četvrtak, 09.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 09.09.2013. u 13:00 Jelica Antelj

Specijalna ponuda ili obmana

Žalbe zbog lažnih sniženja svakodnevne, kažu u organizacijama potrošača. – Potrebno da reaguju i kupci i trgovci, savetuju u Ministarstvu trgovine
Пажљиво проверити цене пре куповине

Ne bi trebalo sedeti skrštenih ruku ukoliko kupci naiđu na lažna sniženje, poručuju iz Sektora za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine, jer čak tri zakona regulišu ovu oblast. Nepošteni trgovci bi trebalo da završe na sudu, i to je verovatno, uz stroge kazne, jedini način da i kod nas „specijalne ponude” budu zaista specijalne, a ne očigledne prevare. I dok se britanski maloprodajni lanac „Tesko” ovih dana izvinjava potrošačima jer ih je varao na ceni korpice jagoda, zbog čega je kupcu koji ga je tužio morao da isplati odštetu od 300.000 funti, istraživali smo – može li se ustaljena praksa  obmanjujućih reklama i sniženja i na našem tržištu promeniti i na koji način.

U organizacijama za zaštitu potrošača objašnjavaju da su žalbe zbog lažnih sniženja gotovo svakodnevne i navode da postoji nekoliko najčešćih načina varanja kupaca na sniženjima. Najzastupljenije su prevare s oglašenom visinom sniženja, odnosno pogrešnom informacijom o tome da li je roba stvarno snižena, recimo za 70 odsto, ili nije. Osim toga, čest problem kod rasprodaja jesu i male količine robe koja se nudi u akciji, pa se neretko desi da se ono što je na sniženju rasproda veoma brzo. Pri tome trgovac i dalje u izlogu reklamira veliki popust a da te robe zapravo nema u radnji. Trebalo bi, savetuju u potrošačkim organizacijama, odrediti koju količinu robe čiju akciju prodavac oglašava on mora i da poseduje u prodavnici ili u zalihama.

Jedna od obmana su takozvane stalne akcije, kada na izlogu prodavnice tokom cele godine stoji natpis „stalno sniženje od 50 odsto“. U ovom slučaju je nemoguće ne postaviti pitanje od koje cene se skida 50 odsto ako je sniženje non-stop. Još jedan od trikova kojim se varaju kupci jeste povećanje cene neposredno pre njenog sniženja.

– Bilo je primera kada trgovac na malo formira neočekivano visoku maloprodajnu cenu kako bi u veoma kratkom roku organizovao sniženje sa vrtoglavo visokim i za kupce privlačnim procentom. Na ovaj način on pribavlja za sebe dodatne koristi dovodeći i potrošače i trgovce, svoje konkurente, u situaciju u kojoj oni nikako ne bi trebalo da se nađu – kaže za „Politiku” Ljiljana Stanković, pomoćnik ministra trgovine za zaštitu potrošača.

Ona objašnjava da je prema Zakonu o oglašavanju (član 51) zabranjeno oglašavanje kojim se primalac oglasne poruke dovodi u zabludu u pogledu cene proizvoda oglašavanjem rasprodaje, prividnog sniženja cene proizvoda ili usluga. Za to je propisana novčana kazna za privredni prestup u iznosu od 300.000 do 3.000.000 dinara. U oglasnoj poruci je po istom propisu zabranjeno upoređivanje ranije i važeće  cene za isti proizvod ili uslugu istog ponuđača i za to su propisane  novčane kazne za prekršaj u iznosu od 100.000 do 1.000.000 dinara. 

Naša sagovornica objašnjava da inspekcije po prijavi ili tokom redovnih kontrola pokreću postupak protiv trgovaca koji su kršili zakon.  Osim toga, ovde može da bude reč i o narušavanju odnosa konkurencije.

– Kod nas to nije praksa, ali bilo bi dobro i da se trgovci čije je poslovanje ugroženu time što njihova nelojalna konkurencija obmanom praktično odvlači kupce uključe i prijave ih i pokrenu sudski spor. U Zakonu o trgovini stoji da oštećeni trgovac tužbom zbog nepoštene tržišne utakmice (nelojalne konkurencije) može zahtevati utvrđivanje radnje nepoštene tržišne utakmice, zabranu njenog daljeg vršenja, otklanjanje nastalih posledica, kao i naknadu štete – objašnjava Stanković.

Sudski  postupak mogu da iniciraju i građani čija su prava ugrožena, organizacije i savezi potrošača ukoliko posumnjaju da trgovac na ovaj način narušava njihova prava i da traže da se utvrdi da li je reč o nepoštenom poslovanju, posle čega ono može da se zabrani.

– Ukoliko bi se potrošači odlučili na ovaj korak, izvesno je da bi uspeli u svom zahtevu. Osnov za to leži u Zakonu o zaštiti potrošača koji zabranjuje svaki oblik nepoštenog poslovanja prema potrošačima, a naročito obmanjujuće poslovanje – kaže Stanković.

--------------------------------------------------------

Osam aparata za 15.000 kupaca

Pre dve godine takođe u Britaniji opomenut je onlajn prodavac koji je nudio „ograničen“ broj „ajfona 4” po ceni od 99 funti (puna cena mu je bila 499). U ponudi nije otkriveno da je na raspolaganju samo osam aparata. U ovoj mamac-promociji 15.000 ljudi se registrovalo na sajtu nadajući se da će kupiti telefon po promotivnoj ceni. Svi su morali da ostave svoje lične podatke, da bi kasnije bili zatrpani mejlovima sa reklamnim materijalom.

Komentari3
f4cdf
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Vesna Sunrider
A sta je sa obmanjujucim poslovanjem velikih kompanija? Recimo, licno sam cula u Telenorovoj prodavnici kako prodavacica govori starijem coveku da bi mu bilo bolje da kupi (naravno skuplji) telefon uz veci paket, jer eto "androidi trose megabajte posto su stalno online i aplikacije se stalno update-uju", a ni u jednom momentu mu nije rekla da moze da kontrolise protok podataka na samom telefonu, kao i da ga iskljuci. Dalje, kod njih u ugovoru (ne znam kako je kod ostalih) stoji cekirano po default-u da potpisom odobravate pocetak pruzanja usluga u roku kracem od 14 dana (ili tako nesto) ako zelite da uzmete telefon na ugovor cime ste PRINUDJENI da to odobrite, jer ako ne potpisete taj aneks/ugovor, onda ne mozete ni dobiti telefon! I na kraju, oni sebi daju za pravo da jednostrano raskinu ugovor, dok vi to ne mozete - tj. mozete, ali ako im platite sve sto je ugovoreno iako oni nisu ispunili svoje iz ugovora, i vi niste zadovoljni uslugom koju time ne zelite da nastavite da placate.
Bonn Berlin
U demokratiji vlada slobodno trziste. Mozete imati srecu, a mozete imati i gubitak, to je rizik interneta.
vesna terzic
a sta je tek sa sajtovima koji nude popuste?ko njih kontrolise i kome da se zalite kada vas prevare ili usluga i proizvod budu nezadovoljavajuci? problem su narocito brojne kozmeticke i frizerske usluge samozvanih salona kojima niko posle ne moze uci u trag.kuponi imaju rok iskoristivosti do kog sajt snosi odgovornost,ali pruzalac usluge vam kaze kako je prodato mnogo kupona pa ga ne mozete iskoristiti u tom roku.onda vam zakaze termin posle roka i onda ste potpuno bez zastite i mogucnosti reklamacije.sajtova je sve vise,bilo bi zanimljivo proveriti njihov rad!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja