četvrtak, 17.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:52

Počelo je te davne...

Autor: Goran Volfponedeljak, 11.05.2015. u 08:15
Фото Ж. Јовановић

Ovaj tekst bi Srđan Karanović počeo rečima Baneta Bumbara iz legendarne serije „Grlom u jagode”: „Te davne 1974. godine počela je izgradnja onoga što danas zovemo Beograd na vodi. Počelo je projektovanje pa iskopavanje u Prokopu, bušenje tunela ispod Dedinja. U Etiopiji je svrgnut Haile Selasije, u Moskvi uhapšen Solženjicin, rođen pevač Robi Vilijams i usvojen Ustav SFR Jugoslavije”...

Mogao bi da počne i ovako: „Te davne 1884. godine otvorena je Beogradska železnička stanica. Prvi putnici ka Zemunu bili su kralj Milan sa suprugom Natalijom i prestolonaslednikom Aleksandrom Obrenovićem. U Beograd je stigla zapadna moda, otvoreni su mnogi hoteli, život je postao raskalašan... Velelepno zdanje dignuto je u Bari Veneciji, na nasutoj zemlji iz Prokopa.”

Ili ovako: „Na Berlinskom kongresu 1878. između onih poznatijih doneta je i odluka o uključivanju Srpske železnice u sistem pruga Austrougarske. Stvaranju veze sa Bugarskom i Turskom. Ali sve do 1882. u Srbiji nije mnogo urađeno. Nije bilo para pa su koncesiju za gradnju stanice vlasti poverile Emanuelu Bontu, za kojeg se ispostavilo da nema ni kapital ni garancije. Sumnja da je dao mito tadašnjem premijeru Milanu Piroćancu i kralju Milanu Obrenoviću nikada nije potvrđena”...

Možda na ovom mestu mora i ovako: „Evropa je početkom tih devedesetih usvojila mapu saobraćajnih koridora. Srbija, kao najkraća spona Istoka i Zapada, trebalo je da izgradi Koridor 10. Ali, para nije bilo, došao je rat, sankcije... Ceca je postala megazvezda, umro je rokenrol, Slobodan Milošević i Mirko Marjanović obnovili su radove na železničkoj stanici u Prokopu”...

Sve u svemu, duga priča.

Gradnja Železničke stanice Beograd na dnu Nemanjine ulice bila je za to vreme revolucija. I tada su mnogi stručnjaci imali primedbe, a jedna od najvažnijih jeste da je, iako pored reke, u Ciganskoj bari, nazvanoj kasnije Bara Venecija, odvojila prugom Beograd od Save. Savsko pristanište, iako pored pruge, izgubilo je primat. Mada danas mnogi zaboravljaju da je „te davne 1961. godine otvorena Luka Beograd na Dunavu, rođen je pisac ovog teksta... Ali bez šale, ta luka, na drugom kraju grada ubila je primat Savskog pristaništa, uterala kamiončine u grad...

Ofucala se ona omiljena profesorska da je „istorija učiteljica života”, jer sudeći po ovim fragmentima saobraćajne istorije nismo mnogo naučili. Aksiom je da saobraćaj nije voz, avion, autobus, brod, auto, nego sve to zajedno i povezano.

Gradnja beogradske železničke stanice, koja će otići u istoriju, počela je dobrim delom kopanjem Malteškog brda. Tako je nastala rupa zvana Prokop. A sada u njoj, posle više od 42 godine, treba da se završi nova železnička stanica „Beograd centar”.

Kod nas je teško reći i kad je šta počelo, a nemoguće, ili barem neozbiljno, reći i kada će se nešto završiti. Nacrt za Prokop, jer teško da će ga neko zvati „Beograd centar”, usvojen je 1971. godine, projekat 1974, gradnja je počela 1977. a rok za završetak je bio 18 meseci.  Ima stručnjaka koji tvrde da je konzerviranje nikad nezavršenih objekata koštalo više nego sam železnički čvor, a procena je da je vrednost oko milijardu evra.

Šta reći, sem da Beogradski železnički čvor nije besmisleno prozvan – čvor. Još kada se u ovu prugu upletu put, obilaznica, vlast, opozicija i gumena patka – sve je još zamršenije.


Komentari7
a1613
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

dragan jezdic
Да стварно, све је почело те давне 1974, али не изградња нове железничке станице, већ разградња СФРЈ и свођење Србије на Београдски пашалук.
Zoran Stojkovic
@ Aleksa Milanovic Vasa ideja je ispravna, samo mi sporo ucimo i jos teze prihvatamo DOBRA resenja. Sa druge strane imamo "brdo" savetnika za sve i svasta. Infrastruktura je OSNOVA za dalju nadogradnju. Sta mislite, zasto je IKEA odabrala bas tu lokaciju? Odgovor je jasan. Pozdrav
Aleksa Milanović
Železničku i autobusku stanicu je trebalo graditi na Novom Beogradu, kroz koju bi prošla linija gradskog voza koja povezuje aerodrom i centar grada. Prokop nije povezan gradskim saobraćajnicama niti prevozom sa ostalim delovima grada, autobusi će stizati na Novi Beograd a aerodrom ostaje povezan problematičnim taksi prevozom.
Zoin Mihailo
Svako voli da započne. Samo najbolji umeju i da završe započeto.
Мирко Контић
Краће - српски мегабренд: ЈАВАШЛУК.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Tema nedelje / Beograd oko vode

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja