petak, 22.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
petak, 20.09.2013. u 12:30 Aleksandar Apostolovski

Naš članak, vaša vest

Jedna od najvećih muka istraživačkog novinarstva sve češće postaje dilema – ko je napisao tekst koji prenosi konkurencija? Koji je medij prvi imao informaciju? U žestokoj konkurenciji dnevnih listova, televizija, agencija ili portala, sve se češće zaboravlja na novinarski kodeks koji zahteva da se navede izvor informacije.

Tuđi novinarski radovi lažno se predstavljaju kao sopstveni proizvod. Tako je „Politikin” tekst pod naslovom „MMF traži da penzija padne na 43,3 odsto plate”, objavljen 17. septembra, ugledna B92 prepričala u večernjim vestima tog dana, ali bez pozivanja na Politiku. Može se diskutovati da li je reč o novinarskoj „kopi-pejst” varijanti ili o „nadgradnji” „Politikinog” teksta, ali je upadljivo da je prilog objavljen u vestima te televizije upadljivo sličan „Politikinom” tekstu. Taj utisak pojačava i sagovornik koji je i u „Politici” i na B92 – isti, ekonomista Miladin Kovačević. 

Novinarska etika bi verovatno nalagala da B92 makar napomene da je do ekskluzivne vesti prva došla „Politika”, koja je članak objavila na prvoj strani.

U svakidašnjoj trci za tiražom ili gledaocima, naročito posle eksplozije portala na tržištu medija, sve češći novinarski manir je „kraduckanje” – što bi rekao Velja Ilić. U nekim slučajevima se čini kao da tekstovi ili prilozi padaju pravo sa neba direktno na papir  dnevnog lista ili na ekran televizora, jer je jasno da su preuzeti od nekoga. Ali, čik neka čitaoci ili gledaoci dokuče ko je originalni proizvođač vesti. To konzumente novinarskog proizvoda, na kraju krajeva, previše i ne zanima.

Preuzimanje celokupnih tekstova ili priloga, delova teksta ili vesti, bez napominjanja izvora, čini se da postaje sve češća novinarska praksa. Portali, recimo, žive i razvijaju se gotovo isključivo na agencijskim vestima, s tim da se sva ta šuma vesti i priloga ne potpisuje kao agencijski proizvod, te čitalac stiče utisak da su portali postali pravi rudnici za proizvodnju brzih vesti, reportaža, članaka ili trač rubrika.

Ponekad se događa i da same agencije, prenoseći tekstove iz štampe ili priloge sa televizije, zažmure i „zaborave” da pomenu izvor, pa onda tek dolazi do prave medijske zavrzlame: jer, štampa ih onda preuzme, ali, ako ne navede agenciju kao izvor, tada se tekst ili prilog nekoliko puta zavrti u krug javnim prostorom, kao pas koji juri za svojim repom.

Magazin „Nedeljnik” je upravo iz tih razloga pokrenuo inicijativu da samoregulatorno telo štampanih medija, Savet za štampu, pokrene javnu debatu svih strukovnih udruženja kako bi se zaštitila autorska prava i doneo kodeks i uputstvo za prenošenje tekstova iz drugih medija.

Odgovorni u „Nedeljniku” smatraju da je ovaj list oštećen jer je intervju s Milanom Krkobabićem prosleđen agencijama i nekim medijima. Ali, ispostavilo se da su neke dnevne novine taj intervju – navele kao svoj! Jedan tabloid je taj intervju plasirao kao glavnu najavu i udarni tekst na drugoj i trećoj strani, dok je drugi tabloid tradicionalno, u štampanom izdanju, citirao mlađanog Krkobabića, ne navodeći izvore. Time se običnom čitaocu nameće zaključak da čita originalni intervju lista za koji je dao pare. A ne njegovog konkurenta.    

Da je ovaj ekskluzivni intervju sa Milanom Krkobabićem objavio „Nedeljnik”, naveli su samo „Politika” i „Blic” (u antrfileu), iako su njegove delove citirale agencije i drugi mediji. 

Ovakva situacija se ponavlja iz dana u dan, iz nedelje u nedelju, i postaje manir gotovo svih medija. Ne tvrdimo da je „Politika” cvećka u odnosu na konkurenciju, ali je makar pokušaj da se razmrsi ovaj čvor doprinos poštovanju novinarskih kodeksa i osvetljavanju medijske pomračine.

Komеntari5
49a0a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Goran Sugic
Mene jako zanima ova tema jer upravo nameravam da se bavim kopivrajtingom na svom blogu ali tako da istovremeno maksimalno postujem autorska prava. Logicno, clanke ne mogu da izmisljam, oni moraju biti inspirisani nekim sadrzajim pa u tom smislu voleo bi da bi neko ko se ovom problematikom bavi objasni kako to raditi, a postovati tudj trud. Konkretno, ne zelim da kopipejstujem vec da svojim recima (pre svega zbog unikatnosti sadrzaja koju pretrazivaci vole) napisem svoju vreziju procitanog, skratim ili nadogradim, izmenim, prosirim ali koji su tacno postupci u tim relacijama? Da li bas svakog morate za svaki tekst pitati za dozvolu ili je dovoljno untar priloga pozvati se na izvornu stranicu ili vise njih?
Koja d Inn Sremcevic
Ponovo se javljam da Vas podsetim da ste u OBAVEZI da objavite i ono sto se glavnom ne svidja
Zoran R.
Svake nedelje neki tekst iz Politike biva ''obrađen'' u Beogradskoj hronici RTS, naravno, par dana posle objavljivanja u Politici, a sve biva predstavljeno kao ''istraživali smo'' i slično. Mogli biste malo više da se posvetite zaštiti autorskih prava.
Slobodan Mislilac
Lično mislim da je najveći problem u samim novinarima, zbog čega ispaštamo i mi i oni. Gospodo novinari, nema žalopojki, kuknjave i samo ukazivanje na probleme. Vi ste zaboravili da je pero najubojitije oružje. Zato, sakupite kritični masu hrabrosti i morala, i prihvatite se svoga oružja. Niko vam drugi neće rešiti problem.
Svetlana Ilic
Mnogo veci problem, koji je, verujem, povezan sa ovom vescu, jeste netacnost podataka i uzima sve veci mah u svim medijima. Time se novinarstvo kao profesija duboko unizava.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja