sreda, 23.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 20:10

Mostu Zemun – Borča raste cena

Autor: Tanjugutorak, 02.09.2014. u 14:00

Pola miliona dolara smo uspeli da uštedimo, ali tek ćemo videti da li ćemo izvođaču i podizvođaču radova na izgradnji mosta Zemun – Borča morati da isplatimo još 32 miliona dolara. Cena mosta, ugovorena na 260 miliona dolara, od sada je i zvanično porasla za 2,3 miliona dolara. U Vladi Srbije je, pred novinarima, potpisan Aneks 4 ugovora između republike, grada i srpskog ogranka izvođača radova, kineske kompanije CRBC. Ta firma je, na ime dodatnih troškova za neophodne radove koji nisu bili predviđeni projektom, zatražila 2,9 miliona dolara, ali je, posle pregovora, prihvatila 552.000 dolara manje.

Pregovori tek predstoje za mnogo krupniji dodatni račun koji su dostavili CRBC i podizvođač, preduzeće „Ratko Mitrović”. Oni su podneli odštetne zahteve za ukupnom sumom od 32 miliona dolara. Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, na pitanje „Politike”, nije otkrila na kakve se nepredviđene troškove pozivaju ti odštetni zahtevi, kao ni da li je sa njima saglasan nadzorni organ projekta, kompanija „Lui Beržer”. Odgovore na ta pitanja nismo dobili ni pre nedelju dana, kada je naš list pisao o tome da bi nas most mogao koštati još 32 miliona dolara. Odštetni zahtevi su tema o kojoj jesenas, kada smo prvi put izvestili o njima, nije hteo da se izjašnjava ni tadašnji resorni ministar, Aleksandar Antić.

Mihajlovićeva je, ipak, otvoreno progovorila o još nekim problemima koji bi mogli podići cenu mosta. Eksproprijacija parcela preko kojih bi trebalo da pređu pristupne saobraćajnice trebalo bi da košta 70 miliona dolara, koji ne ulaze u onih 260 miliona za gradnju. Ali, eksproprijacija će možda izvući i više novca iz budžeta.

– Poreska uprava je vrednost nekih placeva za eksproprijaciju odredila i 50 odsto niže od njihove cene. S tim sada imamo problema na sudovima – rekla je Mihajlovićeva.

Ni tehnički nadzor projekta, koji je činio konzorcijum Građevinskog i Saobraćajnog fakulteta, nije dobro obavljao svoj posao, smatra ministarka. Taj konzorcijum je, rekla je Mihajlovićeva, prihvatao sve zahteve izvođača za isplatu dodatnih troškova, ne udubljujući se u to da li su oni bili opravdani. Ljudi sa ta dva fakulteta, objasnila je ona, nisu ni detaljno pregledali teren pre projektovanja, pa se naknadno ispostavilo da na parcelama gde su bili predviđeni radovi već godinama postoje naselja, kao i da nije moguće postaviti dalekovod.

– Ni visina ograde na mostu nije bila predviđena u skladu sa propisima. Umesto na metar, bila je na 70 centimetara. To je tehnički nadzor prihvatio. Onda je Građevinski fakultet naložio da ograda ipak bude podignuta na 120 centimetara. Naročit problem je što su taj nalog dali pre nego što smo potpisali ovaj aneks ugovora – kazala je Mihajlovićeva i dodala da se na projektanta ne možemo ljutiti zbog ovih problema jer njemu je tehnički nadzor javljao da je sve u redu čak i kada nije bilo.

I Mihajlovićeva i Siniša Mali, gradonačelnik Beograda, koji je takođe potpisao Aneks 4 ugovora, požalili su se na to da su oni koji su nekada vodili projekat olako propuštali prilike za uštedu. Ministarka je kao primer za to navela ranije potpisani Aneks 2. Za izvođača radova, kompaniju CRBC, koja je podnela visoke odštetne zahteve, ipak je ocenila da ne može biti okrivljen. Ta kompanija je, kako je rekla, tražila da ne bude garancija za dobro izvršenje posla, ali su u Aneks 4 na kraju ipak ušle i te garancije. Da kvalitet radova nije na nivou, javnosti je otkrila upravo Mihajlovićeva, početkom avgusta. Tada je, posle obilaska gradilišta, izjavila da neki radovi „nisu baš onakvi kakvi treba da budu i kakvi su po projektu” i da će tražiti da nadzorni organ dodatno pregleda most.

– Ako dobro platimo most i želimo da ga imamo na vreme, moramo da imamo i kvalitet mosta – kazala je tada Mihajlovićeva.

Džang Sjaojuen, direktor srpskog ogranka CRBC-a, i kineski ambasador Li Mančang su posle potpisivanja Aneksa 4 zahvalili gradu i republici na dobroj saradnji.

Gradonačelnik je napomenuo da se otvaranje mosta očekuje 27. decembra. Pristupne saobraćajnice od Zrenjaninskog do Pančevačkog puta trebalo bi da budu gotove do oktobra 2015. godine.


Komentari13
825fe
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

gradjevinski inzenjer
Zamolio bih g . Vukasovica da njegovom clanku , koji ima puno podataka , doda ako zna da li jr ovaj most sa kosim zategama kao most na Adi ili je kontinualna greda kao most kod Beske . unapred zahvaljujem .
miroslav dimitrijevic
Uporno se javljam i molim da procesljate muljanje direkcije za gradjevinsko zemljiste, u vezi eksproprijacije za most, ali niko ne reaguje pa se pitam ima li smisla nastojati da se nesto promeni u ovoj korumpiranoj zemlji.
Dragan SAD
Ovde kod mene u Micigenu rade totalnu rekonstrukciju autoputa I96 u duzini od 15km. U tom potezu obnovice ili zameniti 37 nadvoznjaka, produziti ulazno/izlazne rampe itd. Projekat kosta oko $150mil i mora biti zavrsen za 7 meseci (do ovoga oktobra). Jedna od stavki ugovora: Za svaki dan zavrsenih radova pre roka, Micigan ce platiti izvodjacu $150.000 po danu a za svaki dan preko roka izvodjac ce platiti kaznu od $150.000 po danu. O dodatnim parama na ime novih troskova izvodjac moze samo da sanja. I nedao ti Bog da se otkrije da je bilo ko od rukovodstva izvodjaca u bilo kakvom srodstvu (rodjackim ili poslovnim) sa nekim iz Micigenskog ministarsva za puteve a da to nije javno obelodanjeno pre podpisivanja ugovora.
Nole Perovic
Ovo je teška muljačina SNS-a i ispumpavanje para iz države za potrebe stranke. Ovi radikali će prevazići i DS i Dinkića ako ovako nastave. Brate, svi su isti...
Boža Jović
Ministarka je stvarno veliki stručnjak.Garancije za dobro izvršenje su stavka i u neuporedivo manjim ugovorima.Iz ovoga smo zaključili da ne treba angažovati fakultete nego ministarku, koja letimičnim pogledom uoči ozbiljne nedostatke.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja