sreda, 23.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:33

Pupinov most polaže ispit opterećenja

Autor: Nikola Belićnedelja, 30.11.2014. u 15:00
(Фотографије Т. Јањић)

Tuce maksimalno natovarenih kamiona raspoređenih u sve tri trake na kolovozu novog mosta u smeru od Zemuna ka Borči zaustavlja se između dva stuba ove konstrukcije nad Dunavom. Vozila su okružena radnicima, stručnjacima Instituta CIP i geometrima raspoređenim duž nedavno prefarbane betonske ograde između kolovoza i pešačke staze. U završnim fazama radova na novom, Pupinovom mostu, testira se kako građevina podnosi opterećenje u „špicu” tranzitnog saobraćaja.

Kako bi se proverila izdržljivost konstrukcije angažovano je 12 šlepera koji sa teretom skupa teže više od 360 tona. Najpre je ispitan smer od Borče ka Zemunu, a potom isto sledi od desne ka levoj obali.

– Sve ide kako smo planirali. Pod ovim opterećenjem utvrđujemo kako reaguje konstrukcija na mestima najvećeg naprezanja, a to su tačke na polovini svakog razmaka između stubova mosta – objašnjava prof. dr Ljubomir Vlajić koji rukovodi testiranjem opterećenja. Do sada je učestvovao u izgradnji 12 mostova nad Dunavom.

Sa posebnom pažnjom testirana je deonica između između stubova 4 i 5, koji su jedan od drugog udaljeni 172 metra.

Kolovoz kojim se kreću kamioni sa punim prikolicama, ali i druga vozila angažovana na gradilištu, potpuno je asfaltiran, kao i pešačke staze u oba smera mosta. Završeno je i obeležavanje podloge na uzvodnoj strani, od Borče ka Zemunu. Na celoj građevini postavljeni su i šahtovi, slivnici, metalna ograda. Već rade i pojedini semafori na prilazima mostu.

Na zemunskoj obali već je potpuno uređena, proširena i semaforizovana raskrsnica, gde se spajaju uključenje na most i Ulica cara Dušana. Pored Dunava u toku su finalni radovi na potpornom zidu, na mestima gde je prokopana zemlja za temelje konstrukcije. Dotle je dozvoljen i pristup pešacima. Na sam most njima je, bez obzira što su staze odavno završene, ulaz i dalje zvanično zabranjen, iako su mnogi znatiželjnici, kada je to dinamika radova dozvoljavala, već prošetali s jedne na drugu obalu Dunava.

Na borčanskoj strani, uveliko je odmaklo premazivanje ivičnjaka kojim su razdvojeni kolovozi i trotoari. Jak miris farbe koju radnici nanose na betonsku ogradu oseća se izdaleka.

– Kada se ovim premaže beton, ništa ne može da prodre i ošteti ga. Ni so koja se posipa zimi, ni mraz, ni voda... Nema pukotina – kaže jedan od građevinaca zaduženih za ovaj posao.

Slično je i na delu konstrukcije iznad kopna na levoj strani Dunava na koju se nastavlja saobraćajnica prema Zrenjaninskom putu. Tamo je između dva smera kolovoza postavljena i rasveta, a ova deonica do petlje za Zrenjanin trebalo bi da bude potpuno završena pre otvaranja mosta, u drugoj polovini decembra.

Dve konstrukcije na razmaku od metar

Most Zemun – Borča se u osnovi sastoji od dve konstrukcije, za dva smera. Na svakoj su po tri kolovozne trake i pešačka staza. Razmak između te dve identične celine je 108 centimetara,kaže inženjer Ljubomir Vlajić.

– Kada se na ovakav način projektuje most, uvek je potrebno da postoji razmak. U slučaju „Pupina” taj prostor je malo širi, jer će tu biti postavljena rasveta. Obe konstrukcije građene su gotovo istovremeno, za razliku od, na primer, Brankovog mosta, koji takođe ima dve nezavisne konstrukcije, ali su one nastajale u razmaku većem od dve decenije – navodi Vlajić. 

Odštetni zahtevi biće rešeni iduće godine

Tačna cena mosta Zemun – Borča biće poznata u 2015, s obzirom na to da će pregovori o odštetnim zahtevima, kako je „Politika” već pisala, biti završeni posle otvaranja ove saobraćajnice.

Ugovorena cena radova je 260 miliona dolara, ali je ostalo da se utvrdi šta će biti sa odštetnim zahtevima ispostavljenim na 32 miliona dolara, koje su podneli kineska kompanija „Čajna road end bridž korporejšn”, kao izvođač, i preduzeće „Ratko Mitrović”, kao podizvođač radova.

Kineska kompanija potražuje 22 miliona dolara, a domaći podizvođač oko 10 miliona. Kako su nam nedavno objasnili u firmi „Ratko Mitrović”, razlozi zbog kojih su tražili odštetu su različiti.

– Ručne bombe, verovatno iz perioda Drugog svetskog rata, našli smo u zoni zrenjaninske petlje, pa je koštalo i potrajalo dok nisu bezbedno uklonjene. Uz to neke električne stubove nismo mogli blagovremeno da demontiramo, jer su se s njih napajali okolni stambeni objekti i poslovni prostori. U Banatskoj ulici nismo mogli da počnemo radove jer su nas sprečavali žitelji. Njihovi domovi su vrlo blizu nove saobraćajnice, a oni imaju uredne građevinske dozvole. Bilo je i problema sa eksproprijacijom – objasnili su nam u firmi „Ratko Mitrović”.

Premijer Kine na otvaranju mosta

Pupinov most biće svečano pušten u saobraćaj u drugoj polovini decembra. Otvaranju će prisustvovati kineski premijer Li Kećijang koji je odlukom Skupštine grada postao 26. počasni građanin Beograda.

Premijer Li Kećijang učestvovaće tih dana na samitu u Beogradu, gde će se sastati sa predsednicima vlada 16 zemalja centralne i istočne Evrope.

Dimenzije i brojke:

1.507 metara dužina mosta

29,1 metar širina mosta

22,8 metara visina konstrukcije

362 metra glavni raspon mosta

6 kolovoznih traka sa stazama za bicikliste i pešake na obe strane

21,6 kilometara ukupna dužina pristupnih saobraćajnica 


Komentari6
aa15b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Водка за Воланом
Путинов мост би било можда прикладније име.
Сетимо Се
По Пупину се звао и један ЈАТ-ов DC-10 који је својевремено повезивао континенте.
stevan Vucetic
Od sega gore napisanog o gradnji mosta Politika je uglavnom redovito izvestavala svoje citaoce ,tako da je u ovom napisu malo je toga novog,ali nas vise zanima uredjenje saobracajnica ka Pancevu i Vrscu,koji podatke CIP ima,a o tome nema reci.Dakle cela ova"prica"o toku gradnje lici na recenicu bez subjekta,ma koliko se novinar trudio da nas informise o napretku gradnjej,finaciranju,vanrtroskovnickim radovima i sl.Oni jesu vazni i,ali ne toliko,kolikom trenutak kada ce biti upotrebiv za vozace iz ovih vecih gradova,jer se zbog njih uglavnom gradi,a ne malog kvarta Borca.Nedopustivo je da BG ima samo jedan prekodunavski most,dok ih primerice Budimpesta ima negde oko5- 6 ,koliko mi je poznato.Ono sto boli je skoro nikakova organizacija odrzavanja izgradjenih novih i starih pogotovo gradjevinskih objekata,a narocito mostova.pa bi vec sada trebalo formirati ekipu koja ce ih odzavati,kao sto to ima celi napredni svet,da se ne dozivi sudbina Gazele.Za Ajfelov toranj trosi se 300t/g farbe.
branislav sokolic
bas me zanima koliko bi kostao ovaj, ili most na adi, da mozemo da angazujemo domacu mostogradnju i kolike bi bile koristi od tog posla...
Steva G
I sada ce ovi sto su onako prostacki napadali Djilasa na naslovnim stranama da se sliakju na otvaranju mosta. Moral kod politicara izgleda da je misaona imenica. Bilo bi lepo da istrazite i objavita kada ce biti uradjen i deo do puta za Pancevo i Vrsac.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja