ponedeljak, 01.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 25.01.2015. u 15:00 I. Dekanj

Prodaja novih vozila u rikvercu

Фото. А. Васиљевић

Naš vozni park naoko jeste lepši, jer se na drumovima i zakrčenim ulicama sve ređe viđaju „kečevi” ili „jugići”, jer su ih zamenila polovna vozila iz Evrope, ali mi i dalje vozimo automobile koji su u proseku stari 15 godina.

Oni su, istina, nešto bezbedniji, ali polovnjak je polovnjak, pogotovo što naši vozači ne posvećuju mnogo pažnje njihovom sve skupljem održavanju.

Mada su pojedina tržišta zapadnih zemalja u Evropi registrovala porast prodaje novih automobila u 2014, čak i do desetak procenata u segmentu najjeftinijih, ali i najskupljih, kod nas se to nije dogodilo. Opet smo zabeležili pad prodaje novih vozila.

Procena predsednika Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova dr Miloša Petrovića, data našem listu u vreme Beogradskog sajma i očekivanih dvadesetak hiljada prodatih novih automobila u 2014, ostvarena je, ali uslovno.

– Iako nemamo još uvek konačne podatke, sa reeksportom (prodaja van granica Srbije) „stižemo” do 20.000 vozila. Na izvoz u okolne države „otpada” oko tri hiljade, pa je prava brojka prodaje na tržištu Srbije 16.000 do 17.000 u 2014. Ono što posebno zabrinjava je i pad od 20 procenata u segmentu polovnih vozila (oko 70.000 uvezenih), što ukazuje da 2013. i nije bila tako loša – rekao je dr Milan Vukasović, koordinator Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova za naš list.

Nekada je pad prodaje novih „kompenzovan” uvozom polovnim automobilima, ali sada je na sceni i pad prodaje polovnjaka.

– Oseća se zasićenje tržišta i ako se najavljenim ekonomskim merama ne pojača kupovna snaga stanovništva ne možemo se nadati boljitku. Do drastičnog pada prodaje novih vozila došlo je od 2008. do 2013. godine (sa 60.000 na 20.000), a time i do pada kupovine polovnih vozila. Plasman automobila za sobom „nosi” čitavu prateću industriju: automobilskog malog i velikog biznisa, servisnu, auto-delova, opreme, gde je zaposleno hiljade ljudi. Pojedini regionalni centri kao Vršac, Sombor, Zrenjanin ostali su bez dilerskih centara zbog slabe prodaje i posećenosti. Sreća je samo što smo mi narod koji ne počinje nijedan posao, čak se ni ne ženimo, bez automobila – rekao je na kraju Vukasović.

U poslednjih 15 godina na tržištu Srbije prodato je oko pola miliona vozila. Oko 34.000 prosečno po godini. Iako ne deluje, tržište Srbije ima potencijal od čak 120.000 novih vozila godišnje, rekao nam je svojevremeno dr Petrović.

Sa sedam i po miliona stanovnika naše tržište nije ni malo ni nejako. Stvari, međutim, izgledaju sasvim drugačije kada se uporedimo, recimo, sa rezultatima Češke, u kojoj se godišnje proda oko 170.000 novih vozila ili Austrijom sa 300.000 prodatih novih automobila. Reč je o zemljama sa približno istim brojem stanovnika.

Da bismo obnovili naš dosta star vozni park morali bismo godišnje da kupujemo oko 140.000 novih vozila. Prema lanjskoj prodaji to nije moguće ni za 40 godina, kategorični su stručnjaci. Kako su nam vozila stara u proseku oko 15 godina, s obzirom na našu kupovnu moć i prosečne plate, obnova voznog parka je izgleda za mnoge samo san.

U Srbiji je trenutno registrovano oko dva miliona automobila, a samo u Beogradu ih je nešto više od 500.000.

U Srbiji hit luksuz

Nisu svi prodavci automobila nezadovoljni u Srbiji. I dalje je prodaja luksuznih premijum marki relativno stabilna, a vlasnika nađe oko 1.500 najskupocenijih vozila: „BMV”, „porše”, „audi”, „leksus” kao i „mercedes”.

„Tojota” je šampion rasta među proizvođačima standardnih klasa, jer je u 2014. godini udvostručila prodaju novih automobila. Sa 560 komada u 2013. godini stigla je do 981. Najviše zahvaljujući prodaji „jarisa” i „aurisa” kako nam je rekla Aleksandra Graovac iz „Tojota Srbija”.

Tu su još veoma uspešni modeli „škoda oktavija”, „fabija”, „jeti” a „diše im za vrat” naše čedo „fijat 500-L”. „Reno–Nisan grupacija” dobre rezultate postigla je i sa modelima „daster” i „logan” popularnim na našem tržištu, kao i „Kia”, „Hjundai” i „Pežo”.

Komentari4
f2705
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Aca Aleksic
Ukinuti PDV na nove automobile do 15000e!
old tajmeri su zakon
Vozim Peugeot star 27 godina koji je bolji od svih novih automobila. Novca nemam za drugi. Srbistan.
Bonn Berlin
Gospodine Dekanj, vozim kola stara 17 godina, neverovatno dobra, neverovatno ocuvana, jednostavna za odrzavanje, podnosljiva potrosnja, jedan Audi. Pitanje da li treba da promenim kola koja nisu nikada bila u kvaru ( ulje i voda ) samo da bi imao novija i ruznija ? Jos jedan detalj, posle 800-1000 metara grejanje radi , kod vecine novih kola cekate i do 10 minuta da se grejac zagreje.
pa zasto..
Pa zasto Fijat Srbija pravi auto od 15000 kada ga vrlo mali broj nas moze priustiti? Zasto ne prave nesto od 6-8 hiljada pa da postane nacionalno auto Srbije pa i sire?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja