četvrtak, 28.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
petak, 03.05.2013. u 15:00 Istok Pavlović

Suptilne tehnike žute štampe

Sve više smo preplavljeni „žutim novinarstvom”, više nego ikad. Nikada nije bilo jeftinije pokrenuti medij nego danas, pogotovo ako je na internetu. Zbog toga, poslednjih godina pojavio se ogroman broj medija, i po principu „mala bara, puno krokodila” većina njih pribegavaestetici žute štampe ne bi li se probili.

Na prvi pogled, reklo bi se da svako može da prepozna „žutu” štampu i „žute” novinske članke. To su skandalozni naslovi, napisani velikim „masnim” slovima sa uzvičnicima, izvučeni iz konteksta, to su preformulisane rečenice sagovornika kako bi zvučale što provokativnije u naslovu, i prenapumpane priče oko nebitnih događaja.

Međutim, u literaturi koja analizira „žuto” novinarstvo iz domena teorije medija, upozorava se da „žuta” štampa poseduje i neke druge, mnogo opasnije tehnike koje se ne vide na prvi pogled. Ove tehnike su sve više zastupljene u dnevnim novinama koje nisu „po difoltu” žigosane kao žute, i rekao bih da je u Srbiji ostalo svega nekoliko medija (uključujući i ovaj koji sada čitate) koji su nezagađeni. Na ovaj način, mediji manipulišu ljudimai vezuju ih emotivno za sebe.

Na primer, jedna od ovih tehnika, koja se redovno viđa po domaćim medijima, jestekreiranje medijskog subjekta koji egzistirana temeljima osporavanja sopstvene egzistencije. Ako pogledate, na primer, skoro svi objavljuju vesti o „starletama”, a komentari na internet portalima su uglavnom nešto poput „zašto ova osoba dobija ovoliko prostora u medijima, ne mogu da verujem, čime se ona bavi, strašno gde živimo, od kada je starleta zanimanje, kuda ide ovaj svet, ja ne znam ko je ova...Ovo je jedan samoodrživ dijalektički sistem koji bez svoje antiteze nikada ne bi postojao. Ova tehnika može da se apstrahuje i prepozna u velikom broju vesti koje objavljuju „žuti” portali i mediji uopšte.Njihova ciljna grupa nisu muškarci koji žele da vide golotinju, već upravo ljudi koji žele da negiraju nečiju egzistenciju i izgovaraju ovakve komentare.

Još jedan dobar primer korišćenja ove tehnike je „VIP Veliki brat”. Producenti ove emisije često u nju ubace neke osobe koje nisu preterano poznate, ili su poznate u nekim opskurnim oblastima, ili su na zalasku karijere. Ovo nije slučajno. Producenti znaju da će ove osobe kod gledalaca izazvati reakcije poput „ko je bre ova”, „pa ja sam poznatiji od njega”, „jak si mi ti VIP” i slično. Zatim će gledaoci emisiju između ostalog pratiti i zbog toga što čekaju trenutak kada će se ta osoba izblamirati, reći neku glupost, ili uraditi bilo šta što će potvrditi njihovu antitezu.

Osim ovoga, naveo bih još jednu zanimljivu tehniku kojom žuti mediji ljude emotivno vezuju za sebe, a koju je definisao američki istoričar i teoretičar medija Frenk Luter Mot još 1941 godine. On je to nazvao „anderdog empatija”. „Anderdog” bi u slobodnom prevodu moglo da znači „mali čovek protiv sistema”. Radi se o tome da medij promoviše nekog pojedinca koji je navodno uspeo da otkrije neku zaveru velikog sistema, neke korporacije, protiv običnog naroda. Na ovaj način, medij vezuje dobre emocije za čitaoce kao neko ko pomaže u raskrinkavanju zavere i promoviše heroja iz naroda.

U domaćim medijima mogli smo videti na desetine primera masovnog korišćenja ove tehnike. Imali smo „Kemtrejls”, teoriju zavere o tome da tragovi aviona na nebu masovno truju narod. Zatim, čitav niz tekstova o navodnim HAARP antenama koje su Amerikanci postavili u Barajevu da kontrolišu mozgove. Potom, niz tekstova o genetski modifikovanom povrću. U svakoj od ovih priča, pojavljuje se „anderdog”,arhetipski heroj iz mita o Davidu i Golijatu. To je najčešće neki naučnik, „ekspert”, koji je raskrinkao zaveru neke velike korporacije i objavio na svom sajtu rezultate nekog eksperimenta čime je dokazao tvrdnju. Ovi dokazi se najčešće zasnivaju na pseudonauci, gomili parcijalnih informacija i neobjektivnim laboratorijskim eksperimentima. Takođe, osim trovanja, čest motiv može da bude i sprečavanje da nešto postane jeftino. Kod naroda opterećenog plaćanjem računa odlično prolazi priča da neko namerno sprečava da nešto pojeftini. Redovno se pojavljuju članci o nekom naučniku koji je uspeo da napravi automobil na vodu, ali masoni iz naftnog lobija su potplatili da se to ne pusti u proizvodnju.

Polazna tačka svih ovih vesti je čuveni metastereotip kapitalizma: korporacije su zle, zanimaju ih samo pare, i zarad profita korporacije će trovati nas i našu decu, a to zataškavaju tako što potplaćuju naučnike da ćute. Ali, s vremena na vreme pojavi se neki od ovih naučnika koga pare ne zanimaju, heroj koji želi da spasi narod od uništenja. Ovo je ukratko struktura narativa koji se u raznim varijacijama redovno pojavljuje u „žutim” medijima. Pokazivanjem empatije prema ovim herojima iz mase, čitaoci vezuju slične emocije i za medij koji vest objavljuje, kao medij koji će uvek biti na strani naroda, njihove dece, bezbednosti hrane koje jedu i vazduha koji dišu.

Postoji još pregršt žutih metoda o kojima se može pisati, ali sam ovde izneo samo neke, meni najinteresantnije. U svakom slučaju, treba imati na umu da se „žuta” vest često ne vidi na prvi pogled. Često smo zaslepljeni emocijama,na primer, sama ideja da neko hoće da otruje nas i našu decu dovoljno pomrači um da ne vidimo manipulaciju.Ove „nevidljive” žute tehnike su veoma opasne i zagađujuće za društvo.

Komеntari9
695ca
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

B P
Мени је забавно ово што господин Павловић каже: сви медији су "жути" и све информације су "пласиране" ради манипулације. Испада, господине Павловићу да се не треба информисати уопште јер ћемо само тако избећи да будемо изманипулисани? Кад следећи пут чујемо да је у војној фабрици од експлозије погинуло 5 радника, треба да помислимо прво да то неко манипулише стварајући слику о нашој војној индустрији, а да у други план ставимо несрећу и трагедију? Постоји само један начин да се избегну манипулације медија а то је да се иста информација узме од политички опречних оснивача и тутора медија. Где се вест поклапа (јуче киша у Београду) ОК. Али, где има разлике, оставити резерву пре доношења закључка - муљају нешто. Коментарисање даје илузију интензивнијег учешћа у сопственом животу па ће га зато бити све више. Истини за вољу, поред мора глупости у коментарима, нађу се, не тако ретко и коментари који својим квалитетом превазилазе знање и вештину новинара који је основни чланак написао.
Тоша бунарџија
"Суптилне технике жуте штампе" је и сам аутор вешто искористио, да нам потури двоструке истине. Заћи у објашњење како вас неко вара, тј. фарба, а користити исте методе је оно што вас у исто време, на истом месту гура у више праваца. Једно је сигурно. Аутор се прилично добро обавестио о теми, готово психо-аналитички, али је јасно видљиво да, кад већ каже нешто што жутује, ни случајно неће споменути шта је у ствари истина. Е, то скривање истине је стручност и жутог штампарства. И сад "наивни" скачу и објашњавају истину, а не схватају да им је баш то и подметнуто. Тј. ја, аутор сам тај човек који вам је рекао истину. Зато и има коментара који су насели и почели да контрирају контрирању. Ех, изгледа као да се та луда логика откинула са улара и побегла у жуту штампу. Али није. То само изгледа тако.
Zeljko
Tacno je da ima preterivanja u stampi, sve sa ciljem da se novine kupuju ili pak citaju na internetu, kako onih agresivnijih, vidljivih na prvi pogled tako i onih suptilnih koji se ovde navode. Ali zanemariti moc i tendenciju korporacija da manipulisu ljudima i da namecu svoje stavove, proizvode itd. znaci biti krajnje neoprezan, cak naivan. Naravno da njih zanima samo profit i kako da nam to prikazu kao borbu za nase dobro. Kao zelju da nas prosvete i tako nam nametnu svoje proizvode. Kao i lekove i vakcine za prenaduvane ili cak izmisljene bolesti. Ja licno, verujem, da se cesto koci pronalazak novog leka i da se nacnici ucutkavaju raznim metodama, ako bi to ugrozilo profit neke velike kompanije. Istina je i da se cesto plasiraju vesti kako je nesto stetno iako nije, da bi se naudili konkurenciji, da je pronadjeno ovo ili ono u nekom proizvodu itd. Lista je dugacka, a nama ostaje da razlucimo koliko ima istine u onom sto nam se plasira. A to cesto nije tako jednostavno.
Aleksandar Mihailovic
Mnogo toga bi se ovde moglo reci da je to to, ali, evo i neceg drugacijeg. Mene rijalitiji uopste ne zanimaju i ne gledam ih, a ni te TV i cak i druge programe na njima. Cudim se onima kojima je drustveni zovot gubljenje vremena uz primitivizam koji je jako dobro placen, mnogo vise nego sto specijalisti i profesori mogu da zarade. Drugo,neverovatan je i Vas pokusaj da obesmislite i marginalizujete cinjenice oko GMO sa kojima svet nestaje i koji uz O/U cine vise od svih koncentracionih logora zajedno. HARP i sve drugo su gluposti, ali, sve oko GMO je jako ozbiljno i sa time se nesme poigravati i obesmisljavati brojne rezultate koji ukazuju na svu pogubnost te hrane, kako po ekonomiju jedne drzave tako i po njen bioloski opstanak. Danas je i svetski dan slobode medija, a zasto se o tome malo govori? Zato sto je malo medija koji jos uvek imaju glavu uspravno, poput "Politike", radia "Fokus" i jos po nekih koji se koprcaju ali sve vise lezu na rudu profita i ofarbanosti, "podvuceno zutim".
Dragan Peric
Šokiran sam tekstom ovog novinara.Pa da li je laž i to da je 22 leskovčana ,koji su bili na Kosovu 1999,godine, umrlo od nove godine?A šta je sa Vranjancima? A koliko je ljudi izgubilo živote(ubistva,samoubistva,nesreće) u vremenu kad je naša vlada priznala Kosovo?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja