U vreme kada se govori o tome kako spasiti što više preduzeća u restrukturiranju i pronaći im strateškog partnera, jedna uspešna priča – od „Jat ervejza” do „Er Srbije”, uz pomoć „Etihada”, ponovo je došla u žižu javnosti. I to povodom objavljivanja detalja potpisanog ugovora. Premijer Vučić obelodanio je ugovor i odgovorio na sva sporna pitanja u vezi s tim, jasno ukazujući na ono što je najvažnije – na ekonomske efekte.
Moramo prvo poći od činjenice gde je bio „Jat ervejz” u trenutku kada je potpisan ugovor sa „Etihadom”. Naime, „Jat” je samo u 2013. godini imao gubitak od 73 miliona evra, dok je gubitak u 2011. i 2012. ukupno bio oko 67 miliona evra. Ukupne obaveze „Jata” prema bankama, državi, i po drugim osnovama iz poslovanja iznosile su 230 miliona evra. Flota „Jata” bila je stara i izraubovana, s prosečnom starošću većom od 25 godina i s nefunkcionalnom mrežom destinacija. Jednostavno, „Jat” je bio pred stečajem i gašenjem, jer država godinama nije mogla da nađe strateškog partnera ili kompaniju koja bi ga kupila. I to u mnogo povoljnijim vremenima u segmentu avio-prevoza nego sada. Ugovor s „Etihadom” jednostavno je bio spas za srpskog nacionalnog avio-prevoznika i jedino rešenje za njegovo preživljavanje. Ovakav ugovor bio je i jedina mogućnost da „Jat” dobije veoma ozbiljnog i respektabilnog partnera koji može da obezbedi profitabilno poslovanje nacionalnog avio-prevoznika.
Ugovor s „Etihadom” doneo je i početak renesanse srpske nacionalne avio-kompanije. Za samo godinu dana saradnje, nova nacionalna avio-kompanija, u kojoj je Srbija vlasnik 51, a „Etihad” 49 odsto akcija, počela je da posluje u plusu, s očekivanim profitom od milion evra u ovoj godini. Broj putnika povećan je za 70 odsto i dostigao je nivo od oko 950.000 putnika u prvoj godini poslovanja. Ostvaren je i porast od 65 odsto u prevozu tereta. Uveden je i moderan model poslovanja, kakav se primenjuje i u „Etihadu”, jednoj od najbrže rastućih kompanija u avio-saobraćaju u svetu, zajedno s „Emirejtsom”. Modernizovana je flota, uvedeno je sedam novih linija, „Er Srbija” je ušla u mrežu „Etihada” i ostvaruje saradnju s avio-kompanijama koje posluju u sastavu ovog velikog svetskog avio-prevoznika. Treba reći i da „Er Srbija”, prema studiji „Oksford ekonomiksa”, doprinosi bruto društvenom proizvodu s više od 700 miliona dolara, odnosno sa 1,5 odsto BDP-a i indirektno doprinosi zapošljavanju 20.000 ljudi. Vidljiv je i doprinos „Er Srbije” rastu prometa na aerodromu „Nikola Tesla”, što stvara uslove da beogradski aerodrom postane regionalni centar avio-saobraćaja. „Er Srbija” je, za samo godinu dana, od velikog gubitaša, koji je državu veoma mnogo koštao, postala profitabilna kompanija s velikim perspektivama za dalji rast.
Na osnovu ugovora vidi se i da partneri imaju uglavnom ravnopravne finansijske obaveze. „Etihad” se obavezao da u novu kompaniju investira 100 miliona dolara, od toga 40 miliona kroz dokapitalizaciju, koja je urađena prošle godine, i kroz pozajmicu od 60 miliona dolara, koja još nije iskorišćena. Država Srbija je u obavezi da do 2016. u novu avio-kompaniju investira ukupno 82 miliona dolara, i to kroz gotovinske uplate ili kroz neplaćanje aerodromskih taksi u Srbiji. Iz ovoga se vidi da su obaveze države prema „Er Srbiji” na nivou gubitaka koje je „Jat” imao samo u 2013. godini. Isto tako, treba reći da je logično da je država na sebe preuzela stare dugove „Jat ervejza” (292 miliona evra), koji će se rešavati kao i drugi dugovi javnih preduzeća. U svakom slučaju, Srbija bi i bez „Etihada” morala da rešava stare dugove „Jata”. Naravno, ovi dugovi nemaju nikakve veze s novim strateškim partnerom.
Ovaj model ozdravljenja avio-kompanija u gubicima nije usamljen. Poslednji takav primer jeste nedavno preuzimanje 49 odsto kapitala gubitaša „Alitalije”, koji je takođe preuzeo „Etihad”. Ova transakcija podrazumeva kombinovanu investiciju „Etihada” u iznosu od 560 miliona evra, dok će akcionari „Alitalije” obezbediti dodatno kapitalno ulaganje od 300 miliona evra. Banke akcionari trebalo bi da obezbede još 600 miliona evra kroz finansijsko restrukturiranje i otpis dugova. Italijanske finansijske institucije odobriće nove linije kredita, u ukupnoj vrednosti od 300 miliona evra. Očigledno, cena ozdravljenja jedne avio-kompanije svuda mora da se plati.
I zbog toga osporavanje ugovora s „Etihadom” iz, pre svega, političkih razloga predstavlja lošu poruku investitorima. I stvara osećaj nesigurnosti za strane ulagače. To Srbiji ne treba. Srbiji treba što više investitora i strateških partnera kao što je „Etihad”. A upravo partnerstvo države i strateških investitora je model koji može biti spas za mnoga preduzeća.
Viši savetnik „Kreab & GavinAnderson”, Brisel