utorak, 12.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:19

Nastavljena proizvodnja „velikog fiće”

Autor: Brane Kartalovićsreda, 19.06.2013. u 15:00
(Фото Танјуг)

Kragujevac – Posle kratkotrajnog zastoja u proizvodnji zbog kašnjenja u isporuci plastičnih delova koje pravi italijanska kompanija „Selmat”, u Kragujevcu su opet pokrenute montažne trake na kojima se sklapa model „500L”, koji je pre svega namenjen inostranom tržištu. Do zastoja je došlo krajem prošle sedmice, kada u fabriku nisu stigli manji plastični delovi za volan, zbog čega je proizvodni proces morao da bude obustavljen.

Zbog problema sa kojima se suočava „Selmatov” pogon kod Torina, montaža „velikog fiće” već je jednom bila obustavljena, u maju, kada je kasnila isporuka nekih drugih plastičnih delova. Reč je inače o jednom od najvažnijih „Fijatovih” kooperanata.

Pogoni nekoliko drugih velikih „Fijatovih” snabdevača u Srbiji rade bez problema. U našoj zemlji svoje fabrike izgradilo je 11 dugogodišnjih „Fijatovih” kooperanata, ali ima i nekih novih, kao što je, na primer, A.D. „Plastik” iz Hrvatske, sa pogonom u Mladenovcu. Trećina „Fijatovih” globalnih snabdevača smeštena je u Vojvodini, a najveći broj fabrika za proizvodnju delova koji se ugrađuju u „500L” nalazi se u Kragujevcu i okolini ovog grada. To su „Manjeti Mareli”, „Promo manjeti”, HTL, „Džonson kontrol” i „Siđit”, za koji radi kragujevačka firma „Goma lajn”. Za „Fijat” rade i neke druge naše firme, ali nijedna od njih ne spada u kategoriju TIR 1, što znači da im je za saradnju sa „Fijatom” potreban „posrednik”, to jest neka veća, već proverena kompanija koja pripada grupi snabdevača „prvog reda”.

U lokalizaciji proizvodnje, što je jedna od ključnih pretpostavki za nesmetan tok proizvodnje, dosta se odmaklo, ali je problem taj što je u taj proces uključeno malo naših proizvođača delova.

„Fijat” je do sada uglavnom angažovao svoje stare partnere, verovatno ne želeći da rizikuje u pogledu kvaliteta proizvoda. Naši proizvođači delova, kako je to menadžment FAS-a (Fijat automobili Srbija) više puta isticao, mogu da postanu isporučioci delova, ali samo pod uslovom da zadovolje svetske standarde, što podrazumeva kvalitet i kontinuitet u proizvodnji, no i odgovarajuću cenu po jedinici proizvoda.

Pre uspostavljanja direktne saradnje sa „Fijatom”, svaka od naših firmi koja pravi auto-delove morala bi da dobije sertifikat ISO TS 16949, koji je garant vrhunskog kvaliteta proizvoda.

Iako je u početku, još pre zvaničnog dolaska „Fijata” u Srbiju, 2006, pa 2007. godine, bilo mnogo interesenata za saradnju sa gigantom iz Torina, o čemu svedoče mnogobrojni sastanci iz tog perioda, malo je koja od naših firmi uspela da zaključi ugovor o isporuci delova za „500L”. Ili su im nedostajali kapaciteti, ili je problem bio u nabavci opreme. Najveća prepreka, u stvari, bio je nedostatak novca, koji su preduzeća mogla da dobiju samo na komercijalnom tržištu, ali se pokazalo da naš bankarski i sektor male i srednje privrede nije mogao da nađe zajednički jezik, i pored sigurnog posla koji je donosio „Fijat”.

Prema podacima FAS-a, u našoj zemlji se pravi 67 odsto delova za „500L”, ali je problemu tome što se, imajući u cenu tih proizvoda, u Srbiji stvara tek trećina vrednosti „velikog fiće”. Najskuplji delovi se uvoze. Nije reč samo o motoru i menjaču, budući da veliki proizvođači obično imaju jednu fabriku u kojoj se pravi „srce” automobila, već je „kvaka” u tome što se uvoze i neki drugi sitniji delovi koji bi mogli da se prave ovde, kao što su, na primer, plastične komponente koje isporučuje problematična kompanija „Selmat”.

„Fijat”, svakako, jeste veliki izvoznik, ali je i veliki uvoznik. O tom aspektu saradnje sa torinskim gigantom naša država mora da povede računa, imajući u vidu da je vlasnik 33 odsto kapitala u zajedničkoj kompaniji FAS i, pre svega, zato što i dalje kuburi sa spoljnotrgovinskim deficitom.


Komentari1
4a36e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Mики Mаус
"Пре успостављања директне сарадње са „Фијатом”, свака од наших фирми која прави ауто-делове морала би да добије сертификат ИСО ТС 16949, који је гарант врхунског квалитета производа." Овакав став ФАС је последица недовољне стручности наших преговарача када су вођени преговори са ФИАТ-ом. Наиме стандард ИСО/ТС 16949:2009 у тачки 7.4.1.2 - Развој СК испоручиоца поставља захтев да сви испоручиоци морају да имају СК према ИСО 9001:2008. Да би се сертификовао СК према ИСО/ТС 16949 испоручилац мора да ради, примењује захтеве и испоручује производе аутоиндустрији годину дана. У овом случају наш испоручилац то не може да испуни јер нема могућности да ради за аутоиндустрији. Поред овога ми смо имали произвођача АЛ-хладњака (21.октобар) , акумулаторе (Сомбор), пнеуматике (Тигар)који су били високог квалитета. Због постигнутог договора исти нису били укључени. Укључивање наших испоручиоца мора бити тако да уколико исти испуни све услове добије посао од ФАС-а, а не да се након тога одбаци.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja