petak, 18.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 22.04.2015. u 22:00 Ana Tasić

O potopima i novim svetovima

Из представе „Кристифор Колумбо” (Фото Документација ЗКМ)

Specijalno za Politiku

Zagreb – Od 17. do 20. aprila je u organizaciji hrvatskog Internacionalnog pozorišnog instituta održan šoukejs, program predstavljanja hrvatskog pozorišta, kroz uvid u produkciju, kao i u aktivnosti Instituta. Na ovom mini-festivalu kojem je prisustvovalo dvadesetak pozorišnih stručnjaka iz celog sveta, prikazane su plesne, dramske, kao i predstave za decu, međusobno različite u tematskom, stilskom, produkcijskom smislu. Izdvojićemo najzanimljivije dramske predstave o kojima se u Srbiji do sada manje čulo.

U Zagrebačkom kazalištu mladih igrana je očaravajuća predstava „Kristifor Kolumbo”, reditelja Renea Medvešeka, nastala prema Krležinoj jednočinki iz njegove rane, ekspresionističke faze (1918). Komad se poetski i filozofski bavi otkrivanjem Novog sveta, slojevito ispisujući očekivanja, nade i zablude povodom nalaženja novih društava. Snažne su tematske bliskosti sa Šekspirovom „Burom”, posebno u pogledu dramatičnog cepanja iluzija o „divnom Novom svetu”. Medvešek je napravio pravu teatarsku feštu, zbog ležerne i delikatne rediteljske maštovitosti. Na goloj sceni se igra napeta drama otkrivanja Novog sveta.

Ona izaziva izlive protivurečnosti posade broda, od burnog oduševljavanja novim životnim šansama, do sumnjičave svesti o nemogućnostima da se bilo šta ikada suštinski promeni, zbog ograničenja ljudske prirode. Scena se postepeno pretvara u obrise stilizovanog broda, označenog zavesama i debelim konopcima. U igri dvanaest glumaca se prepliću dramski nastupi sa moćnim horskim songovima i dominantnim, često uznemirujućim, fatalističkim zvucima udaraca u metalne kante.

Predstava „Potop” autora i reditelja Mirana Kurspahića, igrana u stešnjenom prostoru Teatra &TD, intrigantna je na više nivoa. Radnja se dešava na dva vremenska plana, jedan se odvija 1964, u vreme velike poplave u Zagrebu, a drugi pedeset godina kasnije, 2014. Prepliću se porodični i društveni lomovi, kroz prikaz života različitih generacija jedne porodice. U okolnostima poplave koja prodire u porodičan dom, šire se žustre porodične svađe, ali i suštinska bračna podrška. Poplava je tu konkretan, ali i metaforički događaj, deo ciklusa propasti i obnove života.

Zanimljivo je i to što tretman jugoslovenske prošlosti obuhvata kritičko sagledavanje političkog konteksta, posebno zato što se postavlja i iz dečje perspektive. Ona donosi bolno naivni pogled na specifičnosti tog vremena, ali i nostalgiju koja je prirodno osećanje sa ove distance. Tematika je važna i zbog prošlogodišnjih poplava u našem regionu, posebno zato što se autor njima bavi iz kritičkog ugla odgovornosti nadležnih institucija, pokazuje ih kao posledicu sistemske zapuštenosti i korupcije. Predstava je osobena i zbog izrazitog naturalizma igre, kao i zbog blizine između gledalaca i glumaca, imajući u vidu da se igrala u premalom studiju, uz samo par metara između nas. Doživljaj je intenzivirala i dramska probojnost glumaca.

Takođe na sceni eksperimentalnog Teatra &TD igrano je pedesetominutno delo „Ko rukom odneseno” pisca i reditelja Boba Jelčića, poznatog bitefovskoj publici po sjajnoj predstavi „Izlog”, igranoj na 45. Bitefu, u zgradi nekadašnje robne kuće „Kluz”. Ovaj pozorišni i filmski reditelj je odlučno potvrdio reputaciju neumornog istraživača scenskog jezika. Autentičnost je doneo stil igre glumaca Marka Makovičića, Jerka Marčića i Ivane Krizmanić. Oni igraju pod upaljenim svetlima u celoj sali, što označava proterivanje iluzije, prodor stvarnosti. Nastupaju fizički prodorno, uz oštre trzaje tela, ugrađujući u igru sastojke nekakvog iskrivljenog slepstika. Ovi grčeviti, skoro epileptični pokreti su scenski neobičan i uzbudljiv odraz unutrašnjih nemira. Govor je prebrz, ponekada i teško razumljiv, izvođači često prosipaju reči kao navijeni, nerazumni.

Na tematskom nivou, Jelčić suočava likove sa situacijom gubitka. Glumci predstavljaju jedan bračni par i njihovog prijatelja u trenutku krize, zbog ljubavnog brodoloma, iz kojeg se pokušava iskobeljati. Ipak, sama priča je ovde u drugom planu, znatno je važniji stil igre, toliko da je stil i sadržaj. Način na koji se na sceni oblikuju životni krahovi karakteriše istraživački pristup, kao razlog postojanja, u pozorištu, ali i u životu. Scena je ovde prostor pozajmljenih stvarnih života.

Komentari2
0e0b3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Bitefova Gledateljka
Hvala Politici na ovom tekstu, volim da citam sta se desava u regionu, narocito iz ugla pozorisnih strucnjaka. Pratim vec godinama Bitef i secam se predstave Izlog, ostavila je jak utisak na mene pre nekoliko godina. Volela bih da u Beograd stigne i predstava o kojoj ovde pisete.
Izvinite, ali,
..."svet", je vec zbirna imenica, prema tome, ne moze se reci ! "svet-ovi", znaci trebalo bi reci, "o potopima (ili, "cestom potapanju") i, novom svetu (podrazumeva se posle potapanja)

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja