ponedeljak, 20.11.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 19:14

Ples iza rešetaka

Autor: M.Šehovićpetak, 25.07.2014. u 22:00
Милица Јевић и Никола Томашевић у „Проклетој авлији” (Фото М. Ћетковић)

Specijalno za Politiku

Budva – Pod svetlima festivalske pozornice Između crkava tri noći je na budvanskom Gradu teatru „sijala” Andrićeva „Prokleta avlija”, ta mračna i mučna slika carigradske tamnice. Ispričati ovo poznato prozno delo plesnim jezikom bila je svojevrsna teatarska avantura, u koju su hrabro krenuli izraelska koreografkinja Dana Rutenberg, reditelj Nebojša Bradić, kompozitor Zoran Erić i grupa beogradskih igrača.

O strahovima, tremama i dilemama s kojima se suoči jedan stvaralac kad se zaputi stazama umetnosti kojima se ređe ide – takve su u svetu igre neistraženi prostori Andrićeve literature – veoma otvoreno govori nam Zoran Erić:

– Iako sam već radio muziku za istoimenu dramsku predstavu, a i moje kompozitorsko iskustvo u oblasti umetnosti igre je prilično, ovog puta me je zaista mučilo pitanje kako stvoriti muziku koja će pokretom kazati sve ono što je veliki pisac napisao. Kako gledaocu preneti teskobu zatočeništva, klaustrofobičnost tog mesta, ljudsku patnju, kao i ono zrnce nade koje uvek postoji? U tom procesu moralo se, recimo, misliti i o asocijativnom polju igrača. Zbog svega toga, i ja sam počeo da se osećam zatočenikom sopstvene muzike, te moje lične „Avlije” koja se s mukom rađala. Ipak, kada je stvar konačno privedena kraju, ja sam i dalje strepeo od prve probe. Srećom, ono zrnce nade nije se gasilo. Međutim, baš ta proba raspršila je sve moje sumnje. Igrači su svojim ubedljivim iskazom potvrdili scenske potencijale ove muzike, koja emocije može podići na jedan željeni, viši nivo.

Sa manje sumnji, posebno kad je o muzici reč, u ovaj projekat ušao je Nebojša Bradić, trostruki potpisnik ove predstave (režija, dramaturgija, scena).

– Erićeva muzika donela je na pozornicu osećanje straha, krivice i istinske ugroženosti – kaže poznati reditelj.

– A mi smo to isto želeli da probudimo u gledalištu. Jedno usijanje, ostvareno ne samo silovitošću radnje, već i uz korišćenje plesnih tehnika i iskustava teatra pokreta koje smo imali na raspolaganju.

Sudeći po muku u gledalištu tokom svake predstave, i dugim aplauzima potom, nesumnjivo je da je i publika bila uvučena u dramatiku ove plesne „Proklete avlije”. Ta predstava joj je bliska jer je, kako reče Bradić, i metafora koja je postala deo našeg savremenog života, nešto što se ukleto ponavlja, ne samo na ovim prostorima već i u čitavom svetu. Parafrazirajući Šekspirovu misao da je čitav svet pozornica, reditelj je samo pozornicu zamenio tamnicom.

– U našoj predstavi ima istinske pobune, protesta, ali i večite nade da se stvari mogu učiniti boljim – dodaje reditelj. – U njoj ćete prepoznati i zabranu protoka informacija, kontrolu svesti, arapsko proleće, carigradski Trg Taksim...

Na premijeri u Gradu teatru nije bilo koreografkinje Dane Rutenberg. Poznati događaji, kojima počinju vesti širom sveta, zadržali su je u njenom Tel Avivu.

ladim igračima Nikoli Tomaševiću i Milici Jević, koji su stubovi „Proklete avlije”, ovo je već treća plesna premijera na budvanskom festivalu, posle takođe zvučnih naslova – „Otelo” i „Božanstvena komedija” – prethodnih leta. On je ovde upravnik zatvora Karađoz, a ona njegov najumniji i „najopasniji” zatvorenik – Ćamil.

I baš to je afirmisalo jedno izuzetno partnerstvo na našoj savremenoj igračkoj sceni. Oboje apostrofiraju rediteljski doprinos u dramskom profilisanju njihovih likova. Milica Jević nije propustila i da kaže: „Na projektu su se okupili dobri ljudi, dobri profesionalci i nadam se da je tu dobru energiju publika prepoznala na sceni.” 

A ti akteri predstave su: Tijana Šebez, Čedomir Radonjić, Nemanja i Igor Naumoski, Nebojša Gromilić i Luka Lukić. Kostime je uradila Tamara Bušković.

Ovu predstavu pamtićemo i po šarmantnim, ambijentalnim „specijalnim efektima”. Po šumu talasa koji zapljuskuju Stari grad, po neočekivanom zvonu s jedne od crkava, po slepom mišu koji više puta „uleće” u predstavu, isto kao i laki zvuci džeza iz obližnjeg kafea, kada Erićeva muzika malo utihne.

Premijernu noć akteri predstave pamtiće i po gostoprimstvu kolege umetnika, glumca Mime Karadžića, koji ih je sve pozvao u svoj popularni vino-bar „DiVino”. Na malu degustaciju i grupni portret s domaćinom – posle „Proklete avlije”.

Za više koprodukcija

Beogradska premijera „Proklete avlije” očekuje se početkom sezone u Narodnom pozorištu, koje je ovu predstavu realizovalo u koprodukciji s festivalom Grad teatar i Nacionalnom fondacijom za igru Aje Jung.

Reditelj Bradić kaže: „U današnjem trenutku važne su koprodukcije koje povezuju nacionalne institucije, festivale i lične inicijative koje predstavljaju moguća rešenja za programski razvoj i inovaciju.”


Komentari0
85136
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja