subota, 23.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
petak, 05.09.2014. u 15:00 Avdul Kurpejović

Muslimani su nacionalna manjina

Ko je, na osnovu čega i s kojim ciljem izbrisao muslimansku nacionalnu manjinu u Srbiji iz spiska nacionalnih manjina?

Neodgovorno je i neprihvatljivo političko i državno prihvatanje i odobravanje negiranja kulturnog i nacionalnog identiteta autohtonih Muslimana Srbije, koji izvode svoje poreklo od domicilnog hrišćanskog stanovništva koje je primilo islam za vreme Osmanskog carstva. Nigde u svetu ne postoji muslimanska religija, konfesija, vera, niti veroispovest, već samo islamska. Krajnje je neznalačko i nedobronamerno poistovećivanje islamskih pobožnika, vernika, s nacionalnim identitetom Muslimana.

Poznato je da je Organizacija islamskih zemalja svojom Poveljom proglasila Muslimansku naciju u modernom smislu kao naciju svih Muslimana u svetu, čime je ozvaničila neprihvatljivo poistovećivanje verskog i nacionalnog identiteta Muslimana.

Muslimani su u bivšoj SFRJ bili jedan kod konstitutivnih naroda, posle raspada zemlje dobili su status nacionalne manjine u svim novonastalim državama, osim u Bosni i Hercegovini, gde imaju status konstitutivnog, a u Crnoj Gori manjinskog naroda.

Istorijski evolutivni proces narodnosnog oformljenja Muslimana bio je različit u BiH, Crnoj Gori, Srbiji i drugim krajevima Balkana.

U Crnoj Gori Muslimani su Danilovim zakonikom iz 1855. godine dobili status „inoplemenika”, uz status „inovjernika”, jer pleme je prelazni period ka narodnom oformljenju kod Crnogoraca u Crnoj Gori ali i mnogim drugim državama.

U Bosni i Hercegovini ozvaničenje nacionalnog identiteta izvršeno je 1900. godine, kada je dogovoreno i prihvaćeno da se svi stanovnici islamske vere nacionalno izjašnjavaju kao Muslimani.

U Srbiji je prelaz balkanskih muslimanskih manjina posle Prvog svetskog rata s verskog na etno-nacionalni identitet ozvaničen Ugovorom o zaštiti manjina iz 1920. godine a na osnovu Senžermenskog ugovora o miru iz 1919. godine. Od tada kontinuirano teče proces ozvaničenja nacionalnog identiteta Muslimana na Balkanu i traje sve do današnjih dana.

U Srbiji je, prema popisu stanovništva iz 1991. godine, bilo više od 246.000 Muslimana, a taj broj se 2002. godine sveo na nešto više od 19.000, dok je 2011. godine popisano više od 22.000.

Do radikalnog smanjenja broja Muslimana došlo je i u Crnoj Gori, Hrvatskoj, Sloveniji, Makedoniji i na Kosovu, jer je stupio na scenu „velikobošnjački nacionalistički, islamski asimilatorski program”, utemeljen na Izetbegovićevoj Islamskoj deklaraciji.

Programska deklaracija SDA usvojena je na Osnivačkoj skupštini 1990, a na Bošnjačkom saboru u Sarajevu 1993. godine doneta je Odluka o vraćanju tradicionalnog nacionalnog imena Bošnjak Muslimanima BiH i drugih krajeva. To je bio svojevrsni presedan, nepoznat i međunarodnim dokumentima zabranjen kolektivni akt nacionalnog preimenovanja jednog naroda.

Negativni rezultati takvog delovanja na nacionalni identitet autohtonih Muslimana na Balkanu više su nego tragični. Postavlja se pitanje, zašto su i s kojim ciljem Muslimani Srbije izbrisani iz spiska nacionalnih manjina u postupku izbora nacionalnih saveta, jer se, prema saznanjima iz medija, ne pominju u pripremama za sprovođenje izbora nacionalnih saveta nacionalnih manjina.

Zašto se ignoriše i marginalizuje više od 22.000 pripadnika muslimanske nacionalne manjine, a tretiraju se nacionalne manjine i s manjim brojem pripadnika?

Iako odgovornost snose nadležni državni organi i rukovodstva političkih partija, dobar deo odgovornosti snose i muslimanski intelektualci zato što ćute i sve to pasivno posmatraju. Oni treba da se oslobode straha od novonastalih Bošnjaka i institucionalno se organizuju, politički ili u nevladinim organizacijama, preko kojih bi se angažovali na poboljšanju statusa i položaja i zaštitili od diskriminacije i bošnjačke asimilacije.

Pitanja pokrenuta u ovom radu detaljnije su obrađena u izdanjima Matice muslimanske, a jedan od ciljeva je i pokretanje pitanja uvažavanja nacionalnog statusa Muslimana u Srbiji i njihovo svrstavanje u nacionalnu manjinu, uz istovremeni poziv Muslimanima Srbije za uspostavljanje saradnje u zaštiti nacionalnog i kulturnog identiteta od bošnjačke asimilacije.

Nema namere da se mešamo u unutrašnja pitanja države Srbije, već je ovo isključivo izraz brige za očuvanje i uvažavanje nacionalnog identiteta i statusa Muslimana koji nikada do sada nisu bili ugroženi kao što su sada.

Predsednik Matice muslimanske Crne Gore

Komеntari62
0bdf4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Momcilo Radulovic
Mislimani nikada nisu bili nacija.Oduvek su bili SAMO poklonici jedne religije. Iz necijih pritisaka , proglaseni su nacijom, sto pravo NE poznaje.Hajde da pravoslavce proglasimo nacijom. Ocigledno NE poznajete razliku izmedju naroda I NACIJE. Postalo je moderno konstruisanje BESMISLENIH nacija I jezika. Samim Tim ponistavaju sve vrednosti stare cak I vise hiljada godina.
Бајке за Балканце
Обзиром да у Свету влада игноранца и политиканнство слично као што у Србији естрадњачтво доминира културу и уметност онда ме ништа и не чуди аргументација у овоме тексту која је толико провинцијалистичка да може просто и да " заболи глава"! Немам речи којима бих могла да објасним читаоцима чиме се све данас аргументује и то из чисте ( не) интелектуалне бахатости "без главе и репа"! Игноранти нека наставе са својом игноранцијом а ботови нека и даље пишу по задатку: да бисмо сви живели СРЕТНО И ДО ВЕКА.... Баш као у правој балканској бајци.
Marko Jovanovic
Zamolio bih sve one , koji Srbe iz Srbije nazivaju Srbijancima, tipa, srbijanski predsednik, srbijanski premijer, srbijanska reprezentacija itd.itsl., daklke zamolio bi ih da mi objasne zašto, po toj istoj logici, ne zovu i rusijance u Rusiji, ša zatim rusijanski predsednik Putin, rusijanski premijer Medvedev, rusijanska reprezentacija itd. Normalno je jelte, nih sve nazivati Rusima, ruskim oredsednikom, ruskim premijerom, ruskom reprezentacijom itd. Pa i Rusa ima van granica Rusije, kao sto i Srba ima van granica Srbije,jedino se kod nase bivse brace uvrezilo da nas sve iz Srbije nazivaju Srbijancima, te tako i predsednika, oremijera i tako redom, sve zbog straha da ,slucajno, drzavljani tih drzava se ne poistovete sa Srbima iz Srbije, da slucajno ne pomisle da je srpski predsednik, premijer itd. i njihov. I prekodrinski Srbi su poprimili tu naviku, posebno kad su ljuti na maticu, onda vrlo često znaju pogrdno da se izjasnjavaju o "srbijancima" . Takvi smo mi Srbi,zato nas i svrbi.
Маја М.
Ако их не третирају као мањину - како су онда недавно формирали национални савет, попут Мађара, Словака и других?
Цане Лепи
Муслимани нису нација, те према томе не могу бити ни национална мањина. Просто. То је као кад би Хришћани у Сирији тражили да имају статус националне мањине.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja