petak, 05.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 24.02.2014. u 10:52 J. Antelj, I. Albunović

Za izgubljen prtljag odšteta u nemačkim markama

Putnike u drumskom saobraćaju štite zastareli propisi koji iznos naknade za izgubljeni prtljag izražavaju i dalje u nevažećoj valuti
(Фото Д. Јевремовић)

Statistika pokazuje da se svakog dana u EU, samo u avio-saobraćaju, izgubi oko 10.000 kofera, ali u 98 odsto slučajeva vlasnici na kraju dobiju svoje stvari. Oni koji ne uspeju da dođu do svog prtljaga imaju pravo na nadoknadu od najviše 1.100 evra po koferu, naravno uz ne tako jednostavnu proceduru. 

U Srbiji putnik koji ostane bez kofera u autobusu može da dobije odštetu od 182 do 365 evra, u zavisnosti od toga kako je prevoznik razumeo važeće propise. Jer zakon koji štiti putnike u ovakvim situacijama predviđa odštetu koja je i dalje izražena u nemačkim markama! 

– Moja priča je počela putovanjem na relaciji Kruševac–Beograd autobusom „Jugoprevoza”. Kada smo stigli u Beograd, na stajalištu kod „Franša” iz boksa sam izvukla „svoju” torbu i otišla kući. Tek kada sam stigla shvatila sam da u njoj nisu moje stvari, nego hrana koju su verovatno roditelji poslali studentu. Odmah sam nazvala BAS, prijavila da sam greškom uzela tuđu torbu i ostavila svoje podatke kako bi vlasnik te torbe mogao da me kontaktira – počinje priču jedna čitateljka koja se javila redakciji Potrošača. 

Savetovali su joj da sledećeg jutra pozove dispečera i prijavi slučaj, ali ona je ujutro potražila vozača na stanici koji je trebalo da se vrati nazad za Kruševac u nadi da će u autobusu naći svoju torbu, a i da pošalje onu koju je greškom uzela vlasnicima. 

– Na peronu sam našla vozača i saznala da je mladić još na istoj stanici gde i ja odneo moju torbu iako je primetio da nije njegova. Vozač nije uzeo od njega ništa za kontakt. Ipak sam ostavila tuđu torbu nadajući se da će me neko pozvati. Ali to se nije dogodilo i ostala sam bez svojih stvari. Posle tri dana uputila sam i zvanično pismo upravi prevoznika i zapretila tužbom jer nisam zaštićena kao putnik, objašnjava naša sagovornica i napominje da je potom čekala od novembra do januara da se donese odluka o tome da li će joj odšteta biti isplaćena.

Novac je, dodaje, stigao tek početkom ovog meseca kada je u rešenju o naknadi štete videla da je odluka doneta po Zakonu o ugovorima o prevozu u drumskom saobraćaju iz 1995. godine  u kome su naknade još izražene u nemačkim markama. Tako za „štetu nastalu zbog potpunog ili delimičnog gubitka ili oštećenja prtljaga prevozilac odgovara po jedinici prtljaga do 365 nemačkih maraka u dinarskoj vrednosti na dan isplate“. 

– U rešenju su naveli da su odštetu isplatili prema ovom zakonu, a ja sam revoltirana iznosom koji nije pokrio vrednost robe koju sam imala, krenula da pretražujem da li postoji neki propis novijeg datuma i saznala sam da u poslednjem Zakonu o prevozu u drumskom saobraćaju prevoz prtljaga nije obuhvaćen, tako da je mene ipak „zaštitio“ ovaj iz 1995. godine. Prevoznik je samo prepolovio sumu u markama i dobio iznos od 182 evra – kaže ova revoltirana putnica koja je najviše pogođena zastarelim propisima.

Pitali smo i u Saobraćajnom preduzeću „Lasta“ kakva su njihova iskustva i kako komentarišu propise koji su na snazi. I u ovom preduzeću kažu da se u slučaju gubitka prtljaga primenjuju odredbe Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, ali prema njihovom tumačenju najviša naknada za gubitak prtljaga je 365 evra u dinarskoj protivvrednosti. Svi putnici koji pored ručnog prtljaga poseduju i prtljag koji se smešta u boks autobusa, navode, od voznog osoblja kupuju prtljažnu kartu sa serijskim brojem. Jedan primerak lepi se na prtljag, a drugi se daje putniku ili se lepi na samu kartu.

 – U slučaju gubitka prtljaga, putnik treba da se obrati vozaču. Vozač na licu mesta u prisustvu putnika pravi zapisnik o sadržaju torbe, odnosno izgubljenog prtljaga. Neophodno je da zapisnik potpišu i vozač i oštećena strana. Zakon propisuje da mobilni telefon, zlato, štedne knjižice i laptop budu deo ručnog prtljaga, a ne prtljaga koji se smešta u boks autobusa – kažu u „Lasti“. 

Svakako, o vrednim stvarima koje putnik smešta u boks autobusa neophodno je da obavesti vozno osoblje. Na ovaj način izbegavaju se sporne situacije odnosno, samo u tom slučaju putnik može lako da dokaže da su vredne stvari bile deo prtljaga. Procedura SP „Lasta” za gubitak prtljaga podrazumeva da putnik podnosi odštetni zahtev uz obavezno dostavljanje prtljažne i putne karte. Potom komisija procenjuje vrednosti izgubljenog prtljaga i zaključuje vansudsko poravnanje. Putnik biva obeštećen, a naknada ide na teret voznom osoblju. 

Podaci pokazuju da se najveći broj odštetnih zahteva javlja u jeku sezone kada je znatno veći broj putnika i polazaka od uobičajenog (primera radi, broj polazaka u međugradskom i međunarodnom saobraćaju varira od 800 do 1.000 u toku dana, dok prosečan broj zahteva u toku meseca ne prelazi jedan do dva odštetna zahteva).  

Komentari7
52dfb
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Nic Marka
I u Nmeackoj je i dalje u mnogim propisima iznos naznacen u markama. Kurs svih valuta koje su zamenjene za evro je fiksan od trenutka zamene i zna se koliki je.
Nikola Bj
kada ostavite torbu u boks autobusa uzickih prevoznika, dobijete nalepnicu na kojoj uredno pise naknada nastale stete do iznosa od 1000 ili 3000 dinara, zavisi od firme. sve i da je torba puna prljavog vesa, (pa cak i da je prazna) to nije dovoljno para, tako da meni ovaj tekst predstavlja olaksanje, sad makar znam da bih mogao da zamenim carape od odstete
Slavko Milosevic
Gospodjo, Vas prtljag nije izgubljen. Namerno ili ne namerno sve jedno, vi ste uzeli tudji umesto svoj prtljag. Kada ste videli da je samo hrana Vi ste reklamirali, a da je bilo neke skupocenosti?? Takve slucajeve treba ostro kaznjavati, a ne platiti nadoknadu. Pozdrav,
Jelena P.
Vozači su dužni da kontrolišu preuzimanje prtljaga po pristizanju u stanicu, tj. da provere da li se brojevi na onim nalepnicama poklapaju. Ako neko slučajno uzme tuđi prtljag, greška je isključivo onog koji JE TREBALO da kontroliše, i ako se prtljag ne nađe, putnik mora biti obeštećen. mnogo godina se često vozim na međugradskim relacijma i samo je jednom vozač kontrolisao brojeve prtljaga. Putnicima preporuka da u torbu uvek stave neki papir sa svojim kontaktima, za slučaj da im neko greškom uzme torbu, jer preko dispečerskog centra nema rezultata (govorim iz sopstvenog iskustva)
7 јули Шабац
Па није баш тако,у мојој каријери се дешавало да путник замени торбу и тврди да је у њој био изузетно скуо пар ципела од змијске коже,видео камера и тако даље а онда сећам случаја се док је путник набрајао све шта је "имао у коферу" други путник који је после пар минута приметио грешку и вратио се са неотвореним грешком узетим кофером са шифром и ,кључем коју је поседовао само прави власник приликом прегледа кофера у истом је затечен прљави веш и пар излизаних патика.Толико о поштењу путника,част оним поштеним.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja