utorak, 31.03.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:02

Sušna godina za muzičke talente

Autor: Branka Radovićpetak, 05.04.2013. u 22:00
(Фото: З. Кршљанин)

U godini velikih jubileja, 200-godišnjice rođenja najvećih operskih kompozitora Verdija i Vagnera, očekivalo se da na prestižnom beogradskom Međunarodnom takmičenju Muzičke omladine nastupe mnogobrojni mladi pevači iz celog regiona, iz Evrope i sveta, međutim, to se nije dogodilo, pa je najveće međunarodno takmičenje u našoj zemlji završeno sa skromnih 25 učesnika iz osam zemalja. Skromnost se ogledala na više planova. Takmičenje kao da je izgubilo podršku šire kulturne javnosti, pogotovo političke, i postalo slika našeg ekonomskog posrtanja u svim oblastima, posebno u domenu kulture i umetnosti.

Kako god ga posmatrali, od blagonaklonog stava da je uspeh što ga uopšte ima i što ga organizuje grupica entuzijasta bez velike pomoći sa strane, do ocene da pamtimo mnogo bolje dane ovog velikog takmičenja, nekada značajnog za ceo region. Osnovni utisak je da se ozbiljno posustalo u kvalitetu.

Prve večeri finala kada je nastupilo četvoro takmičara iz inostranstva, dvorana Kolarca je bila poluprazna. Druge večeri slika je bila drugačija i podsetila na nekadašnje konkurse kada su grozdovi publike visili sa svih strana, a navijanje bilo frenetično. Navijalo se i ove godine, ali dosta uzdržano i do kraja bez preteranog oduševljenja publike. Svih osmoro kandidata u finalu pokazalo je prosečnost i u nekoj jačoj konkurenciji većina se ne bi mogla naći u vrhu.

Žiri sastavljen od eminentnih naših i stranih profesora i umetnika među kojima su bile dive Olivera Miljaković, Radmila Bakočević i Katarina Jovanović ocenjivao je ukupnost koju su kandidati pokazali u svim etapama, tako da slušalac koji je pratio samo finalne večeri nije mogao da stekne i podeli isti utisak.

Bez obzira na sve to, uspeh naših kandidata je veliki. U kategoriji ženskih glasova prvo i treće mesto osvojile su Evgenija Jeremić i Maja Mijatović, a njima se u borbu za najviši plasman umešala Ruskinja Aleksandra Čukina.

Evgenija Jeremić, studentkinja Filuma Kragujevac, klasa Marine Trajković-Bidžovski, pokazala je suverenost u svim etapama, pored lepote glasa i dobrog držanja u u obema zahtevnim arijama u finalu (Mimi iz „Boema“ i „Arija o nakitu“ iz Fausta) donele su joj najviši plasman. Maja Mijatović, mecosopran sa beogradskog FMU, klasa Nikole Mijailovića, u obema arijama izvedenim u finalu sa lakoćom i bez „farbanja“ i veštačkih primesa pokazala je svu lepotu i moć sonornog glasa. Ruskinja Čukina je upravo pokazala suprotne osobine, često prisutne kod mecosoprana, izrazito „farbanje“, posebno u najdubljoj lagi, ali je altovskim dubinama i mat bojom oduševila mnoge i u drugoj etapi dobila je nagradu za najbolje izvođenje kompozicije „Dodir“ Mirjane Živković.

Među muškim glasovima mnogi su očekivali da italijanski takmičar Roberto Jakini osvoji neku od nagrada, a za nas su iznenađujuće bile odluke žirija za drugo i treće mesto koje su poneli takmičari iz Makedonije.

Stefan Hadžić, pored nagrade za interpretaciju Jututunske nacionalne himne Nikole Hercigonje, osvojio je i simpatije publike koja je za njega navijala prateći ga u svim etapama. Žiri je cenio precizan i intonativno pouzdan nastup, odličnu komunikaciju sa orkestrom i interpretaciju na nivou zahteva velikih takmičenja.

Bilo je mnogo treme, pogrešnih izbora programa, nesnalaženja sa orkestrom, nesaradnje sa dirigentom. Pravih zvezda i gotovih umetnika sposobnih da sutra odmah stanu na opersku scenu i koncertni podijum, skoro da uopšte nije bilo.

Ostaje zapitanost šta raditi u trenutku kad takmičenje počinje da gubi na značaju u sredini i kada više nije na očekivanom nivou. Je li to samo sušna godina ili pokazatelj dubljih uzroka i dramatičnijih posledica?

Pratnja orkestra Beogradske opere sa dirigentom Dejanom Savićem obezbeđivala je sigurnost takmičarima, često bivajući (pre) glasan i pokrivajući ne uvek moćne glasove.