petak, 19.04.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:59

Izvoz „velikog fiće” u Rusiju mala nadoknada za posao veka

sreda, 10.12.2014. u 15:00
У Крагујевцу је произведено 117.000 „великих фића“, а ове године најављују смањење Фото Танјуг

Kragujevac – Posle telefonskog razgovora predsednika Rusije i Srbije Vladimira Putina i Tomislava Nikolića zbog otkazivanja gradnje „Južnog toka”, izvoz 10.000 „Fijatovih” vozila „500-L” za Rusiju je izvesniji nego pre. To je, kako prenose neki mediji, rekla Stanislava Pak, Nikolićeva savetnica za medije, koja je iz četrdesetominutnog razgovora dva predsednika zaključila da se Putin „u načelu” složio sa ovim poslom. Sam Nikolić se ovim povodom još nije oglasio.

Dakle, nema „Južnog toka” koji vredi milijarde evra i koji bi zaposlio čitavu našu građevinsku operativu, ali smo zato dobili Putinovu načelnu saglasnost za drugi „veliki posao” – izvoz 10.000 „velikih fića” za Rusiju. Bez carine! Što neko reče, utešna nagrada za otkazivanje stvarno velikog posla koji bi nam obezbedio energetsku stabilnost.

No, bolje išta, nego ništa. Tim pre što je „Fijat” ove godine smanjio proizvodnju „kragujevačke uzdanice”, kako je „500-L” svojevremeno nazvao bivši direktor kompanije „Fijat automobili Srbija” (FAS) Antonio Čezare Ferara. Naime, prošle, 2013, u Kragujevcu je proizvedeno 117. 000 „velikih fića“, a gotovo čitav taj kontingent odaslat je u Evropu (80 odsto) i SAD (20 odsto). Ove godine, kako nezvanično saznajemo, fabrika u Kragujevcu teško da će „dobaciti” do 100.000 vozila.

Ne računajući avgustovsku feragostu (kolektivni odmor u Italiji), FAS je 2014. u više navrata obustavljao proizvodnju: prvo početkom oktobra, pa potom i nekoliko dana u novembru.

Razlozi su bili „eksterne prirode” i ticali su se situacije na svetskom tržištu automobila. Tako je rečeno u dopisu upućenom medijima, ali iza takvog obrazloženja se u stvari krila slabija prodaja „velikog fiće” u inostranstvu, pre svega na severnoameričkom tržištu. S tim informacijama spekulisali su predstavnici sindikata koji su u jednom trenutku od države zatražili da se agilnije uključi u rad kompanije čiji je suvlasnik (33 odsto kapitala pripada Vladi Srbije, 67 odsto „Fijatu”).

Bio je to vapaj kragujevačkih automobildžija koji su se pitali šta je sa drugim modelom predviđenim ugovorom koji je naša država potpisala sa „Fijatom” 2008. godine. Od proizvodnje robusnijeg „500-H” nije bilo ništa, pošto je grupacija „Fijat – Krajsler” odlučila da taj model proizvodi u nekoj drugoj zemlji, a ne u Srbiji.

Ostali smo, dakle, sa jednim modelom – „velikim fićom”, ali je zaista veliko pitanje šta ćemo i mi i „Fijat” dobiti izvozom 10.000 komada tog automobila u Rusiju. Nije li to instant posao za jednokratnu upotrebu, bez značajnijeg finansijskog efekta?

Možda politička korist i nije tako mala, pošto nekako treba pregrmeti negativnu reakciju „faktora” u i van naše zemlje koji su upravo Putina i Rusiju okrivili za propast projekta „Južni tok”.

„Rusko tržište je slične veličine kao nemačko, i jedno je od rastućih u svetu. Sa sadašnjom cenom '500-L' od oko 15.000 evra, i carinom od 25 odsto, taj automobil bi bio skup za tamošnje prilike. Ali bez carine mogli bismo tamo da prodamo 10.000 do 20.000 vozila godišnje. Međutim, na Vladi Srbije je da o tome pregovara“, izjavio je svojevremeno Ferara.

U bescarinskom trgovinskom aranžmanu sa Rusijom leži značajan ekonomski potencijal naše zemlje, to je jasno, ali izvoz 10.000 „500-L” u tu zemlju, pod uslovom da predsednik Putin naloži da se načelna saglasnost konkretizuje nekakvim ugovorom, ipak nije dugoročni posao. To je samo privremeni ustupak „naše braće” sa ne tako velikim ekonomskim efektom: 10.000 automobila po 15.000 evra daje 150 miliona evra, a to je svega deseti deo prošlogodišnjeg prometa kompanije FAS.

Računica postaje još „tanja“, ako se zna da je neto zarada FAS-a prošle godine bila svega oko 10 miliona evra, kao i da je naša država, shodno svom udelu u kompaniji, dobila svega 3,3 miliona evra. Imajući u vidu da su subvencije Vlade Srbije prema FAS-u 2013. iznosile 51 milion evra, po raznoraznim osnovama, ispada da je naša država te godine iz posla sa „Fijatom“ ostala „kratka“ za čak 48 miliona evra.

Sa takvim odnosom snaga u zajedničkoj kompaniji, izvoz 10.000 „500-L” u Rusiju nama može doneti korist samo „u načelu”. Ove godine, međutim, ni takvu, pošto taj instant posao može da se realizuje tek 2015.

Brane Kartalović

-----------------------------------------

A reciprocitet?

Izvoz 10.000 „Fijatovih” automobila u Rusiju je toliko mala količina da ni za nas, ni za proizvođača nema nekog velikog značaja. Ovim rečima ekonomista Dragovan Milićević odgovara na pitanje da li je taj posao za Srbiju sada neka vrsta utešne nagrade, nakon odustajanja od gradnje „Južnog toka”.

– „Fijat” godišnje proizvede od 160.000 do 170.000 automobila. Ta kvota je za njih mala količina, toliko je recimo prodato vozila na domaćem tržištu. Pri tom, svi zaboravljaju da je ovde reč o reciprocitetu, da će u Srbiju morati da se uveze 10.000 ruskih „lada”, tako da ne vidim neke velike koristi od toga – kaže Milićević.

A. T.


Komentari27
f93c0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

laki niski
E, i jedno potpitanje-Od svih tih para od prodaje fiatovih vozila Rusima,koliko ostaje Srbiji? Imajmo u vidu da premijer krije sadrzaj ugovora Vlade Srbije i FIATa,kao zmija noge.Zar ne izgleda da se tu nesto "mulja"?
Posteni Gradjanin
Iskreno receno, Fiat bas briga da li ce prodati 1 ili 100.000 velikih fica. Oni nisu na gubitku. Dobijaju uzasne svote novca od gradjana Srbije na ime subvencija sto je necuveno. Gradjani nisu hteli da "hrane" Zastavu sa 2 miliona godisnje, ali su i vise nego spremni da "hrane" Fiat. Koliko su platili porez na neto zaradu od 7.7 miliona. Verovatno 0.0 evra. Jos je najgore sto je to samo Fiat 50 miliona za godinu, iako ni to nije pravi iznos vec je trostruko veci. I najgore je sto niko nije odgovarao jer je bilo "sve po zakonu". Uvek ima i gore od goreg, samo Fiatu subvencije 50 miliona godisnje, a ima vise od 10 hiljada stranih kompanija u Srbiji, od cega namanje njih 5000 dobija pare od gradjana Srbije.
Конте Срећни Људи
За те паре се може добити много више!
Slobodan Ratković
Što onomad jedan komentator napisa,"U Srbiji se godišnje izgradi 10.km.autoputeva,a slijedeće se vrše popravke radi nekvalitetno izvedenih radova i javašluka,"slično se dešava i sa "velikim fićom".I ne samo s autoindustrijom,nego ta i takva ponašanja,dezorganizovanost unutar nefunkcionalne privrede prisutna su,skoro svugdje.Donedavno je Prag bio povezan s Beogradom vozom koji je svakodnevno kasnio jedan,do dva sata i morao je biti ukinut jer je ta medjunarodna veza ometala cjelokupni željeznički saobraćaj u Českoj,pa i u Madjarskoj.Kud god se pogleda u Srbiji malo toga funkcioniše na normalan način.Po meni odgovor je samo jedan,radi javašluka,neodgovornosti i nesposobnosti onih koji ne znaju da plivaju,a zagazili su u brzu i duboku vodu.Pa ipak to ih ne ometa da žive na visokoj nozi.Tako to ne može trajati beskonačno. Red,rad,sposobnost i odgovornost su jedina preporuka za izlazak iz tamnog tunela u kojem se Srbija nalazi pozadugo.S.R.
Aleksandar Mihailovic
Čija je to fabrika u KG i da li stvarno države Srbije i Fiata, ili je to franšiza nekog domaćeg tajkuna koji da "mudroj" Srbiji prepunoj "eksperata" 3,3 miliona evra i uzme 51? Koja je to ekonomija da za 3,3 miliona daš 51 milion evra, ili da kupiš 450 miliona $ duga za 1$? Gde su se ti "eksperti" školovali i za čiji račun rade? Upravo njima je za sve kriv Milošević, a mnogi koji su se možda i jedino okoristili napadaju "decu komunizma" koga nikada i nigde nije bilo? A zbog čega ni mediji i kolumnisti na tu temu ne pišu i ne objasne narodu da je to povika na "vuka" dok lisičetine odnesoše čitav kokošinjac, ili na miševe dok lopovčine isprazniše robne rezerve od žita i brašna, ili na "malu decu" koja odnesoše iz državnih banaka na stotine miliona evra nepokrivenih kredita, "šta znaju mala deca da je to previše za sladoled"? U naslovu je neprikladni termin, "mala nadoknada", jer se nekako podrazumeva da je Rusija kriva za Južni tok i skreće pažnja sa pravih krivaca iz EU i USA.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja