petak, 18.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 08:33

Ne verujete – u„Prokopu” se radi po planu

Autor: G. Volfponedeljak, 11.05.2015. u 08:15

Nova glavna železnička stanica u Prokopu, nazvana „Beograd centar”, prvi put u istoriji gradi se po planu. Jedino je malo teško prihvatiti da se ti radovi na objektu započetom još 1974. godine zovu „Faza 1”. Ali, Miroslav Stojčić, generalni direktor „Železnica Srbije”, kaže da će sve biti završeno do 27. januara sledeće godine i da će tada vozovi moći da se preusmeravaju, a putnici sele prema „Prokopu”.

– Predviđen rok za završetak ove faze je 420 dana i za sada sve teče po planu. Gradnja je počela trećeg decembra 2014. i biće završena 27. januara sledeće godine. Tada će pod pločom koju vidite biti u funkciji osam koloseka. Oni koji koriste „beovoz” znaju da on i sada tu staje. Naravno, kada ova faza bude završena sve će to izgledati daleko lepše i prihvatljivije putnicima – kaže Stojčić.

Prvi čovek železnice ističe i da stalno odlaganje završetaka važnih objekata zbog besparice košta. Ukupna cena se zbog duge istorije i ne zna, samo je poslednja suma konzerviranja „Prokopa” i drugih objekata 70 miliona dinara.

 

Stojčić, koji je u svojoj karijeri bio i direktor sadašnje Glavne železničke stanice, pomalo i sa setom gleda u budućnost i na njeno izmeštanje u Prokop. Kaže da i mnoge svetske metropole imaju čeone stanice u centru poput Terminija u Rimu, ili stanice u Cirihu. Naravno, te stanice su uređene i nisu ruglo, takva mesta su uvek bila centar okupljanja različitog sveta, što ima svoje mane – ali i šarm.

– Ploča iznad stanice ostaje. Sa Gradom Beogradom moraćemo da definišemo kome će se ona ustupiti i pod kakvim uslovima. Moguće je da će se ići na privatno-javno partnerstvo i da će se kroz to definisati komercijalni sadržaji – kaže Stojčić.

Iako to danas možda nije popularno reći, Stojčić se zalaže da pruga oko Kalemegdana ostane, da se možda pokrije i nad njom naprave neki drugi sadržaji, spusti u tunele, ali da se ne uklanja potpuno jer svaka razvijena metropola ima gradsku železnicu, pa je potrebna i Beogradu.

 

Beovoz prolazi kroz Prokop iako radovi traju Foto Ž. Jovanović 

Iskustva iz svetskih metropola pokazuju da se vozovima stiže i u sam centar.

– Da bi se oslobodio Savski amfiteatar, Bara Venecija nasipana je upravo zemljom iz Prokopa. Ka novoj stanici moraju da se urade i prilazi. Sada se radi gornji ulaz iz Bulevara mira, ali i prilaz sa autoputa mora da se uredi, prokopa Malteško brdo, kako bi se povećala frekventnost – kaže direktor „Železnica Srbije”.

Ipak, izmeštanje same Glavne železničke stanice nije dovoljno. Železničari znaju da se mora završiti i tehničko-putnička stanica u Zemunu, kao i terminal za železnički integralni transport u Makišu, i da se napravi stanična zgrada u Prokopu.

 

Keramičari postavljaju pločice u hodnicima Foto Ž. Jovanović 

– Da bi se teretni saobraćaj izmestio iz grada, što je i ekološki bitno, neophodno je i da se završi još jedan pravac, a to je obilaznica od Jajinaca do mosta na Dunavu kod Vinče, pa dalje u Banat, ali to je projekat vredan oko 450 miliona evra. Tada bi se Beograd spasao gužve. I to ne samo vagona, nego i kamiona. Šteta je što i „Pupinov most” nema prugu. Da se na to mislilo imali bismo rešene pravce ka zapadu i severu, ostao bi nam samo izlaz na istok.

I da bi Beograd kao 1884. godine, kada je nova stanica na dnu Nemanjine ulice zaživela, promenio duh, krenuo napred – mora se i Aerodrom „Nikola Tesla” povezati sa prugom.


Komentari4
3345c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Lala Sremacki
Doticnom trava do kolena na peronima zeleznickih stanica. Neka je prvo pokosi pa onda nastavi da pametuje.
petar kljaic
Beograd i Novi Sad dobijaju mostove i svasta nesto, a mi sto do Backe Palanke moramo preko Iloka i 2 Hrvatske granice (vec 10 godina), to nikog nije briga.
Quod scripsi scripsi
Није Малтешко брдо, него Малешко. По Јатаган-мали.
Maksa Maksimovic
Vidim sve je isplanirano "po planu", samo nigde ne vidim plan da Zeleznica Srbije zavrsi tzv. Zezeljev most u Novom Sadu, koji je pocet, vise se ni istoricari ne secaju kade, i sad jedan luk stoji na sremskoj obali a drugi ce biti na kukovo leto. To verovatno ceka da Kinezi, ili neki drugi Kinezi, pocnu da zidaju onu super brzu prugu prema Evropi ( koja nema alternativu )... Blago onima koji jos uvek mogu u nesto da veruju...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Tema nedelje / Beograd oko vode

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja