utorak, 19.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:00

Prag je za Konjovića bio sudbonosan

utorak, 21.07.2015. u 22:00
Насловна страна монографије

U izdanju kuće „Fibonacci Academic Press” iz San Franciska, u saradnji sa Spomen-zbirkom Pavla Beljanskog iz Novog Sada i Galerijom „Milan Konjović” iz Sombora, krajem 2014. godine objavljeno je reprezentativno izdanje „Flat Horizon. The Life and Art of Milan Konjović”, koje su uredile dr Jasna Jovanov i dr Ana Novakov. U stvaranju publikacije od 295 strana učestvovao je ceo tim stručnih saradnika iz Srbije i SAD, koji je čitaocima pružio priliku da se upoznaju sa životom i radom Milana Konjovića (1898–1993) i to kroz nekoliko celina: prva se bavi njegovim formiranjem, stvaralaštvom i životom u Pragu i Parizu, druga otkriva razvoj njegove karijere sredinom 20. veka dok se u okviru treće celine razmatra odnos umetničkog i religijskog u njegovoj umetnosti.

Kako kaže dr Jasna Jovanov, budući da je reč o publici koja o Konjoviću gotovo ništa ne zna, vodilo se računa da se kroz tekstove pruže informacije o tome ko je on, zašto je važan, kako se njegova umetnost pozicionira u evropskom kontekstu. Iako se o njemu mnogo toga pisalo, zbog čega se stvorio utisak da je su male mogućnosti da se dođe do nekih novih podataka ili novih interpretacija, ova monografija ipak ima takvih elemenata.

– Objavljeni su novi detalji o Konjovićevom školovanju u Pragu, zasnovani na dokumentima iz Akademije, kao i značajni segmenti prepiske sa slikarima Milošem Borijom i Janom Zrzavijem, detalji iz njegovih ratnih godina, kao i podaci o umetničkim vezama koje je ovaj slikar stvarao u Parizu. Možda ovo ne deluje dovoljno značajno za jednu tako obimnu knjigu kao što je ova monografija, ali su ti podaci uticali na izmene u interpretaciji Konjovićevog rada, kao što je šire sagledavanje konteksta u kojem je stvarao uticalo na reinterpretaciju njegovog rada posle Drugog svetskog rata i uticaja na sveukupna kretanja u umetnosti, te na drugačije posmatranje njegove Vizantijske faze. Upravo taj osećaj da je došlo vreme za reinterpretaciju njegovog stvaralaštva podstakao nas je da u ovu publikaciju uključimo tekstove autora koji se ranije nisu bavili Konjovićem, a većina je takvih: tu je pre svih Ana Novakov, ali i Maja Marković, Ana Rakić, Ljubomir Milanović i Rozica B. Šreder – objašnjava Jasna Jovanov, inače upravnica Spomen-zbirke Pavla Beljanskog.

Sagledavajući kontroverzna mišljenja koja su tokom vremena stvarana o ovom umetniku, o svojim ličnim zapažanjima kada je u pitanju Konjović, koji je bio čovek ekstrema, naša sagovornica kaže:

– Svoju istinu o njemu našla sam negde na sredini, posmatrajući ga više okom istoričara umetnosti nego iz ličnog aspekta. Tokom istraživanja koja je preduzeo u okviru priprema filma „Prag i srpski slikari”, režiser Nenad Ognjanović došao je doznačajnih dokumenata iz praških arhiva, ne samo o Konjoviću već i o drugim autorima. Meni je upravo taj praški period bio zanimljiv, jer mi se čini da je u dosadašnjim istraživanjima ostao nedorečen. Rad na ovoj knjizi činio mi se kao dobra prilika da se doba njegovog studiranja u Pragu interpretira u kontekstu tih saznanja. Budući da se Konjović oženio Čehinjom Emom Mašrovskom, on je i kasnije, i porodičnim vezama, a ne samo umetničkim, ostao u vezi sa Pragom. Svako njegovo izlaganje tamo, bilo da je reč o samostalnim izložbama kojih je bilo nekoliko, bilo da je reč o nastupu Umetničke grupe „Oblik”, gde je Konjović privukao najveću pažnju kritike, bili su dodatni povod za drugačije sagledavanje poznatih etapa iz njegovog rada i života, kao i ukazivanje na do sada neistražene češko-srpske umetničke veze iz perioda između dva svetska rata. Zbog toga mi se čini da ovde nije samo reč o Milanu Konjoviću, već i o širem uvidu u vreme i umetničke prilike u kojima je on radio.

Svaki od tekstova prati izbor Konjovićevih radova, slika i crteža, koji izdanju daju reprezentativan izgled. Osim toga, uključen je i retko publikovan dokumentarni materijal.

Kroz tekstove celog izdanja provlači se nastojanje da se prikaže i Konjovićeva ličnost, a veliki broj fotografija služi da se prikažu ambijenti u kojima je on stvarao, posebni u svakom pogledu.

Jasna Jovanov zaključuje da su u delu obuhvaćene sve etape Konjovićevog stvaralaštva i da je teško je iz njegovog obimnog opusa, koji broji preko 6.000 radova, izdvojiti ono što bi bilo vrednije, ili manje vredno:

– Lično najviše volim njegovu plavu fazu, iz koje se u kolekciji Pavla Beljanskog nalaze izuzetno značajne slike. Ipak, umesto apostrofiranja nekog posebnog perioda, ukazala bih na značaj onih trenutaka kada se njegovo slikarstvo menja, na slike na kojima se zapažaju ključne promene, da tako kažem, iz faze u fazu, jer se u tim radovima ogledaju sve posebnosti Konjovića kao stvaraoca.

M. Dimitrijević


Komentari1
f31ae
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

primer za ugled
Evo kako se vojvodjani staraju o svojim malobrojnim umetnicima, a mi dole, sta imamo, performanse i budalastine?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja