ponedeljak, 27.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:37

Zašto kasni gradnja Žeželjevog mosta

Autor: Aleksandra Komnenovićsreda, 20.11.2013. u 22:00
Новосађани су очекивали да ће нови мост бити завршен до краја ове године (Фото Филип Бакић)

Novi Sad – Avionima NATO-a trebalo je 20 dana i na desetine ispaljenih projektila, počev od 6. aprila 1999. godine, da bi srušili Žeželjev most u Novom Sadu. Koliko će vremena proći dok se ne završi nova, čelična konstrukcija mosta još uvek nije poznato.

Istina, na mestu nekadašnje grdosije, Dunav je premošćen u toku obnove zemlje posle bombardovanja. Tada je podignut demontažni drumsko-železnički most, nazvan po ubijenom predsedniku Izvršnog veća APV Bošku Peroševiću.

Proglašen je za najveće dostignuće Direkcije za obnovu zemlje, a u maju 2000. godine otvorio ga je tadašnji predsednik SRJ Slobodan Milošević.

Od početka ovog veka, most je više puta bio zatvaran, zbog bezbednosti. Sada preko njega tutnje uglavnom kamioni i vozovi, koji se naizmenično propuštaju jer ima samo jednu prugu i saobraćajnu traku. Iako su Novosađani očekivali da će novi – pravi most biti završen do kraja ove godine, od toga definitivno nema ništa.

U najboljem slučaju, novi rok za završetak radova je 2015. godina. Između ostalog, radovi su stali zbog „probijanja rokova“ u dobijanju dozvola za izgradnju pristupnih saobraćajnica. Zbog toga Srbija može da izgubi 5, 5 miliona evra donacije Evropske komisije.

Kada su pre nedelju dana došli na lice mesta da se uvere kako teku radovi na izgradnji novog mosta, ministar saobraćaja Aleksandar Antić i šef delegacije EU u Srbiji Majkl Devenport su ocenili da je kašnjenje nedopustivo. Ministar je tom prilikom najavio da će do 15. decembra biti raspisan novi tender za nastavak radova.  

Po nekim procenama, gradnja mosta kasni najmanje 18 meseci. U „Železnicama Srbije”, koje su investitor projekta, to objašnjavaju raznim nepredviđenim okolnostima, od promene tehnologije do kašnjenja dozvola. 

S druge strane, u novosadskom zavodu za izgradnju grada problem vide u tome što se „čekalo da Vlada Srbije prebaci vlasništvo nad zemljištem na grad Novi Sad“ da bi raspisali tender za izgradnju pristupnih puteva ka Žeželjevom mostu.

I dok sa svih strana stižu uveravanja da taj veliki projekat neće biti ugrožen, istovremeno, zbog kašnjenja, investitor „Železnice Srbije” i izvođač radova špansko-italijanski konzorcijum razmenjuju optužbe i prete raskidom ugovora.

– Dok gledam političare kako se smenjuju u obećanjima kada će most biti izgrađen, pitam se vidi li se tome uopšte kraj. Od nesnosne buke i ne zalazim u taj deo Keja, a kao da je juče bilo, sećam se starog „Žeželja”. On je bio atrakcija. Jedan moj poznanik je legenda grada jer je motociklom nekoliko puta prelazio lukove „Žeželja” – priča nam Novosađanin Aleksandar K.

Stari Novosađani sećaju se priča poput one kako su Žeželja hteli da hapse u toku gradnje mosta zbog navodne optužbe koja je stigla do Tita da se previše cementa troši na gradnju. Zato su, u godinama dok se gradio most, sprovođene ozbiljne revizije celog toka gradnje.

Lukovi starog mosta bili su izazov za adrenalinske zavisnike. Mnogi gradski mangupi su se peli na lukove i ležali na njima dok prolazi voz. To se smatralo ispitom najveće hrabrosti.

Osim što je predstavljao ključnu sponu u železničkom saobraćaju na Koridoru 10, Žeželjev most je bio pravo graditeljsko čudo. Izgrađen je od prenapregnutog betona, što se sredinom prošlog veka smatralo velikim dostignućem naših graditelja s obzirom na to da je to bio prvi most tako građen u Evropi, a drugi u svetu.

– Žeželjev most je bio remek-delo tehnologije i arhitekture. Uporedite koliko je novca sada potrebno da se uradi ovaj most od čelika i gvožđurije, sa onim što je Srbija u ono vreme sa lakoćom izgradila. I sada je trebalo da se oslonimo na našu pamet, i naše stručnjake, a da izgradnju mosta plaćaju oni koji su ga srušili – smatra istoričar Žarko Dimić, i dodaje:

– Ne sme se zaboraviti ni to da su, kada su rušenjem novosadskih mostova presečene dve obale Dunava, mnogo trpeli ljudi koji su živeli na sremskoj strani, bolesnici, trudnice, deca… I ćutanje je zločin, i zato vi novinari imate lepu funkciju da podsetite na sve to. Andrić je govorio koliko su nam mostovi potrebni. A potrebe Novog Sada bi sada moglo da zadovolji 6–7 mostova.

Žeželjev most, životno delo arhitekte Branka Žeželja, pušten je u saobraćaj 23. oktobra 1961. godine, a srušen je 26. aprila 1999. godine. Novi most bi trebalo da mu nalikuje, s tim što će umesto betonskih imati čelične lukove. Još uvek se ne zna kada bi trebalo da bude završen.

Cena novog mosta

Novi Žeželjev most biće dug 474 i širok 31 metar. Imaće po dva železnička koloseka i dve kolovozne staze i pešačke staze. U njegove lukove biće ugrađeno 11.000 tona čelika, a u stubove oko 9.000 kubnih metara betona i gotovo 3.000 tona čelične armature.

Prema nekim računicama, most bi trebalo da košta 45,3 miliona evra. Sufinansiraju ga Evropska unija, AP Vojvodina i grad Novi Sad.


Komentari4
91052
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Aspalathos M
Čudi me da o ovom mostu i drugim dostignućima USA i NATO avijacije sajt USA Embassy ne piše nikad ništa! Ne uklapa se u jeftin američki marketing!
Marko Novosadjanin
Gos'in Lala Novosadjanin zasluzuje ovaj odgovor koji ste mu tako kompletno i precizno dali. Hvala Vam.
Odgovor Novosadjaninu Lali Popovic
Da, bio je miniran i nasi su i pritisli dugme i kontrolisanom (usmerenom) ekspolozijom ga srusili. U protivnom slucaju, da je NATO bio istrajan da ga srusi, desilo bi se sledece:1. potrosile bi se na stotine projektila jer je most bio "tezak", od kojih bi vecina zavrsila ili u okolnim stambenim objektima, ili na dnu Dunava neeksplodirana a i rafinerija je na 100m od mosta; 2. nekontrolisanog obrusavanja usled cega bi se Dunav izlio i poplavio ceo Novi Sad i okolinu 3. ogranicila ili cak potpuno zaustavila plovidba Dunavom na dug period (5-10 godina). Ciscenje korita u tom slucaju bi trajalo godinama uz enormne troskove. Jednom recju mineri su odradili svoj posao profesionalno. Nije vazan most vazni su ljudi!!!
Новосађанин Лала
НАТО је гађао мост више пута али се мост није дао. Сваки новосађанин зна да је мост био миниран ... Погодите зашто.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja