nedelja, 20.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:39

Daleko je Pančevo

ponedeljak, 11.05.2015. u 08:15

Teško je proceniti kada će doći trenutak da vozila za manje od sat vremena prokrstare auto-putem od Batajnice do Bubanj potoka i dalje do Pančeva. Jedno je sigurno – kada on dođe za oko dve godine, kako obećavaju – političari će najzad izgubiti svoju omiljenu predizbornu igračku koju su koristili u svim kampanjama od 1990. godine.

Kako se radi i zašto se gradi više od dve i po decenije uverila se i ministarka Zorana Mihajlović, kada je nedavno nenajavljeno posetila Batajničku petlju i gradilište na kojem se gradi jedna traka auto-puta. Tamo je zatekla samo 20 radnika, a trebalo je da ih bude deset puta više. Umesto da rade, presedeli su od sedam do tri. Ne treba da čudi što petlja nije završena do 1. maja, kako je planirano, i što možda druga traka auto-puta od Dobanovaca do Ostružnice neće biti izgrađena do 1. jula ove godine.

Tako se na ovim kapitalnom projektu radi od samog početka. Gradnja je počela uz pomoć relativno nepovoljnog kredita evropskih banaka od 80 miliona današnjih evra. Posle je bilo šta je bilo – raspad savezne države, ratovi, sankcije... Sa sankcijama je obustavljen platni promet, time i kredit od koga je tek četvrtina iskorišćena. A obilaznica je pala na listi prioriteta, mada je pred svake izbore zdušno eksploatisana.

Građevinsko preduzeće „Planum”, glavni nosilac posla, dobar deo izgradnje finansiralo je iz sopstvenih prihoda ostvarenih u inostranstvu. Kad je došlo vreme da se plati, ispostavilo se da je novac predviđen za to – otišao negde drugde. Zbog toga je gradnja usporavana i prekidana. Ispostavilo se da asfaltiranje i puštanje u saobraćaj lokalnih puteva donosi više glasova nego kopanje tunela na kapitalnom projektu, koji će ko zna kada biti završen. Ipak, nekako je završen deo obilaznice od Dobanovaca do Ostružnice.

Slična praksa nastavljena je i posle petooktobarskih promena, o čemu svedoči kredit Evropske banke za obnovu i razvoj od 80 miliona evra odobren 2002. godine, koji još nije u potpunosti iskorišćen. I od dva kredita iz 2007. i 2010. godine od ukupno 100 miliona evra, uzeta od Evropske investicione banke, povučeno je tek pedeset odsto. Dugogodišnje čekanje na ratifikaciju u parlamentu, problemi sa eksproprijacijom i nedostatak para da se ona isplati, kao i loši projekti – učinili su svoje.

Kada se podvuče crta, za protekle skoro dve i po decenije izgrađen je deo od petlje Batajnica do petlje Dobanovci u punom profilu auto-puta i deo od petlje Dobanovci do tunela Straževica kao poluauto-put.

Ali ostalo je još dosta toga. Ne računajući ono što se trenutno gradi, slede radovi na drugoj konstrukciji mosta na Savi, potom druga traka od mosta do tunela Straževica, kao i čitav potez od tunela do petlje Bubanj Potok, koji nije ni taknut. Sve bi trebalo da košta oko 230 miliona evra.

Sem toga, potrebno je sagraditi tridesetak kilometara auto-puta od Bubanj Potoka do Vinče i Pančeva, zajedno sa drumsko-železničkim mostom preko Dunava. Ovaj deo obilaznice je važan i za projekat „Beograd na vodi” i funkcionisanje buduće glavne železničke stanice Beograd centar u Prokopu. Prema prvim procenama, ukupna vrednost radova iznosiće oko 470 miliona evra. Nevolja je što na tom delu treba srušiti 60 kuća i još 90 pomoćnih objekata.

Za završetak radova na obilaznici potpisan je memorandum sa kineskom kompanijom „Sinohidro”, mada ne postoji pravo ekskluziviteta, tako da se može pregovarati i sa drugima.

Koliko je obilaznica oko Beograda, koja treba grad da rastereti od tranzitnog putničkog i teretnog saobraćaja, koštala do sada – ne postoji precizan i pouzdan podatak. Koliki god da na kraju bude ceh, bitno je da bude jednom završena. Da li će to biti za dve godine – videćemo.

Marijana Avakumović

-----------------------------------------

Prsten oko Beograda

Spoljni saobraćajni prsten oko Beograda planiran je još sedamdesetih godina prošlog veka, u vreme kad je auto-put Bratstvo i jedinstvo, danas Koridor 10, bio izgrađen u punom profilu tek od Rume do Malog Požarevca. Po tom planu, predviđeno je da južni krak obilaznice vodi od Batajnice, odnosno novosadskog auto-puta, koji se u to vreme upravo gradio, preko Dobanovaca na zagrebačkom, Ostružnice na obrenovačkom auto-putu, čija se izgradnja tek spremala, do Bubanj Potoka na „niškom” auto-putu, ali bi nastavio preko Leštana i Vinče, sve do Pančeva i Banatskog Novog Sela i dalje prema Vršcu i Rumuniji. Za severni krak, pak, planirano je da od Stare Pazove preko Novih Banovaca i Vrbovskog izađe opet kod Pančeva, gde bi se spojio sa južnim krakom. Da bi se prsten zatvorio, planirana je i izgradnja dva mosta preko Dunava: jednog kod Novih Banovaca, drugog kod Vinče.


Komentari1
7c8bc
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Северна армија
Ако отпустимо 100.000-150.000 партијских неспособних радника на државним јаслама,имаћемо пара да направимо аутопут до Месеца.Наравно,отпуштене пребацити на јавне радове,а партијска књижица може и да им остане.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Tema nedelje / Beograd oko vode

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja