sreda, 01.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:03

Danak u krvi

Autor: Ozren Milanovićponedeljak, 24.11.2014. u 22:00

Posle tragičnih i učestalih automobilskih pogibija, sve je više onih koji se zalažu za izjednačavanje kazne za bahate pijane vozače sa onima koje dobijaju ubice za zločine počinjene sa umišljajem.

Stručnjaci tvrde da nema bitne razlike između onog ko zna da je pijan a sedne za volan i ubije nekog i onoga ko uzme pištolj i puca u žrtvu. Zato je Komitet za bezbednost saobraćaja još prošle godine podneo Ministarstvu pravde inicijativu da se sadašnje kazne, od dve do 12 godina za udese, povise na od pet do 15 godina, kao za ubistvo. Predlog se razmatra. A praksa ga razvodnjava jer u Srbiji još niko nije osuđen na zakonom najveću zaprećenu kaznu od 12 godina zatvora zbog vožnje u pijanom stanju i izazivanja nesreće sa smrtnim posledicama.  Uz to, i sudska praksa izricanja uslovnih kazni daje vetar u leđa pijanim vozačima.

A godišnje najmanje oko 54.000 vozača sedne za volan pod dejstvom alkohola, pokazuje statistika MUP-a Srbije. Gotovo polovina njih ima od 0,5 do 1,2 promila alkohola u krvi, dok čak oko 20 odsto vozača seda za volan u stanju mnogo teže alkoholisanosti. Statistika se odnosi na uhvaćene, a koliko je onih koji su pijani vozili i provukli se pored patrola, može samo da se nagađa. Mediji vrte priču da svaki peti vozač u Srbiji za volanom ima više alkohola u krvi nego što je dozvoljeno. A sve više u toj sumornoj statistici učestvuju baš mladi. neiskusni vozači. Vinovnik nesreće na Ada Huji nije imao čak ni vozačku dozvolu, a priznao je „da je popio 20 rakija”.

Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, hitno je formirala radnu grupu koja ima rok od sedam dana da predloži izmene zakona za zaštitu mladih u saobraćaju. Njen predlog je da se osobama do 21 godine starosti zabrani upravljanje motornim vozilom zapremine motora veće od 1.400 kubika i to u periodu između 23 i 6 sati, da za ove „junoše” važi nulta tolerancija na alkohol, a da kazne udvostruče ukoliko se u kolima nalaze i maloletnici.

Možda bi delotvornije bilo da se mladima ograniči vožnja automobila sa mnogo konjskih snaga motora, a ne sa velikom zapreminom. Tako je u mnogim okolnim zemljama. Jer „konji” divljaju, a dizel-motori koji su „lenji” i imaju veliku kubikažu,  nisu startni i ne „vuku na ludovanje”.  

Mladima, uz to, treba usaditi odgovornost i svest o tome šta znači upravljati automobilom. Svi moraju da znaju da je obavezno da vežu pojas, nose kacigu, kao i da je izuzetno opasno da voze pijani. Vozači treba i da budu svesni da ih čekaju najrigoroznije kazne ukoliko ne poštuju propise. U SAD je običaj da kad mladi idu u provod odrede jednog druga koji ne pije i ima zaduženje da ih vrati iz klubova ili diskoteka. I taksi posle žurke je rešenje problema. Sve dok im to ne „usadimo”, plaćaćemo preveliki danak u krvi.


Komentari16
d9a1f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milan Gajic
Gde je odgovornost za vlasnika vozila koji je dao kljuceve licu bez polozenog vozackog ispita? Zar to nije saucesnik u zlocinu? Ima li odgovarajuci clan zakona za takvo (ne)delo?
Raje pov. citaoc
Nikakvo pomeranje godina zrelosti ne resava problem. Resenje je podizanje licne odgovornosti za svoje postupke. Nema tu tata, mama, mali auto, veliki auto, malo smo pili, mladost i sl. sto se dalo procitati u tekstovima o ovoj tragediji kao u raznoraznim komentarima. Na ovome treba da radi porodica i drustvo. Tako ce se stvarati zreli i odgovorni mladi gradjani.
Samir Aslani
Nije problem u zakonu već u nama. Većina onih koji bahato voze imaju ili veruju da imaju zaleđinu i da će ih neko izvući, pocepati kaznu. Na drumovima ne divljaju deca koja su dobila jugo, već tatini sinovi koji voze mercedes i bmw. Drugo je pitanje zašto im roditelji daju takve automobile, ali oni peru njihove fleke. U suštini na putevima Srbije ubija prvo protekcija, a posle sve ostalo
Milan Maksimovic
To definitivno nema smisla, dosta ljudi u starosnoj dobi, od 20 do 21 godine postaju roditelji i svrseni porodicni ljudi, mada nije retko kod nas da to bude i ranije. Nema smisla stavljati ogranicenja tim ljudima, koji su vec autoriteti i uzori. Ako se nastavi ovim putem dolazimo u situaciju pomeranja granice, punoletstva.
Milos Hadzi Petrovic
Mislim da je predlog ministarke tu cisto reda radi. Ginulo se i u ficama od 750 kubika a kamoli nece u modernim autima jer su cak i sa malom kubikazom prave rakete spram starih. Poenta je u potpunosti zabraniti voznju mladjima od 21, a onima do 25 ograniciti vreme kad mogu da voze osim ako nisu profesionalni vozaci. Takodje, u zemlji sa rekordnim alkoholizmom bi bilo pametno doneti zabranu prodaje alkohola mladjima od 21 i zabraniti im ulazak u nocne klubove.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja