utorak, 31.03.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:47

Muzika u majicama i Ksenijina nostalgija

Autor: Branka Radovićutorak, 22.10.2013. u 22:00

Način komunikacije muzike i muzičara sa današnjom publikom kao i recepcija muzike uopšte, posebno savremene – i domaće i strane, problem je koji okupira muzičare svih profila. Svoj način i put pokušava da pronađe Ansambl Metamorfozis, osnovan 2005. godine, koga vodi violista Saša Mirković kao umetnički direktor. Okrenuti graničnim formama muzike, odlikuje ih ležerniji stav, scenski nastup, dispozicija od kvarteta do orkestra. Slobodnije ponašanje i stav muzičara i ne bi bili velika novina da nije programskih poteza koji govore o ovom drugačijem stavu, između serioznosti i populizma.

Izvedena su dela iz 17. i 18. veka (Persl, Bokerini) sasvim retko (Bokerini, Noćna muzika na ulicama Madrida) ili prvi put premijerno u Srbiji (Persl, Svita iz komedije „Stari neženja”) kao uvod po kontrastu za ostali deo savremenog svetskog repertoara koji su činili najpre Lera Auerbah (1973), San o Stabat Mater, po Pergoleziju, takođe srpska premijera, dugotrajno i obimno ali ne i neinteresantno delo u kome je solista na violini bio Stanko Madić, a pored viole, solista na vibrafonu Aleksandar Radulović, zatim muzika jednog od najvećih kompozitora današnjice Arvo Perta (1935), Kantus in memorijam Bendžaminu Britnu, za gudače i zvona, pa još jedna srpska premijera gruzijskog autora Gija Kančelija Abii ne viderem (Okrenuh se da ne bih video) sa dirigentom Nemanjom Mitraševićem, da bi se sve završilo Velikim tangom Astora Pjacole.

Novi, neposredniji način, ne bez scenskog rafinmana, uz energičan stav i prodornost umetničkog direktora Mirkovića, doneo je ono što u Americi gledamo kao način komunikacije sa slušaocima, u direktnoj korespondenciji i „bez frakova”, kao „„muzika u majicama“ izvedena sa mnogo entuzijazma od strane mladih gudača, neformalnog stava i novog imidža. Kompozicije u kojoj je viola tretirana solistički nisu brojne, utoliko je zasluga Mirkovića još veća što svoj instrument promoviše kao solistički i koncertantni u delima velikog hronološkog i stilskog raspona.

Ksenija Janković kad god svira u Beogradu, na Bemusu ili tokom redovne koncertne sezone, pokazuje vrhunsku izražajnost, neverovatno visoki emotivni naboj i njena raskošna muzikalnost biva obojena nostalgijom.  Program sastavljen od dela dvojice nemačkih romantičara Šumana i Mendelsona upravo je omogućio još jednom da u zajedničkom sviranju sa pijanistom Nenadom Lečićem svemu što interpretira doda  novi smisao, još jedan stepen strasti i lepote. Interpretativni domet naročito je dolazio do izražaja u prvom, dramatičnom i uzbudljivom stavu Mendelsonove Druge sonate u De-duru, kao i u finalnom Šumanovom Adađu i Alegru op. 70.

Neke druge osobine, sposobnost da izrazi humor, dosetku, duhoviti obrt omogućili su Pet Šumanovih komada u narodnom stilu, dok su oboje umetnika u Fantastičnim komadima op. 73 produbili karakterne osobine i razlike u svakome od njih. I dok Mendelsonove sonate imaju i trenutke „praznog hoda“ (Sonata br. 1 u Be-duru), velika umetnost se ogleda u moći da izvođač doda koju crtu strastvenosti i izraza, kako bi ih oplemenio.

Nenad Lečić je toliko usaglašen sa solistikinjom da reaguje ne samo na pogled i gest rukom, već i na dah i mig.

Na „bis“ dodate Tri romanse Klare Šuman osvetlile su neku drugu stranu Šumanove supruge i istaknute pijanistkinje svoga doba, pokazujući njen ne mali stvaralački talenat.

Sam vrh ovogodišnjeg Bemusa ostvaren je nastupom Ksenije Janković, kao što je i prethodno bio u resitalu Šandorova.