sreda, 20.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
subota, 09.02.2008. u 22:00

Dživdžan „odleteo”

Beograd će, po svemu sudeći, posetioce muzičkog spektakla „Evrosong” dočekati bez zvaničnog simbola i prepoznatljivog suvenira. Izbor predmeta koji bi goste mogao da seća na dane provedene u srpskoj prestonici je mali, a prodajom ukrasnih predmeta sa logom Beograda bavi se svega nekoliko prodavnica u gradu.  

Ni Turistička organizacija Beograda nije se mnogo potrudila da poboljša ponudu čak ni u svojim radnjama. U informativnim centrima TOB-a, u podzemnom prolazu kod Palate „Albanija” izbor je prilično siromašan. Od suvenira se trenutno mogu kupiti čaše, minijaturne statue „Pobednika”, razglednice i monografija grada ... Ništa bolji izbor nije ni u poslovnici u Tržnom centru „Staklenac”.

Najviše iznenađuje to što u ovim radnjama nismo uspeli da pronađemo nijedan predmet sa utisnutim logom „Cvrkija”– dživdžana, koji je i dalje zvanična maskota beogradskog turizma. Vrabac, koji je izabran i za simbol Univerzijade koja će 2009. godine biti održana u Beogradu, iz neshvatljivih razloga odlepršao je u zaborav. Nije uspeo da postane gradski brend i pored svojevremenih objašnjenja nadležnih da je izabran zbog toga što simboliše beogradski duh „sposoban da uzleti više i dalje”. 

Vesna Nađ, iz informativne službe TOB-a, potvrdila je da u njihovoj ponudi trenutno nema suvenira sa logom vrapca.           

– Mi smo javni servis Skupštine grada i ne proizvodimo suvenire već, preko stručne komisije, biramo predmete koje nude umetnici. Neko vreme smo predlagali proizvođačima da prave pištaljke, magnete ili podloge za miševe sa motivom vrapca. Ali to nije išlo, slabo se prodavalo, pa umetnici više nisu bili zainteresovani za saradnju budući da se roba prodaje komisiono u servisima TOB-a – rekla je Vesna Nađ.    

Naša sagovornica očekuje da će na višem nivou biti pokrenuta akcija kako bi Beograd do „Evrosonga”, skupa turističkih radnika „Siti brejk” i drugih važnih događaja predviđenih ove godine u prestonici konačno dobio oficijelnu maskotu grada i suvenir. Kao i većina Beograđana, ona smatra da bi bilo logično da to bude Meštrovićeva statua „Pobednika”, prepoznatljiv spomenik sa Kalemegdana.    

– Prošle godine uputili smo javni poziv umetnicima da na temu Beograda urade predloge suvenira. Komisija je danima zasedala, ali ponuda je bila loša. Jedino što je tada odabrano su minijature znamenitih gradskih kuća koje su bile izuzetno lepe. Međutim, ni njih više nema, jer se ovoj umetnici nije isplatilo da radi tako male serije – objašnjava Vesna Nađ.

U radnji „Beogradski izlog”, međutim, nemaju problema sa umetninama i tvrde da se suveniri odlično prodaju. Kako ističu zaposleni, Kulturni centar Beograda planira da se dobro pripremi za „Evrosong” budući da će ovaj događaj biti odlična prilika za dobru zaradu.

– Turisti najčešće kupuju ono što može lakše da se ponese u koferu – majice, kuhinjskekecelje, podmetače, blokove... Omiljene su sitnice koje nose natpis Beograda, ali se turistima dopada i „Pobednik”. Pokušavamo da stupimo u kontakt sa RTS-om kako bismo, možda, u saradnji sa njima napravili suvenir i koristili zvanični logo „Evrosonga”– rekla je Ninela Gojković iz radnje „Beoizlog”.

Neki od velikih gradova bivše Jugoslavije imali su slične probleme koje sada ima Beograd. Recimo, Banjaluka čija komisija za maskotu i suvenir ni posle tri kruga javnog konkursa nije uspela da napravi pravi izbor. Odluka je prepuštena građanima, a predlog umetnika uglavnom je bio da se za maskotu grada izaberu jazavac, Jablan ili David Štrbac, likovi iz čuvenih dela Petra Kočića. Prema pisanju medija, Zagreb je ovo pitanje rešio krajem 2006. godine, i to u gradskom parlamentu, gde je izglasano da zvanični simbol hrvatske prestonice bude lik iz čuvenog crtanog filma – profesor Baltazar. Čelnici su prilično smelu odluku doneli uz saglasnost „Zagreb filma”, vlasnika autorskih prava. Ljubljana nije imala dileme, simbol ovog grada je, naravno, zmaj – isti onaj koji već godinama ulepšava čuveni Zmajski most u srcu prestonice Slovenije. 

Ivana Albunović

-----------------------------------------------

„Pobednik” pravi suvenir

Figura spomenika „Pobedniku” bio bi najoriginalniji suvenir koji bi, po mišljenju mnogih Beograđana, podsećao turiste na dane provedene u srpskoj prestonici. Teže je našim sugrađanima da odluče šta bi bio brend Beograda. Neki smatraju da bi goste iz sveta mogle da oduševe geografske pogodnosti, poput pogleda koji se sa Kalemegdanske terase pruža na ušće. Ima i onih koji ističu istorijske znamenitosti, a neki su za predstavljanje „dostignuća” savremenog života u Beogradu poput provoda na splavovima. Stare kafane vole svi, tako da je noćni život bio ovdašnji brend i pre nego što je Beograd naučio šta znači ta reč.

Kristina Seke (32), inženjer, posetioce iz drugog grada prvo bi odvela na Kalemegdan.

– Tvrđava na Kalemegdanu je mesto kakvo bih ja volela da vidim da sam turista. Mislim da bi se gostima svidelo i Ušće. Mene ne zanimaju splavovi i lude žurke, ali, da se bavim marketingom, sigurno bih njima pokušavala da privučem ljude da dođu u Beograd. I u našim muzejima imali bi turisti šta da vide – kaže Kristina.

Nebojša Čubrilović (23), kuvar, takođe bi odabrao da svoje goste upozna sa noćnim životom glavnog grada, ali bi u tome i sam uživao.

– Istinski brend Beograda ipak su splavovi. Možda nekome oni deluju kao obična, još i preskupa pijanka, ali svi moji prijatelji iz drugih gradova oduševili su se takvim provodom. Dobro nam je bilo i u starim kafanama, pre svega u Skadarliji. Nekada je pogodan suvenir bio Avalski toranj, ali sada nam je ostao jedino „Pobednik” – mišljenje je Čubrilovića.

Lepa Pavlović (56), finansijski rukovodilac, godinama radi u Kulturnom centru Beograda i priznaje da im još nije uspelo da pronađu suvenir koji bi bio glavno obeležje našeg grada.

– U nedostatku nekog specifičnog predmeta, turisti kupuju majice i šolje, samo ako na njima piše „Beograd” ili bilo šta ćiriličnim slovima. Zemunsko šetalište, Kalemegdan i stare kafane bili bi nezaobilazni u turističkom krstarenju Beogradom koje bih ja organizovala. Ne bih previdela ni galerije u kojima se uvek priređuje neka izložba na svetskom nivou – rekla je Pavlovićeva.

Marija Guć-Glišić (50), istoričar umetnosti, smatra da je kratkovido opredeljivati se samo za jedan brend.

– Ovaj grad čine razni običaji i ljudi. Čak i kada bi bilo moguće svesti Beograd samo na jednu karakterističnu sliku, bolje je razraditi nekoliko brendova za različite tipove turista. Provod na splavovima je za mlade ljude, dok su za starije Narodni muzej i koncerti klasične muzike. „Pobednik” je ono što mene direktno asocira na Beograd – ispričala je Glišićeva.

Ivan Radonjić (25), student, nikada nije bio u inostranstvu, ali uveren je da su naša noćna „ludila” jedinstvena.

– Splavovi su brend kakvog drugde nema. Samo, ne bi trebalo zaboraviti i naše klubove i diskoteke. Ne mogu da ih upoređujem sa onima u drugim zemljama, ali siguran sam da imamo neku posebnu širinu u razmišljanju kojom bismo mogli da privučemo i goste iz naše unutrašnjosti i strance – reči su Radonjića.

V. V.   

Komеntari3
5437c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Stefan Petrović
Ma kakav Cvrki bolje da taj simbol bude pobednik.
E moji Srbi, da li upotrebljavate jos koju rec osim brend.Najvazniji znak jedne zemlje je njen brend, i to saznnje posle 15 godina rada u turizmu, bravo.
amnotinterested
radim u turizmu vise od 15 godina promovisuci razlicite zemlje i njihva turisticka blaga. jedan od prvih kontakta sa turizmom jedne zemlje je logo. Kada je uradjen vrabac za nasu zemlju meni je izgledao tuzno, zalosno i sa kolazom izabranih boja deprimirano. Narocuito ako se zna da danas u Beogradu retko mozete da vidite vrabca na grani. Iz licnog iskustva bih predlozila da se logo promeni i da se napravi sa nekim drugim bojama.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja