega Goran Nikolić, takođe ekonomista, međutim, gleda na ovu problematiku potpuno drugačije – kao na podršku zapošljavanju u našoj zemlji.

– Nemam razumevanja za zahteve uvoznika, odnosno za one koji prave debalans i od toga žive. „Fijat” nešto konkretno proizvodi i kamo sreće da ima više onih koje možemo u tome da podržimo. Osim toga, uvoznici nemaju pozitivan uticaj na ekonomiju i jasno je da država treba da podrži proizvodnju – kaže Nikolić, objašnjavajući zbog čega je još dobro sve ovo što se dešava sa fabrikom automobila u Kragujevcu.

– Ovde se sada polako stvara kult nacionalnog automobila, i to dobrog, koji nismo imali jako dugo, negde od sedamdesetih ili osamdesetih godina prošlog veka. To je takođe dobro i to svakako treba podržati. Osim toga, bez „Fijata” i državne podrške ni Kragujevac se ne bi oporavio – zaključuje Nikolić.

Polemika oko državne pomoći „Fijatu” počela je kada je pre nekoliko dana ova kompanija odlučila da podsticajne mere od države usmeri na snižavanje cene svog modela „500-L” i da tako umanji njegovu cenu za 3.000 evra. Na to su odmah oštro reagovali iz Srpske asocijacije uvoznika vozila, jer smatraju da se na ovaj način narušava ravnopravnost učesnika u tržišnoj utakmici.

Iz Ministarstva finansija i privrede za sve ovo imaju objašnjenje. Kako je objasnio Aleksandar Ljubić, državni sekretar u ovom ministarstvu, „Fijat” se otvaranjem novih radnih mesta kvalifikovao da dobije podsticajne mere od države, a sama uprava kompanije je odlučila da tim sredstvima subvencioniše kupovinu „fijata 500-L”, odnosno njegovu cenu umanji za 3.000 evra.

– „Fijat” za svako novootvoreno radno mesto dobija po 10.000 evra iz budžeta, a strategija vlade i jeste otvaranje novih radnih mesta. Da su matične kuće uvoznika koji negoduju odlučile da subvencionišu kamatne stope ili da su doneli odluku da otvore nova radna mesta u Srbiji, mi bismo i njih u tome podržali – rekao je Ljubić juče za Radio-televiziju Srbije.


Komentari19
98857
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Basa Mrkalj
Bin Obin komentar Kad si tako pametan, zasto je ovaj auto jeftiniji u ceskoj nego u Srbiji? Sta je to domace na ovom autu? Da nije motor? Ili bar gume i akomulator? Radi li ya njega bar 1 yastavin kooperant? Zato im nisu iz FIATa dali licence? Ajd sad gukni!
Bin Obin
Svaka cast ovo se kaze potez decenije .Tako se vodi zdrava ekonomija kad je kriza,a da se garantuje radna mesta i da se da mogucnost bolem zivotnom standardu ,a tu ce osetiti svaki gradjanin ove zemlje.Glavno je sto kazu nasi stari da se zamajac okrene i kad se zalaufa pokrece i drugo.To smo odavno trebali primenjivati ugledajuci se na Nemce i njihov sistem,a ne po nekadasnjim obicajima kada smo davali subvencije izvozu na stetu domaceg kupca.Mogu reci samo BRAVOza ovakve hrabre i zdrave odluke.
Mile
Jedina primedba i to ozbiljna je sto ne dobija svako ko proizvodi i zaposljava ljude po 10 000 po radnom mestu, a ovo sto prica EK, uvoznici, te tema ovog teksta, su gluposti
Petar
Na kraju da li se zna da li 3000 evra drzava direktno doplacuje po prodanom vozilu ili je FIAT snizio cene? Koliko ce nas gradjane kostati ovakav FIAT? Sta ako sutra odluce da vrate, u Italiju, masine iz pogona i odu iz Srbije, jer im je to najjeftinije, odnosno jer su na nuli? Mi smo narod koji ne zasluzuje nista bolje, i zbog toga porucujem ljudima na vlasti da jos vise povlace nerazumnih poteza, zarad svojih licnih interesa, da ove godine uvezu 30000 tona mesa iz EU koje oni nameravaju da uniste jer je neupotrebljivo itd...
sargi sargi
Od njega je i pocela kupovina radnih mesta. Posle su nastvili poslodavci. Narocito u drzavnoj sluzbi.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja