četvrtak, 23.11.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:35

Janusova lica Nušićeve i sadašnje Srbije

Autor: Ana Tasićpetak, 11.04.2014. u 22:00
Сцена из представе „Рођендан господина Нушића”

Izgrađena na osnovu teksta Dušana Kovačevića, biografske drame sa aromatičnim začinima komedije, predstava „Rođendan gospodina Nušića” jeste muzičko-dramska posveta životu i delu najznačajnijeg srpskog komediografa Branislava Nušića. Verovatno najvažniji naslednik Nušićevog ubojito komičnog društvenog kriticizma u srpskoj dramskoj književnosti, Dušan Kovačević,sastavio je dostojni omaž Nušićevoj genijalnosti. Radnja drame je smeštena u skadarlijsku kafanu „Zlatni pehar”, gde Nušić svraća na svoj šezdeseti rođendan, 6. novembra 1924. godine, između zvaničnih prijema organizovanih u njegovu čast.

Reditelj Nebojša Bradić na scenu je doneo finu meru odnosa komične i tragične igre, u okvirima stilizovanog komičkog realizma. Smešteni u realistički sklopljeni prostor koji označava kafanu, elegantno obučeni, kako priliči situaciji rođendanskog slavlja, glumci su vešto umešali smesu likova i njihovih odnosa (scenograf Mile Jeremić, kostimograf Marina Vukasović Medenica). Dragan Petrović Pele igra Spasoja, vlasnika kafane, dugogodišnjeg Nušićevog prijatelja i kompanjona iz rata, delarteovski fizički naglašeno, komički upečatljivo. Glumac na početku sugestivno vodi tenziju iščekivanja Nušićevog dolaska, što ima komičke efekte zbog zadržavane napetosti i zbog zamene identiteta željno očekivanog gosta. Pele prodorno izražava i tragičnost Spasojeve sudbine, posledice bolnog ratnog iskustva koje provaljuju kroz pukotine maske slavljeničkog raspoloženja. Ta osobena upletenost komičnog i tragičnog bitno odražava život u srpskom društvu, relevantna je refleksija Janusovih lica Nušićeve i naše Srbije.

Petar Benčina uzbudljivo prikazuje kelnera sa razorno jakim glumačkim ambicijama, Kragujevčanina sa preakcentovanim južnosrbijanskim govorom. Komički su efektne scene u kojima ga publika ne vidi, već ga samo čuje iz susedne prostorije, iz koje zvuči kao plešući slon u porcelanskoj radnji. A kada je na pozornici, izrazito je teatralan, ima karakterističan fizički izraz, karikaturalno vijugave kretnje, kao da je sloumoušen odraz disko igrača.

Ivan Zarić energičnije i opravdano grublje igra Ljubu, pisca neizvedenih tragedija, dosadnog kao stenica u ubeđivanju Nušića da postavi njegovu tragediju o Marku Kraljeviću na scenu Narodnog pozorišta. Ovaj lik podseća na Peru Pisara iz administrativnog odeljenja, gnjavatora koji ne prestaje da se indiskretno samoreklamira – ta asocijacija je zanimljiva zbog intertekstualnosti koja ima i komičke efekte. Tamara Dragičević igra Ljubinku Bobić, koketnu i samouverenu glumicu koja zna kako da ostvari svoje namere.

Branislav Lečić predstavlja Branislava Nušića drugačije, uglavnom izvan sfere komičkih odrednica koje definišu ostale likove. On nosi tragične note, umoran je, istrošen, pohaban iskustvom, sećanjima i ranama urezanim u bolnim ratnim godinama, ali je ipak i osoba kojoj ne fali strpljenja, saosećanja, dostojanstva. Kaću, pevačicu kafanskog ženskog benda, igra Sanda Balaban, a njene tri pratilje, članice benda, predstavljaju Milena Živadinović, Sanja Marković i Mia Kovačević. Njihove pesme pojačavaju melodramski štimung, lirsko obličje radnje.

„Rođendan gospodina Nušića” nije samo prigodno delo povodom stopedesetogodišnjice Nušićevog rođenja, već je značenjski slojevita predstava koja se uključuje i u aktuelna preispitivanja uzroka početka Prvog svetskog rata, sugerišući besmislenost ideje da je Princip glavni izazivač rata. Za razliku od najnovijeg komada Biljane Srbljanović, ovde Apis ima svetliji obraz, mada autori ne ulaze dublje u taj složeni problem.

Predstava ispisuje brojne detalje iz bogatog života i rada Branislava Nušića, isprepletenost stvarnosti i pozorišta, društveni uticaj pozorišta, kao i medija, naročito lista „Politika”. Posebno je važno bavljenje autora istorijskom konstantnošću rasula u političkom životu Srbije. Kovačević i Bradić kritički prikazuju bahatost vladajućih srpskih političara i njihovu užasavajuću nedodirljivost koja podstiče i jača tu bahatost (kroz pominjanje Pašićevog sina Radeta), opšti nered u društvu, kilavo tromesečno formiranje vlade, totalnu degradaciju kulture. Ovi motivi upečatljivo predstavljaju Nušićevu Srbiju, ali su takođe kao istrgnuti iz našeg vremena potpune politizacije razorenog društva koje se sa velikom mukom kotrlja od izbora do izbora.


Komentari3
a4baa
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Pera Pisar
Onaj koji kaze da je ova fenomenalna predstava negledljiva samo moze biti zlonameran i zajedljiv.
kig g
tuzno i negledljivo
Pera Pisar
Cestitke najboljem zivom srpskom dramskom piscu Dusanu Kovacevicu i njegovoj zelji da odrzava secanja na Nusica !

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Kritika / Pozorište

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja