ponedeljak, 14.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:11

Prosvetitelj

Autor: Igor Simićsreda, 24.07.2013. u 15:00

Mi nemamo obrazovni sistem, već nešto što jede vreme i elan deci, novac roditeljima – neku vrstu kolektivnog moranja koje svi po inerciji trpe, a koje ipak daje u nekim oblastima izuzetne rezultate uprkos nepostojanju sistema. Država prosvetu tretira kao nešto što eto mora usputno da se obavi.

Ministar Žarko Obradović je samo najupečatljiviji odraz zapostavljanja obrazovanja koje vlade kontinuirano pokazuju. Ako je obrazovanje suštinski bitno za ekonomsku i političku budućnost zemlje i individualno za dobar život njenih građana, onda su sve vlade pokazale da ne vode politiku u nacionalnom interesu. Lako je u medijima iz dana u dan govoriti o temama od tzv. nacionalnog značaja, ali obrazovanje je polje na kojem tiho, stalno, posvećeno mora da se radi u interesu budućnosti zemlje, a rezultati dođu tek posle više godina.

Ministar mora da bude prožet duhovno i intelektualno istom vertikalom koja treba da bude kičma tog budućeg, idealnog prosvetnog sistema. Od Platona do Kena Robinsona, treba da se rve sa svim teorijama obrazovanja. Osmeh dece koja se tek upoznaju sa svetom u prvim razredima ili uzbuđenje studenta uključenog u istraživački rad njegove su glavne motivacije. Takav ministar svestan je da školstvo treba da bude celokupno okruženje pogodno za razvoj deteta u svim smerovima u kojima njegova ili njena ličnost želi da se protegne i izraste. U skladu sa Džonom Djuijem, cilj školstva nije toliko da pruži znanje o svetu koliko znanje o sebi, sposobnost da učenik prepozna i koristi sopstvene potencijale. U svom latinskom korenu, edukacija i znači podizanje, razvoj.

Pokušavam samo da udahnem malo osećaja radosti i odgovornosti koju čovek na tako važnom mestu treba da ima – to je osoba u najlepšoj misiji. Pri tome, želim da pokažem da kriterijumi za tu poziciju treba da budu daleko viši. Spušteni su kriterijumi za učenike, pa i za rukovodeće pozicije, a kriterijumi treba da budu definisani tako da budu najviši makar ne postojala osoba koja može da zauzme fotelju prosvetitelja, poliglote, filozofa, pisca, putnika Dositeja Obradovića. Teoretski, ako postoji oblast u kojoj Srbija može da napreduje i bude čak vodeća uprkos realnoj ekonomskoj nemoći, to je obrazovanje. Mislim da je Matematička gimnazija, a to znam i iz iskustva jer sam istu završio, upravo pokazatelj da je to moguće, a Srbija svakako ima stare i ozbiljne temelje za razvoj prosvete.

Propast male mature je takođe životna lekcija za učenike: da može da se vara, da može da se bude prevaren, da siromašan roditelj može da bude izigran od strane države, da se nikome ne može verovati, a naročito ne državi. Pri tome, to je lekcija koju nauče na traumatičan način u životnom dobu u kojem ne bi trebalo da imaju tu vrstu stresa (pitanje je koliko su sami ispiti smisleni). Dačić je objašnjavao u „Utisku nedelje” da realna šteta po decu treba da se sagleda i da ne treba na prečac smeniti ministra Obradovića. Usred takve izjave ubacio bi refleksno, kao u kampanji, da su deca najvažnija. Problem je u tome što Dačić ne shvata da je svojom odlukom da ne smeni Obradovića naučio decu još jednu lekciju o preuzimanju odgovornosti: niko ne mora da trpi posledice lošeg rada ako je pozicioniran u partiji. Mnogi ljudi na vlasti sami su kroz školu prošli kao karijeristi kojima je to uvod u glib politike.

Egalitarizam šansi ne postoji jer nema sistema koji bi trebalo da se trudi da umanji klasne i životne nezgode sa kojima su deca došla na ovaj svet. Sa druge strane, ne postoji elitizam kriterijuma, a kada toga nema onda nije nedvosmisleno jasno da neki ljudi imaju vanserijske ljudske i profesionalne kvalitete. Onda bi se smatralo zdravorazumskim da samo izuzetna osoba može da bude ministar obrazovanja. Ljudi koji ispunjavaju više kriterijume moraju preuzeti vodeća mesta, to je jedini način koji trenutno vidim jer ovi protesti su više krpljenje nego što imaju uticaj na sistem.

Radost otkrivanja novih znanja, druženja, veštine, timskog rada, vođstva, individualnih napora, igre, stvaranja, kreativnosti, kritičnosti, organizacije, discipline, spontanosti, ljubavi, različitosti – sve to obuhvata obrazovanje. Nikogovići ne mogu da vode nešto tako mnogostruko. Ne budemo li stvorili obrazovni sistem, odreći ćemo se jedine šanse da se naše društvo reformiše.

Diplomirao filozofiju i filmsku režiju na Kolumbija univerzitetu u Njujorku


Komentari6
40cba
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Aleksandar Mihailovic
U nasem obrazovnom sistemu je pravi haos upravo iz razloga sto je nefunkcionalan i ne priprema ljude za posao vec samo za diplomu. Kako je nebitno sta i koliko znas to se neki snalaze pa precicom i za kraci rok dolaze do diploma,tek da se nadje,da njom mogu da masu. Da smo iole mudri i da imamo nacionalnu strategiju razvoja za jedan duzi vremenski period imali bismo takav obrazovni sistem na svim nivoima koji bi umrezen sa ekonomskim i naukom davao upotrebljive kadrove za konkretne projekte vec operacionalizovane.Takvih ideja ima,ali,nema volje niti nam je sistem tako koncipiran da moze tako da se radi.Zbog toga nam raste armija nezaposlenih umesto armije zaposlenih,a socijalne tenzije bivaju sve vece,neizvesnost i nesigurnost u buducnost jos vise,pa se i tu radja pogodno tle za korupciju i pokusaj uhljebljivanja uz drzavne jasle,a takodje i zelja da se na bilo kakvom i kolikom poslu osetno zaradi i obezbedi za nesigurna vremena i"crne dane".Sistem i izborni zakon se moraju promeniti.
Aleksandar Mihailovic
U nasem obrazovnom sistemu je pravi haos upravo iz razloga sto je nefunkcionalan i ne priprema ljude za posao vec samo za diplomu. Kako je nebitno sta i koliko znas to se neki snalaze pa precicom i za kraci rok dolaze do diploma,tek da se nadje,da njom mogu da masu. Da smo iole mudri i da imamo nacionalnu strategiju razvoja za jedan duzi vremenski period imali bismo takav obrazovni sistem na svim nivoima koji bi umrezen sa ekonomskim i naukom davao upotrebljive kadrove za konkretne projekte vec operacionalizovane.Takvih ideja ima,ali,nema volje niti nam je sistem tako koncipiran da moze tako da se radi.Zbog toga nam raste armija nezaposlenih umesto armije zaposlenih,a socijalne tenzije bivaju sve vece,neizvesnost i nesigurnost u buducnost jos vise,pa se i tu radja pogodno tle za korupciju i pokusaj uhljebljivanja uz drzavne jasle,a takodje i zelja da se na bilo kakvom i kolikom poslu osetno zaradi i obezbedi za nesigurna vremena i"crne dane".Sistem i izborni zakon se moraju promeniti.
Aleksandar Mihailovic
U nasem obrazovnom sistemu je pravi haos upravo iz razloga sto je nefunkcionalan i ne priprema ljude za posao vec samo za diplomu. Kako je nebitno sta i koliko znas to se neki snalaze pa precicom i za kraci rok dolaze do diploma,tek da se nadje,da njom mogu da masu. Da smo iole mudri i da imamo nacionalnu strategiju razvoja za jedan duzi vremenski period imali bismo takav obrazovni sistem na svim nivoima koji bi umrezen sa ekonomskim i naukom davao upotrebljive kadrove za konkretne projekte vec operacionalizovane.Takvih ideja ima,ali,nema volje niti nam je sistem tako koncipiran da moze tako da se radi.Zbog toga nam raste armija nezaposlenih umesto armije zaposlenih,a socijalne tenzije bivaju sve vece,neizvesnost i nesigurnost u buducnost jos vise,pa se i tu radja pogodno tle za korupciju i pokusaj uhljebljivanja uz drzavne jasle,a takodje i zelja da se na bilo kakvom i kolikom poslu osetno zaradi i obezbedi za nesigurna vremena i"crne dane".Sistem i izborni zakon se moraju promeniti.
Милош Ј. Косовац
Све тзв. државице настале након распада велике и функционалне СФРЈ су у рукама амбициозних слугана великих система ЕУ и САД. Властодржци раде тако да њихове државе што пре постану Мини Маркети јефтине радне снаге и осталих ресурса, прво морске обале које су им дали на коришћење Хрвати и Црногорци. Иначе, када би власт имала добре намере за свој народ и своју државу, први услов да мењате - да транзицирате своје друштво је да направите најбољи образовни систем који ће обезбедити способне кадрове за да се спаси народ и држава. Но властодржци у овим државицама немају такву намеру, а и не знају.
DrJela Bisic
Ovakvo stanje u nasem obrazovnom sistemu nije sucajno i nije od juceNa njegovom"razvoju"radi se decenijama i ono je sada,potpuno u skladu a svetskim trendovima.Posle pada Berlinskog zida,pala je ljudska maska kapitalizma,i Americki sistem,rasirio se Evropom,pa i kod nas.Savremenim korporacijama nisu potrebni ljudi koji citaju,koji znaju,koji su obrazovani-za obican narod rezervisano je obrazovanje koje ih oposobljava da rade svoj posao i nista drugo.Sa vecim obrazovanjem jos bi ponesto mogli da razumeju,pa bi smetali.Obrazovanje mladih kod nas je porodicna stvar,a ne stvar drzave.To se vidi i po uspesima manjine,a neuspehu vecine

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Specijalni dodaci /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja