petak, 16.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:06

Na „buvljaku” žale za devedesetim

Autor: D. Jokić-Stamenković, N. Belićnedelja, 16.06.2013. u 10:32
Фото З. Кршљанин

Najveći srpski tržni centar pod otvorenim nebom na Novom Beogradu, dogodine će napuniti 20 godina. Prodavci su jednodušni u proceni da posle gotovo dve decenije od nastanka ova ogromna tržnica beleži manji promet nego ikad.

Nije im jasno, kažu, zašto su neke prethodne krize na buvlju pijacu dovodile veliki broj mušterija u potrazi za jeftinom robom, dok je aktuelni ekonomski pad istanjio i njihove novčanike.

– Jedan od osnovnih razloga mogao bi da bude zasićenje potrošača robom koja je u ponudi na ovoj tržnici. Istovremeno, finansijska neizvesnost dovodi do toga da kupci misle samo o štednji. Ne odlučuju se tako lako za velike nabavke jeftine robe, kao nekada – objašnjava ekonomista Mlađen Kovačević, dodajući da nije zanemarljiv ni uticaj kineskih radnji, sa konkurentnim cenama, koje se pojavljuju u sve većem broju na mnogim lokacijama.

– Sada veliki broj mušterija koje bi i prevalile put do „buvljaka” imaju mogućnost da pazare sličnu robu gotovo preko puta svoje kuće. A mnogi procenjuju da je sigurnije kupovati u prodavnicama nego na tezgi, makar iste artikle platili i nešto skuplje – kaže Kovačević.

U JKP „Gradske pijace”, koje upravljaju Otvorenim tržnim centrom (OTC), navode da je prema nekim procenama, ova pijaca doživela procvat u toku kriznih devedesetih. Krajem te decenije, u OTC-u vikendom se snabdevalo i do 300.000 ljudi iz svih krajeva Srbije, a pojedini su u nabavku dolazili organizovano, autobusima.

Uprava „Pijaca” nema podatke o kretanju prometa na buvljaku, zbog toga što ne evidentira količinu robe koju prodavci unose na tržnicu, pa ni ne znaju koliko artikala u određenom periodu zakupci njihovih tezgi prodaju.

Jedino su sigurni da otvaranje velikih šoping molova, poput „Delta sitija” i „Ušća”, ali i širenje lanaca prodavnica „Idea” „Merkator” na novobeogradskoj strani prestonice ne ugrožava interesovanje mušterija za „buvljak”. U „Pijacama” nisu želeli da spekulišu da li je ekspanzija kineskih radnji umanjila promet na OTC-u.

U nedostatku zvaničnih podataka i analiza, oslonac mogu da budu iskustva veterana trgovine u OTC-u. Jedan od njih je Mirko Vrač, vlasnik voždovačke fabrike ženskih čarapa „Vrač d. o. o”, koji je kiosk na „buvljaku” zakupio 1994. godine.

U to vreme, zakup preko računa osim njega plaćalo je jedino Sportsko društvo „Partizan”, koje je u svom kiosku prodavalo šalove, dresove i opremu za navijače. Ostali su prodajni prostor plaćali na ruke pijačnoj upravi.

– Većina delatnika na novobeogradskoj pijaci bili su šverceri koji su robu uglavnom donosili iz Mađarske, a „meka” im je bio i pančevački buvljak, na kome su kupovali robu i preprodavali na OTC-u. 

– Ovo je bilo mesto gde su izbeglice, uglavnom Krajišnici, mogli da rade i zarade. Neki su tu i danas. Prvih godinu i po posao se uhodavao, buvljak je radio samo vikendom, a na trećini pijace roba se nudila sa hauba automobila. Onda su stigle tezge i prodaja je krenula šest dana u nedelji. Mušterije su nagrnule. Tri godine sam pristojno zarađivao. Ali kada je otvoren Kineski tržni centar u Bloku 70, promet na buvljaku je opao 30 do 40 odsto. Meni nisu bili konkurencija, ali su odvukli mušterije prodavcima odeće, naročito jakni. Zatim je otvoren „Lili”, koji je nižim cenama uništio pijačne parfimerije – seća se Vrač.

I kao što je bio „pionir” naseljavanja novobeogradske tržnice, Mirko Vrač je među prvima stavio katanac na radnju, kada je pre četiri godine otpočeo egzodus prodavaca. Jer, poslednje tri godine u OTC-u zarađivao je tek da pokrije troškove.

– Siguran sam da i oni koji su opstali do danas, jedva preživljavaju. Na „zelenoj grani” su jedino oni koji tezge imaju u prva dva reda, uglavnom su to prodavci opreme za kupatila i kuhinje. Tek kada zađete dublje u pijacu, vidite pravu sliku – zaključuje Vrač.

Važne godine:

1994.
Počeo da radi Otvoreni tržni centar u Ulici proleterske solidarnosti (današnja Ulica antifašističke borbe). Najveća pijaca ove vrste u Srbiji prostirala se na 43.000 kvadrata.

1997.
OTC je ograđen i opremljen sa 1.000 modernih tezgi, pa se ukupan broj štandova popeo na 1983. Na obodima su sazidani lokali.

2010.
Zbog izgradnje pristupnih saobraćajnica Mostu na Adi, OTC je gotovo prepolovljen. Od tada, zauzima površinu od 23.190 kvadrata i ima 787 tezgi. U maju je dobio nove montažne lokale, javni toalet, kancelarije za policiju i inspekciju.

Cena mesečnog zakupa tezge:

15.137 prvi rejon   
12.518 drugi rejon
8.953 treći rejon
* u dinarima, prema važećem cenovniku od januara 2013.

Zvanično radno vreme

Leti: 6.00 – 20.00 (od 1. maja do 30. oktobra)
Zimi: 8.00 – 16.00 (1. novembra do 30. aprila)
Ponedeljak neradan dan


Komentari0
e4fd6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja