sreda, 03.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 20.10.2014. u 15:00 Jelica Antelj

Kupiš automobil, dobiješ hipoteku

Prilikom kupovine vozila i mašina obavezno proverite da li je predmet slučajno založen kao obezbeđenje kredita, jer ukoliko je vlasnik neredovan platiša, a to ne znate, ostaćete bez imovine
У Регистру залога АПР-а тренутно има 128.792 „предмета” вредних 44,6 милијарди евра, а међу залогодавцима највише је физичких лица и то 54,28 одсто

Kada je preko oglasa kupio „fijat punto” novi vlasnik je bio vrlo zadovoljan. Osim dobre cene, vozilo je bilo redovno održavano, malo prešlo i osim novca za redovan servis nije bilo neplaniranih izdataka. Vozio ga je ipak samo dva meseca, u julu i avgustu, jer mu ga je već u septembru, prilikom rutinske kontrole u saobraćaju, policija, na njegovo zaprepašćenje – oduzela. 

Sve je bilo u redu s vlasništvom vozila, brojem motora i šasije, ali ono što novi vlasnik nije znao, vlasnik je automobil založio za kredit, a pošto rate nije plaćao na vreme, banka je krenula u naplatu i tražila hipoteku da namiri dug. Kupac je proverio i, u neverici šta mu se događa, saznao da je  vozilo zaista založeno kao obezbeđenje kredita. 

Ostao je i bez novca i bez automobila. Kako se pre kupovine nije informisao o ovom detalju, preostalo mu je samo da tuži vlasnika za nastalu štetu, a banku za nadoknadu novca koju je izdvojio za servisiranje automobila.

Ovaj primer neuspešne kupovine i neplaniranog troška ili vešte prevare nije usamljen na našem tržištu. Prema podacima udruženja potrošača, ali i velikih oglašivača za prodaju novih i polovnih vozila, motora i poljoprivrednih mašina, sve je više primera da se prodaju već založene stvari. Zato bi, pre bilo kojih transakcija, kupci trebalo da provere i ovu informaciju koja nije očigledna, jer nije naznačena u saobraćajnoj dozvoli, ali se, što je najvažnije, može proveriti. 

Šta predstavlja zalog? 

– Zalog na pokretnostima predstavlja vrstu hipoteke koju banka upisuje u Registar založnog prava kod Agencije za privredne registre i funkcioniše na sličan način kao hipoteka kod nekretnina. Ako klijent ne plaća ratu, banka oduzima zalog i prodaje ga. Provera hipoteke kod nekretnina vrši se u nadležnom katastru, a provera da li je neko motorno vozilo pod zalogom obavlja se na sajtu APR-a. Na ovaj način se mogu izbeći dalje komplikacije, a to je da policija oduzme novom vlasniku vozilo jer neki prethodni ne plaća svoje obaveze, savetuju u Udruženju „Efektiva” kome se i žalio vlasnik spornog vozila.

U Agenciji za privredne registre su upoznati sa ovakvim primerima i kažu da je važno pisati o ovoj temi, jer ima mnogo građana koji jednostavno prilikom kupovine vozila previde ovaj detalj i na kraju trpe ogromnu štetu.

– Registar zaloga je jedinstvena centralizovana elektronska baza podataka o založnim pravima na pokretnim stvarima i pravima, koja se, u skladu sa zakonom, upisuju u registar, na zahtev podnosioca registracione prijave. Počeo je sa radom 15. avgusta 2005. godine u Agenciji za privredne registre. Građanima je omogućen besplatan uvid u ove javne podatke, a pretraživanje može da bude vrlo detaljno. U slučaju vozila preko registarskih oznaka ili broja, marke, tipa i modela, broja šasije, motora ili preko proizvodne oznake ili serijskog broja mašine ili opreme, kažu u APR-u. 

U Registar zaloga se, inače, upisuju sve promene podataka o registrovanom založnom pravu, započetom postupku namirenja, sporu, kao i podacima o drugim činjenicama i dokumentima koji su od značaja.

U ovom registru trenutno ima 128.792 upisana aktivna založna prava na osnovu kojih su obezbeđena potraživanja vrednosti od 44,6 milijardi evra.

Putnička vozila učestvuju sa 15,36 odsto, druge vrste vozila sa 33,52 procenta, mašine i oprema u 23,66, a životinje u 2,11, a prava (prava potraživanja, udeli, druga imovinska prava) u 14,76 odsto slučajeva. 

Što je još interesantnije, banke su založni poverioci u 70,56 odsto slučajeva, a privredna društva zastupljena su sa 20,49, a druga pravna lica (udruženja građana, sindikati, sportska društva...) sa 1,57 procenata registrovanih založnih prava, kažu u APR-u i dodaju da je prema njihovim podacima među zalogodavcima najviše fizičkih lica, i to 54,28 odsto.

------------------------------------------------------

Provera, pa kupovina

Na najpoznatijem sajtu za kupovinu novih i polovnih vozila polovniautomobili.com kažu da ovo nije jedina prevara sa kojom se susreću kupci. Upravo zbog toga, na njihovom sajtu stoje upozorenja na šta bi sve trebalo obratiti pažnju prilikom kupovine vozila ili mašina, a jedno od njih je i napomena da se obavezno proveri i pravni status vozila naročito u Registru zaloga APR.

Kupac bi trebalo da obrati pažnju na sledeće:

• Da uradi proveru i poređenje podataka iz saobraćajne dozvole, lične karte i samog vozila (ime vlasnika, broj motora i šasije i sl.).

• Da proveri pravni statusa vozila u Registru založnog prava na internet sajtu Agencije za privredne registre. Ovo je posebno važno ako se vozilo ne kupuje od dilera, već od fizičkog lica. Ako se kupi vozilo koje je opterećeno založnim pravom banka, odnosno drugi poverilac u slučaju neredovnog izmirenja duga, može da vrši prodaju založenog vozila.

• Da preuzme vozilo sa rezervnim ključevima, a ukoliko se preuzimanje vozila odlaže konstatovati u ugovoru da do preuzimanja vozila za eventualnu štetu odgovara prodavac.

• Obratiti pažnju da u ugovoru o kupoprodaji vozilo bude precizno opisano, da postoji klauzula u kojoj prodavac tvrdi da vozilo nije otuđio ili opteretio i da postoji klauzula u kojoj prodavac izjavljuje da je primio novac. 

• Ako je vozilo sa drugog registarskog područja od opštine na kojoj je prodavac, moraju se odjaviti tablice u mestu izdavanja registarskih tablica i tu platiti porez.

Prodavac bi trebalo da obrati pažnju na sledeće:

• Da proveri ispravnost novca, najbolje posredstvom neke agencije za posredovanje i registraciju vozila.

• Da obrati pažnju da u ugovoru o kupoprodaji bude navedeno šta je sve predato kupcu (rezervni ključevi, saobraćajna dozvola, polisa osiguranja i sl.), da stoji klauzula koja je kod nas uobičajena odnosno da sve troškove, takse i poreze snosi kupac, te da stoji klauzula da se vozilo kupuje u viđenom stanju.

------------------------------------------------------

Hitno, za ambasadora

Iako svi oglasi na našem sajtu prolaze kontrolu administratora, ponekad je nemoguće identifikovati oglašivača koji ima nečasne namere. Naime, zahtev policije najčešće dolazi na osnovu tužbe nekog kupca prema NN licu koje je naš sajt iskoristilo ili pokušalo da iskoristi za prevaru. To NN lice postavilo je oglas koji izgleda sasvim regularno sa odgovarajućom cenom. Međutim, pošto ga odobrimo, prevarant spusti cenu i najčešće naglasi da je reč o hitnoj prodaji. Cena je tada nerealno niska za tip vozila koje se navodno oglašava, a sve to pravda potrebom da se auto brzo proda jer prodavac mora hitno da putuje u inostranstvo. Dešava se da se i sam predstavlja u oglasu kao stranac, ili se navede da je reč o automobilu koji je koristio neki ambasador koji sada mora hitno kući, strano lice na privremenom radu u Srbiji i slično, navode na sajtu polovniautomobili.com  

------------------------------------------------------

Prevara „na noge”

Još jedan način na koji se prevaranti predstavljaju kupcu jeste oglas vozila sa stranim tablicama koje se prodaje u Srbiji. I njemu je cena veoma niska, a prodavac nudi da dotera vozilo kupcu „na noge” jer bi samog kupca tako nešto mnogo koštalo. Naime, kupac bi morao da ga doveze na prikolici jer upravljanje vozilom sa stranim tablicama nije dozvoljeno. 

Ako i pokuša, rizikuje da bude kažnjen od strane saobraćajne policije. Prikolica je naravno skupa opcija pa je zbog toga „prodavac” spreman da izađe u susret tj. da dotera vozilo, ali da mu se uplati novac za troškove. 

Ponekad je reč o svega 50 evra jer računaju da prevareni kupac neće podići opštu uzbunu zbog tih para. Prevarant ovde računa na masovnost prevarenih. To mu donosi profit.

Komentari13
0e00e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

stole
ja sam vlasnik auta od maja 2013 godine. kada sam kupio u Pozarevac, tada sam posle kupovine odjavio auto i prijavio odma na svoje ime i kasnije posle 3 godine se pojavljuje auto da je pod hipoteku. Uredno sam platio porez i proverio dali je auto regularan( imam dokaze papiri) i sada novembra meseca 2016 doslo je do toga da je auto dat na hipoteku 2008 godine. Dali je to moguce da se ovo desava nije mi jasno. Dali ima neko problem isto ovako, molio bi za savet. Hvala unapred
boki B
Izvinite, ali ne razumem kako neko može da oduzme automobil koji je na mom imenu zbog nekog dugovanja prošlog vlasnika?!
Sale Savić
Po odredbama Zakona o obligacionim odnosima prodavac odgovara za pravne nedostatke stvari koju prodaje. Ovo se relativno lako dokaže na sudu i procedura nije mnogo duga.
Milorad M
ipak treba notar
Јован Скерлић
Одговор за Ана-Марија Фан Дајк. У Амстердаму се растурају и умиру од дроге. Исто тако пљачке, убиства, отмице, уцене, рекет. Од свега тога "наш" Амстердам није оперисан, баш као ни било која други град у свету. Дакле није у реду користити овакву прилику за пљување по свему што је српско. За остале коментаторе и читатеље: у западној Европи у папирима аута пише ко је власник. Ако је то банка онда то пише. Исто тако пише да банка "овлашћује _име_ и _презиме, да ауто користи", али не и да га прода. И ту нема могућности за превару. Онај који је извршио превару је продавац, а купац аутомобила не сноси никакву одговорност. Штавише има право на одштету и наравно повраћај новца. Како то све иде преко суда добро знамо и тамо у Србији и овде у Холандији - дуго и исцрпљујуће.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja