Rezervacija voznih ili autobuskih karata, kupovina knjiga od velikih lanaca kao što je „Amazon” ili prodaja vlastitih stvari preko aukcijskih platformi kao što je „i-Bej” postali su svakodnevica u celom svetu. Uvođenje jedinstvene zone plaćanja u evrima (SEPA), koja obuhvata ne samo zemlje članice EU, uticalo je na skoro svakog građanina zemalja članica i olakšala prekogranična plaćanja, a samim tim i poslovanje za preduzeća i potrošače. Elektronsko poslovanje danas ima ogromnu ulogu u svakodnevnom životu građana EU. Sve više njih koristi internet za poređenje cena i kupovinu robe i usluga. Ukupan promet robe i usluga ostvaren kanalima elektronske trgovine i veza između poslovnog sektora i potrošača (B2C) u centralnoj Evropi (Nemačka, Poljska, Mađarska, Slovačka, Češka, Austrija, Švajcarska) iznosi 93,3 milijarde evra, što je 1.379 evra po potrošaču. U Srbiji, sa druge strane, propisi koji se odnose na elektronsko poslovanje i elektronsku trgovinu raspoređeni su u više zakona i prilično ih je teško identifikovati. A šta nam sledi u ovoj oblasti i šta Srbiji nedostaje da bi se približila standardima EU, za „Politiku” govori Verner Vileke, glavni ekspert i vođa tima Evropskog projekta „Razvoj elektronskog poslovanja”, vrednog 2,5 miliona evra, koji je u Srbiji tek započet i trajaće naredne dve i po godine.
+ + + +
Koji su najveći nedostaci postojećih propisa o elektronskom poslovanju u Srbiji
Hajde da prvo sagledamo pozitivnu stranu i ostvarene reforme usmerene ka unapređenju poslovne klime u Srbiji. Uvođenje jednošalterskog sistema (one-stop-shop) za registraciju preduzeća olakšalo je život svima onima koji žele da započnu posao u Srbiji. Sa druge strane, nedavno usvajanje Zakona o zaštiti potrošača olakšaće život potrošačima u Srbiji. Međutim, propisi koji se odnose na elektronsko poslovanje i elektronsku trgovinu u Srbiji raspoređeni su u mnogim drugim zakonima, tako da ih je prilično teško identifikovati. Ovo nije nešto što je tipično samo za Srbiju. U Nemačkoj, takođe, možete naći propise koji se odnose na elektronsko poslovanje u mnogim drugim zakonima. To dovodi do toga da još jedino stručnjaci mogu imati pregled svih propisa o elektronskom poslovanju. Nažalost, zbog toga je vrlo lako, naročito malim i srednjim preduzećima, da nehotično prekrše postojeće zakone i druge propise iz ove oblasti.
Koliko je ova oblast u Srbiji (ne)razvijena u odnosu na ostatak sveta, prvenstveno EU?
Srbija iz više razloga nije na istom nivou kao zemlje EU kada je reč o elektronskoj trgovini. Uprkos pravnim i proceduralnim preprekama, postoje i drugi faktori koji utiču na razvoj elektronske trgovine u Srbiji. Kupovna moć potrošača je niža nego u mnogim zemljama EU, a pristup internetu u svim delovima zemlje je u razvoju. Međutim, Srbija je već ostvarila značajan napredak i nadamo se da će do kraja projekta elektronska trgovina u Srbiji biti znatno prisutnija.
Zašto je elektronsko poslovanje važno u svakodnevici građana i šta dobar propis može da donese?
Jasni i dosledni propisi su važni za sve učesnike u elektronskoj trgovini. Pomoću njih će se jasno definisati prava i dužnosti svih učesnika i time izbeći nesporazumi, a uspostaviće se i osnažiti poverenje između prodavaca i kupaca.
Šta je najvažnije promeniti u postojećem zakonu?
U ovoj fazi projekta suviše je rano iznositi bilo kakve detaljnije izjave o postojećim propisima iz oblasti elektronskog poslovanja i elektronske trgovine u Srbiji. Analiza je tek počela i planirano je da bude završena krajem februara sledeće godine, kada će biti moguće dati neke sveobuhvatnije izjave. Tokom sastanaka sa različitim akterima u elektronskoj trgovini na početku projekta, stekli smo prvi utisak i dobili neke smernice. One se odnose na isporuku robe i usluga kao i na plaćanje. Stoga će jedna od oblasti koju ćemo svakako pratiti biti uključivanje Srbije u međunarodne sisteme elektronskog plaćanja kao što je „Pejpal”.
Jedan od ciljeva projekta jeste podizanje svesti informisanja o prednostima elektronske trgovine. Koje nas još novine očekuju?
Opšti cilj projekta jeste unapređenje poslovne klime za rad malih i srednjih preduzeća koja već aktivno učestvuju u elektronskom poslovanju ili koja žele to da započnu. Dobrobit za građane Srbije će biti sveobuhvatnije prihvatanje elektronskog poslovanja, povećana konkurentnost u elektronskom poslovanju, kao i širok spektar proizvoda i usluga na tržištu Srbije po konkurentnim cenama. Zakon bi trebalo da reguliše oblast elektronskog poslovanja za običnog građanina, ali i da reguliše sve više važan sektor elektronskog poslovanja između preduzeća. On bi trebalo da bude dovoljno detaljan da obuhvati glavne oblasti elektronskog poslovanja u Srbiji, ali i dovoljno jasan, tako da ga i obični građani mogu razumeti. Trebalo bi da bude u skladu sa propisima EU i time olakša proces pristupanja Srbije Evropskoj uniji.
-----------------------------------------------------------------
Značaj digitalnog tržišta
Nedavno objavljeni izveštaj o postojećem stanju elektronske trgovine u Evropi ukazuje na njenu važnost za evropsku privredu. Zvanični podaci pokazuju da je bruto domaći proizvod u Evropi u prošloj godini iznosio više od 16,4 milijarde evra, od čega je 2,2 odsto od elektronskog poslovanja. U Evropskoj uniji velika pažnja se poklanja razvoju jedinstvenog digitalnog tržišta koje bi trebalo da doprinese privrednom rastu, zapošljavanju i povećanju konkurentnosti. Postojeći predlog za sastav nove Evropske komisije ukazuje na njegovu važnost. Na listi kandidata i funkcija u novom sastavu Komisije EU pored komesara imenovanog za digitalnu privredu i društvo, nalazi se i komesar za jedinstveno digitalno tržište koji je imenovan i za potpredsednika Komisije. Očekuje se da će i rastući sektor elektronskog poslovanja u Srbiji takođe imati pozitivan uticaj na privredu Srbije i da će dovesti do jačanja privrede i otvaranja novih radnih mesta.
-----------------------------------------------------------------
Povećanje produktivnosti
Projekat„Razvoj elektronskog poslovanja“, vredan 2,5 miliona evra, finansira se iz pretpristupnih fondova EU, a sprovodi ga konzorcijum koji predvodi konsultantska kuća Exemplas Holding Limited. Opšti cilj projekta je da poveća konkurentnost srpske privrede. Poseban cilj projekta jeste povećanje produktivnosti i konkurentnosti malih i srednjih preduzeća u Srbiji, njihovog učešća na međunarodnom tržištu, kao i jačanje njihovih inovativnih kapaciteta kreiranjem povoljnijeg okruženja za razvoj elektronske trgovine i elektronskog poslovanja u Srbiji.