petak, 15.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:50

Od filmske ljubavi do biznisa

Autor: Dubravka Lakićponedeljak, 16.02.2015. u 22:00
Дитер Кослик и министарка Моника Гритер на берлинском црвеном тепиху (Фото Берлински фестивал)

Berlin - Po čemu će se pamtiti 65. Berlinale? Po činjenici da je sa ukupno 443 filma, uključujući i one prikazane na Evropskom filmskom marketu, ovo bilo najgabaritnije festivalsko izdanje? Čisto sumnjam. Brojke interesuju statističare, a kako iskrene poklonike filma zanima samo njihov kvalitet, onda je zaključak sledeći – bila je ovo još jedna bledunjava berlinska festivalska sezona.

 Berlinski festival je od osnivanja bio poznat po politički angažovanim filmovima i autorima-disidentima i tu poziciju je uspevao da zadrži i dugo posle pada Berlinskog zida. Zapravo, sve do (Diter) Koslikovih selektorskih godina, koje se samo produžavaju i produžavaju, postepeno pretvarajući politiku u puko, kadkad i neukusno politikanstvo i pretvarajući ljubav i posvećenost filmu u čist biznis. Filmske ljubavi ovde već duže nema.

 U moru prosečnosti, možda čak i više – ispodprosečnosti, naročito u glavnom takmičarskom programu 65. Berlinala, zvanični žiri predvođen američkim rediteljem Darenom Aranofskim zajedno se sa publikom i filmskim profesionalcima u gledalištu, „hvatao” za povremene slamke spasa. Zato je i konačni rezultat takav kakav jeste – žiri je nagradio ama baš sve filmove koji su iole valjali. U tom smislu postignuto je potpuno saglasje između stava žirija i stava filmske kritike.

 Iako mu „Taksi” nije jedan od najboljih filmova, na šta mu ne treba zameriti jer već duže živi i stvara u nenormalnim uslovima, iranski sineasta, disident i kućni pritvorenik Džafar Panahi, zaslužio je „Zlatnog medveda”. Ako ništa drugo, a ono zbog sirovog realizma s kojim je oslikao i svoju poziciju i poziciju svojih dosadašnjih filmova, kroz komentare njihovih aktera, ali i slučajnih putnika koji ga prepoznaju kao taksi vozača. „Taksi” jeste i pomalo narcisoidan Panahijev film, ali je i duhovit i zabavan. Ne toliko umoran koliko je umoran njegov autor. „Zlatnog medveda” je u ime „opravdano odsutnog” laureta, primila njegova malena nećaka Hana Saedi. „Taksi” je osvojio i nagradu žirija kritike.

 Sa pravom svežinom i u punom glumačkom zamahu, britanski glumci Tom Korni i Šarlota Rempling, odigrali su u filmu „45 godina” uloge za pamćenje. „Srebrne medvede” za najbolju mušku i žensku ulogu, stopostotno su zaslužili! I čileanski reditelj Pablo Laren zaslužio je za svoj, po temi neobičan i mračan film „Klub” Veliku nagradu žirija („Srebrni medved”), baš kao što su sa pokrićem „Srebrnog medveda” za najbolju režiju ravnopravno podelili poljska rediteljka Malgoržata Šumovska (film „Telo”, biće uskoro prikazan i na Festu i ne treba ga propustiti) i rumunski reditelj Radu Jude (film „Aferim”, crno-beli istočnoevropski vestern). I gvatemalanskom debitantu Hairu Bustamanteu operavdano je za film „Iksanul” pripao „Srebrni medved”, za igrani film koji otvara nove perspektive, nagrada koja u nazivu nosi i ime Alfreda Bauera. Prepoznati su i kvaliteti dokumentarnog filma „Biserno dugme” Patrisia Guzmana („Srebrni medved” za najbolji scenario), kao i vizuelni kvaliteti rusko-poljsko-ukrajinskog koproducentskog filma „Ispod električnih oblaka” i nemačkog debitantskog filma „Viktorija” Sebastiajna Šipera. Snimateljiva ovih filmova- Evgeniju Privinu i Sergeju Mihalčuku, kao i Sturli Brend Grevlenu, pripali su takođe „Srebrni medvedi”...

 Pred sam kraj takmičenja viđen je i debitantski italijansko-albanski film „Zakleta devica” Laure Bispuri, u čijoj je koprodukciji potpisano i Kosovo. Već posle prvih nekoliko minuta protrljala sam oči. Priča ovog filma toliko liči na Karanovićevu „Virdžinu”, da sve onda pada u vodu. Čak i glumački trud italijanske glumice Albe Rorvaher kao „zaklete device”.

 Ni u programu „Panorama” nije ove godine bilo nekog velikog „provoda”. Po kvalitetu dominirali su evropski severnjaci i Latinoamerikanci. U „Panorami” je prikazan i satirični film „Nasty baby” Sebastijana Silve, koji je osvojio nagradu „Tedi”, najprestižniju kvir filmsku nagradu za najbolji film, prema odluci žirija u čijem je sastavu bio i naš Predrag Azdejković.

 Među ovogodišnjim velikim filmskim zvezdama bile su i Nikol Kidman i Natali Portman, ali je najviše pažnje pod berlinskim reflektorima imao Džejms Franko. Na 65. Berlinalu bio je prisutan sa ubedljivim ulogama u čak tri filma. U Hercogovom „Kraljica pustinje”, Vendersovom „Sve će biti dobro” i nezavisnom filmu koji je sam producirao – „Ja sam Majkl” Džastina Kelija.

  Najveću pomamu na festivalu izazvala je svetska premijera filma „Pedeset nijansi sive” Sem Tejlor-Džonson. Bile su uvedene i vanredne projekcije za izveštače i kritičare. Iščekivanje pred početak projekcija veliko. Samo koji minut kasnije u dvoranama publika se smejala i smejala... Zvižduk na kraju bio je gromoglasan.

----------------------------------

„Flotelu Evropa” nagrada čitalaca „Tagesšpigela”

Dugometražnom dokumentarnom eseju dansko-srpske produkcije – „Flotelu Evropa” Vladimira Tomića, koji je bio prikazan u uglednom porgramu „Forum”, pripala je nagrada čitalaca „Tagespigela”.

 Ovaj nemački list još od 2007. Godine dodeljuje čitalačku nagradu za najbolji film u programskoj selekciji „Forum”. Uz veoma pohvalne kritike Tomićevom filmu (koje su osvanule i u drugim nemačkim listovima), žiri čitalaca je izdao i saopštenje u kojem se kaže da je „Flotel Evropa” „impresivan film koji se služi VHS materijalom sa početka 90-ih godina” i da „fascinira zahvaljujući ekspresivnoj snazi amaterskih snimaka sa ličnim refleksijama autora”. Montažu filma potpisuje naš autor Srđan Keča, koji je uz Selmu Jusufbegović i producent ovog filma.


Komentari1
d8812
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

pozdrav zdravo
Nevezano za tekst, a u vezi sa naslovom. Pobedila je STRUKA, a ne pojedinac. Od filmske ljubavi do biznisa - to je za struku apsolutno nerelevantno. Ni u jednom izvestaju struke takava tema se ne obradjuje. Zapamtite to. STRUKA JE POBEDILA!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja