nedelja, 26.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:24

Obračun botova i skrinšotova

Autor: Jelena Kavajaponedeljak, 24.02.2014. u 15:00

Predsednik Tomislav Nikolić slikao se na koncertu „Dip parpla“ i objavio fotografiju na Instagramu. Prosečan srpski birač relativno skoro je naučio šta su Fejsbuk i Tviter, a sad će morati da se raspita i za Instagram. I ne samo to. Ako je ikad zavirio na neki informativni portal, saznaće da se tamo obračunavaju stranački botovi, da se objavljuju skrinšotovi i fejvuju tvitovi.

Po nekim mišljenjima, pred nama su prvi izbori u kojima će internet igrati ozbiljnu ulogu. Po nekim drugim, ovo nije prava kampanja na mreži, jer sve do sada viđeno predstavlja zapravo nesnalaženje u javnom prostoru kakav je internet.

Počelo je snimkom spasavanja iz snega u Feketiću i podsvemanjem Aleksandru Vučiću, uz optužbe da je satirični spot cenzurisan. Malo potom tabor naprednjaka suočio se sa curenjem informacija o tome kako vode kampanju na internetu, dajući instrukcije aktivistima da se obračunavaju s protivnicima fiktivnim komentarima na sajtovima s vestima.

Pojavili su se skrinšotovi (snimci kompjuterskog ekrana sa sadržajem) koji otkrivaju navodno dogovaranje inače zatvorene naprednjačke grupe na Fejsbuku. Na prvom snimku izvesni Mićan prenosi instrukcije da se atkivisti obruše na Sašu Radulovića.

„Predstavljajte se kao obični građani. Pustite mašti na volju i ismejavajte ga maksimalno,“ objašnja Mićan i preporučuje fiktivnim komentatorima da se predstavljaju kao radnici fabrika kojima je Radulović kao ministar blokirao isplatu zarada.

Iz drugog procurelog snimka član pod nadimkom Bombaš preti krticama koje šalju skrinšotove van grupe: „Znate da je Simo rekao da će takvi da lete iz stranke a bogami i dalje, pamet u glavu“.

Iz ostalih komentara vidi se da stranački botovi (roboti, aktivisti najnižeg ranga) ne rade za džabe, već ih očekuje posao ako budu vredni i strpljivi. „Lako je tebi kad si se ubacio u sud,“ piše Kristina, a stranački saborac joj odgovara „Polako,biće za sve, ide sad Kolubara.“ „Tužno. Kad čitam, isti ste mi kao žuti. Tuga bre“, konstatuje Igor.

U međuvremenu se pojavilo i slično uputstvo iz protivničkog tabora.

„Napadati Vučića da je diktator jer to prolazi kod glupih. Napadati one koji hvale Vučića, optuživati ih da su botovi. Ne komentarisati optužbe da smo lopovi,“ piše na navodnom snimku grupe DS na Fejsbuku. Na pitanje Balše Božovića zašto da se ne brane od optužbi da su lopovi,  DS odogovara da je „preporuka da se s naprednjacima ne raspravlja o tome“.

Komentatori na Tviteru sumnjaju da je ovo fotomontaža, ali nisu sigurni. Kao što se ne može sa sigurnošću reći ni da li su dogovori SNS autentični.

Miloš Đajić iz internet tima Demokratske stranke kaže da je ovo namerno urađeno da se diskredituje Božović.

„Naš je dogovor da nema organizovanog komentarisanja. Nameštanje komentara je bilo efikasno u prethodnoj kampanji i SNS je to odlično uradio, kreirajući atmosferu za ljude koji su se dvoumili. Tih ljudi i danas ima dosta, ali na sreću ili žalost, mislim da su danas komentari izgubili na verodostojnosti,“ kaže Đajić.

„Prednost će imati ljudi koji su odranije na mreži i imaju izgrađenu bazu pratilaca i ljudi koji im veruju. Internet kampanja mora da traje mnogo duže da bi imala efekte,“ dodaje Đajić.

Očigledno je da su mnogi komentari na sajtovima lažni. Skrinšotovi mogu da budu fotomontaža, a sponzorisani blogovi i tvitovi nisu nepoznanica u svetu. Kako onda birači da veruju u ono što se deli preko mreže?

Dragana Đermanović, konsultant za internet, kaže da je korisnik interneta vrlo osetljiv i koristi nekoliko izvora. On ne veruje jednom statusu, makar ga potpisao predsednik stranke ili najčuveniji novinar.

„Mi tražimo dodatne izvore. Pročitaću članak u „Politici“ ali sa istim zadovoljstvom i tekst nekog blogera. Ako za neku stvar nisam sigurna da je pouzdana, neću je širiti dalje, neće postati viralna,“ kaže Đermanović.

Miloš Petrović potpuno je uveren u autentičnost skrinšotova SNS-a, mada priznaje da montažu može da napravi svako ko dobro barata fotošopom.

„Sve ukazuje da su autentični. Niko to nije demantovao, već su neki ljudi posle izbrisani iz grupe, a Mario Maletić, kooridnator internet tima SNS prekinuo je svaku komunikaciju,“ kaže ovaj tviteraš, bloger i internet preduzetnik.

Petrović je zbog svog sajta o hotelima bio pozvan sa grupom tviteraša i blogera u „Kraun plazu“ pre zvaničnog otvaranja, sa dozvolom da svi objave eksluzivne fotografije i utiske. Sve je, kaže, bilo transparentno, čak su se i slikali s Miškovićem. Nekoliko dana kasnije „Informer“ je objavio da je Mišković na tajnim sastancima u „Kraun plazi“ mnogo vremena potrošio na dogovranje internet kampanje i odvojio na stotine hiljada evra za plaćanje uticajnih blogera, forumaša i tviteraša.

„Ja sam siguran da je to neko povezao, ali jadno je povezao. Ipak, sigurno su pogodili populaciju kojoj je ovo bilo namenjeno, a to su ljudi koji i ne znaju šta je Tviter,“ kaže Petrović.

Na hiljade komentara na posećenim informativnim sajtovima, od kojih se neki potpuno identični pojavljuju na više mesta, pokazuju da je u pitanju jedna od omiljenih alatki u kampanji na internetu iako ovaj medij pruža mnogo efikasnije načine za približavanje biračima.

Dragana Đermanović smatra da mi u poređenju sa ozbiljnim zemljama EU i SAD i nemamo internet kampanju.

 „Političke organizacije moraju razumeti da novi medij traži nove alate u odnosu na stare. Do sada nismo videli demonstraciju tog znanja. Ako već imaju stranicu gde ljudi masovno potvrđuju interes za sadržaj, čudno je da nisu otvorili kanale kao što je mogućnost postavljanja pitanja i sadržaja na zidove. Po izveštaju koji je radila moja agencija, DS je jedina otvorila sve komunikacijske kanale prema građanima na Fejsbuku. SNS nema nijedan otvoren kanal. Ako komunicirate jednosmerno vama ne trebaju novi mediji ni mediji uopšte. Postavljanje plakata i videa sa konvencija nije kampanja. Internet kampanja je uključivanje ljudi u različite procese.“

Đermanović kaže da prisustvo lidera na internetu ne bi trebalo da bude predizborna akcija, već proces.

„Morate da negujete vrednosti. Ne možete da budete tu pa vas nema tri meseca. Ja sam ozbiljno kritikovala Tadića 2008. kada je sajt Pitaj predsednika postao mrtav dan posle izbora. Ja kao građanka ne verujem Borisu Tadiću da je spreman na dijalog, jer me prevario. Želela sam da mi odgovori na pitanje, a on je dan posle izbora zatvorio akciju. Korisnici interneta to prate i pamte. Novine traju jedan dan, ali na internetu sve ostaje.“

Đermanović smatra da kampanja na itnernetu može da obrne tok cele kampanje kada se koristi ispravno.

„Način na koji se sad vodi može da utvrdi postojeće biračko telo i pokrene na razmišljanje i akciju apstinente. Ne verujem da može da se desi pobeda zbog interneta. Ni alati ni svest ni ekspertiza nisu na nivou na kom može da se napravi velika promena, ali bilo koji procenat apstinenata da se probudi može da napravi promenu,“ zaključuje Đermanović.


Komentari8
ed34d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Miodrag Maletic
Ko god ovo čita trebalo bi da zna da je većina onih koje nazivamo "ugledni blogeri i tviteraši" plod prehodne vlasti i svi oni su listom za Demokratsku stranku. Njihov staž na internetu je neuporedivo duži od onih koji podržavaju SNS. Igre kojima se bave SNS botovi su, realno, smešne. Do sada nije organizovana ni jedna smislena akcija koja bi za cilj imala bilo kakav pozitivan ishod za SNS. Takođe, gro glasača SNSa je nisko do srednje obrazovano sa skoro nikakvim informatičkim znanjem što automatski znači da SNS nema kome da se obrati putem interneta, blogova, tvitera i sličnih servisa. Naravno, aktuelni uticajni blogeri mogu vrlo lako da pređu na stranu SNSa, naravno, uz određene privilegije ili novce koje su od prehodne vlasti imali u ogromnim količinama. Tako da je SNSu jedini spas da krene putem demokrata i uticajnima na mreži počne da poklanja telefone, tablete, plaća putovanja i raznorazne "konferencije". Za maksimum godinu dana stvari će biti potpuno drugačije.
Rade Tomov
Ovaj članak nije ništa drugo do samopromocija ljudi kojo se tripuju oko uticaja u svom životu. Pokušavajući da svoju internet vidljivost predstave kao neki uticaj...uvećavajući ga mnogostruko i davajući sebi na mnogo većem značaju nego što je realno. A sve u cilju par dolara...jad o.
Mica Isto
Čitajući članak, stekao sam utisak da me je vreme pregazilo. Jedva sam uhvatio suštinu. Šta bi sa našim maternjim jezikom? Da li vaš novinar misli da je pametniji ili obrazovaniji ako piše jezikom koji većina vaših čitalaca ne erazume? Ozbiljno se nosim mišlju da vas više ne čitam i ne komentarišem. Vi morate da čuvate naš jezik.
djordje petrovic
Botovi su svuda oko nas. Ne samo stranacki vec i administrativne sluge sistema najnizeg ranga. Svi sto vas zivkaju preko telefona i nude razne proizvode i slicno. Glavna karakteristika im je da su nauceni sta da kazu i izvan toga nista niti slusaju , niti znaju niti cuju , vec samo ponavljaju. Klasican primer Bota je kontrolor bus plusa (koji je uporan) . Ako trebate da imate posla sa institucijom koju oni predstavljaju na sopstvenu inicijativu, zaobidjite salter i idite odmah kod sefa. Ako vas oni zbog necega zaustave , ignorisite. To nisu ljudske individue... to su samo botovi.
Muka mi je !!!
Muka mi je, mi smo gladni, a oni se zafrkavaju...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja