ponedeljak, 25.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 12.03.2014. u 22:00

Raj bi čovek birao zbog klime, a pakao zbog društva

Душанка Глид Стојановић (Фото Танјуг)

Dušanka Glid Stojanović, prvakinja ansambla Drame Narodnog pozorišta u Beogradu tumačiće naslovnu ulogu u predstavi „Majka Hrabrost” Bertolda Brehta. Predstavu režira Ana Tomović, a premijera se očekuje u maju na Velikoj sceni nacionalnog teatra.

U glumačkoj podeli su i: Jelena Trkulja, Milutin Milošević, Mladen Sovilja, Nikola Vujović, Darko Tomović, Hadži Nenad Maričić, Slobodan Beštić, Gojko Baletić, Nebojša Kundačina, Milenko Pavlov, Nada Šargin, Dragan Nikolić, Suzana Petričević, Tanasije Uzunović, Pavle Jerinić...

S koje ćemo vremenske distance pratiti ovu Brehtovu političku dramu? Zašto „Majka Hrabrost” danas u Beogradu?

Prethodni period od skoro dve godine, zapravo od prošlih izbora u maju 2012, živim u podnošljivoj agoniji. Savremenim jezikom rečeno: pod stresom i pritiskom. U vremenu najpogrešnijih ličnih izbora. A parlamentarni i gradski tek dolaze, oni koji bi trebalo našu kolektivnu i moju ličnu savest i svest hitno da saberu, da 16. marta što manje nastradamo. Devastirana, malodušna atmosfera sredine u kojoj smo svi. I stabilnu ličnost čini slomljenom, a kamoli labilnu. Moguće je da je sve što je prethodilo jedna iracionalna priprema za komad „Majka hrabrost i njena deca”, koji se u dramskoj literaturi može nazvati „nultim komadom”. Kada ga je 1939. godine Bertold Breht napisao, njegova umetnička funkcija, žanr, epska forma i njegova antiratna poruka, trebalo je da upozore nemačku naciju na razaranje u koje je bila spremna da uđe, a kojeg narod nije bio svestan jer je buktao u fašizmu. I posledice su bile fatalne za čovečanstvo. Reč je o proročkom komadu. Ali kada je umetnost uticala na istorijske događaje? Nikada! Samo je bila njihova posledica, pre ili kasnije.

Kakvo je iskustvo glumice koja priprema lik Majke Hrabrost?

Ovo vreme osećam kao fantastičnu atmosferu za ovaj komad. Kao da počinje neki novi vid košmara ili šanse za „nulti život”. Nikada nisam težila monumentalnim ulogama. Ali kada se saberem – šta bih pametnije radila nego klasiku? Klasika ispravlja kičmu, podseća te na vertikalna htenja, oštri duh. A nije religija nego umetnost! Ja u horizontalnom mrcvarenju najčešće sam u nekom, mentalnom, emotivnom i socijalnom blatu. Majka Hrabrost, zapravo Ana Firling, kako se lik zove, ne može se uporediti ni sa jednim karakterom iz svetske dramske literature. Kako da propustim zabavu i ne odigram lukavu, pohlepnu, vitalnu, zabavnu, tužnu, manipulativnu, bezosećajnu, oholu, nesalomivu, uplašenu, Majku Hrabrost? Hijenu rata, profitera, trgovca, brokera... U razvalinama te duše krije se opasan stvor. U jednom trenutku potpune propasti ona kaže: „Nikada me ranije neizvesnost nije brinula...” Moram reći – ni mene.

Breht se zalagao za to da ne damo za pravo onima koji bi da likove sa smetlišta istorije uzdižu u visine. Koliko nam je ova ideja bliska danas?

Zašto se u poslednje vreme osećam nesigurno? Moja zemlja ima vlast koja me uznemiruje, jer je neubedljiva, nepouzdana, glupa i hohštaplerska. Tako da čovek u svom jedinom životu koji ima ne mora obavezno da sazri, shvati, proširi svest, ljubav i razumevanje. Već, naprotiv, sve suprotno može da se desi. Jer na planu te makromanipulacije, kada te neko potcenjuje, čovek gubi samopoštovanje. Tragično je što su glupaci tako sigurni, a mudri puni sumnje. Zašto je naša inteligencija pristala da postane „čuvena bezimenost” (termin Bele Hamvaša)? Neće ljudi da učestvuju u javašluku, pametan svet je izgubio snagu. Zbog toga sam mnogo tužna. Jer rat ljude parališe, neke ubije, neki polude, neki se obogate, a neki izgube sve! E, to je taj varijetetski istorijski ringišpil koji se odvija kod Brehta i svi likovi imaju svoj krug da se provozaju. Ovakvo pozorište je dokazivo pozorište kao nauka i ono me zanima. Nije potrebno mnogo pameti da danas prepoznamo ratne profitere i ostali ljudski šljam. Jer su hvalisavi malograđani i zamišljaju da su njihovi životi strava. To im je liberalni kapitalizam omogućio i poručuje: „slobodno stičite”. A Breht kaže: „Samo sirotinja mora da bude hrabra zato što nema nadu”.

Koliko ovaj komad odražava trenutak u kojem živimo?

Pozorište je u dosta delikatnoj situaciji, mislim suštinski, ne samo finansijski. Ne želim da učestvujem u pomisli da je kultura skupa, zbog toga što se preganjaju oko neke crkavice za sve nas na gomili. Mislim na sve umetničke discipline. A šta je sa nestalim milionima evra dok su čerečili državu? Jer danas poslovan čovek, ne naravno svi, jer ima i onih koji podmiruju porez, ali recimo, neka rđa koja se tali s vlašću, barata karakternim sadržajem i strašću, ekstremnim egoizmom, odsustvom empatije, potpuno potisnutim humanizmom, raskolom između duševne patnje koja se kompenzuje novcem, koji je najbolja roba. I alkoholom, koji je nektar za biznis. A kad trgovina cveta, onda može da se doda već ko šta voli da se popravi. U permanentnom strahu da sve to ne izgube. Kako je to vulgarno! E, to je lik koji treba da odigram, radiću ga s ogromnim zadovoljstvom i velikom inspiracijom. A vitalitet, duhovitost, nagon za igrom jeste Brehtova dijalektika koja spaja dve nespojive stvari. Iz perspektive komformiste, raj bi čovek birao zbog klime, a pakao zbog društva.

----------------------------------------------

Incident s Čedomirom Jovanovićem

Početku proba predstave „Majka Hrabrost” u kojoj tumačite naslovnu junakinju prethodio je, kako kažete, nemio događaj. O čemu je reč?

U decembru 2013. izazvala sam verbalni incident sa liderom LDP-a Čedomirom Jovanovićem ispred kuće u kojoj živim 25 godina na Senjaku. Prateći svoje mlađe dete u školu, u osam sati ujutro, naglo mi se smučilo sve... Nakon toga gospodin Jovanović je demonstrirao svoju moć cimajući me za podlakticu dva puta, unoseći mi se u lice i naredivši mi je da skinem i naočare, tvrdeći da mu pretim.

U pratnji svog obezbeđenja od verovatno sedam ljudi, dva blindirana džipa i limuzinom s rotacijom koja dovodi njegovu decu u Francusku školu svako jutro. Ja sam bila sama, nisam se uplašila i sve vreme sam bila vaspitana. Posle toga sam učinila sve da se ne sretnemo nikada više. Možda sam se spremala za ulogu? Razmišljam da li da glasam za Čedu.

Borka G. Trebješanin

Komеntari7
ba1d8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nebojsa Zdravkovic
Skaka cast gospodjo Dusanka.Em ste genijalana glumica em ste izgovorili toliko iskrenih reci koje nijedan nas recimo pripadnik Akademija nauka nesme ni da pomisli da izgovori.Nije im valjda prepreka taj dzip prepun demokratije.
Katarina Ivanović
Žena je genijalka! Hrabro, inteligentno, okrepljujuće! Ima nade za nas ako budu glasni ljudi ovakve slike sveta. Hvala vam na ovom razgovoru, ulio mi je malo nade.p.s.Potpuno vas razumem za verbalni incident, svi smo pred istim "pucanjem".
ja bez prezimena
Izvanredan razgovor, akademski, oplemenjujuci. Grabite za ovakvim sagovornicima, novinari Politike, ne dozvolite okupaciju Srbije od strane mediokriteta. Mudrost i mera ce spasiti svet. Intelektualci beze iz javnog zivota? Ne dozvolite im, naterajte ih da govore. Spasicete i sebe i nas.
Aleksandar Milanović
Nedostaje glas pametnih i učenih u kakofoniji političara, neukih i bahatih. Jedan glas i misao su se izdvojili. Hvala na prenetim rečima..
Emil Stojanov
Steta, falio mu je tvoj glas ! Dudo obozavam te !

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja