utorak, 19.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 08:06

Vozači autobusa će se odmarati u oktobru

Autor: Ozren Milanovićutorak, 11.08.2015. u 22:00
После једног од удеса у туристичкој сезони (Фото Бета-АП)

Troje poginulih u nedavnoj saobraćajnoj nesreći kod Pećinaca, kada je kombi naleteo na zaustavljeni šleper, samo je jedan u nizu tragičnih primera nemara koji vlada na balkanskim putevima. Sumnja se, kako su navodili izveštači sa mesta nesreće, da je vozač kombija sa hrvatskim tablicama bio pod uticajem alkohola, a nezvanično, krenuo je sa još deset putnika iz Gospića za Beograd u ranim jutarnjim časovima.

Vozilo je registrovano za osam putnika i vozača, a njemu je bilo dvoje prekobrojnih. Niko od nadležnih u dve države i dva granična punkta nije uočio višak putnika u ovom vozilu. Stručnjaci, kao po pravilu analiziraju uzroke i „u horu” izvode zaključke da su umor, vrućina, (zimi klizavica), brzina i nepažnja – presudni faktor. I na tome se završava, do sledeće tragedije.

A kako utvrditi umor kad za vozače kombija sa najviše osam sedišta ne važe vremenska ograničenja vožnje i obavezan odmor? Tahograf ili kako ga zovu „crna kutija” koja beleži vreme i brzinu, nije obavezan po zakonu u ovakvim minibusima, a u autobusima je najčešće pokvaren.

Poznavaoci prilika veruju da na srpskim putevima vozi više hiljada nelegalnih kombi-prevoznika, ali policijski podaci pokazuju da dnevno granicu pređe oko 300 kombija sa srpskim registarskim oznakama. A tu su i kombi-vozila iz regiona, pa i Austrije, Nemačke, Švajcarske, Francuske... Dodajmo i sezonske čarter autobuse na međunarodnim linijama, gde vozači bukvalno voze preko granica izdržljivosti, pa je slika sa naših puteva više nego sumorna.

Nesreća koja se desila u junu, na početku turističke sezone, kod Bubanj potoka, u kojoj je jedna žena poginula, a 80 osoba je povređeno kada se autobus pun turista, među kojima je i veliki broj male dece, prevrnuo na auto-putu, potresla je Srbiju. Vozač „Barcino tursa”, koji je radio na ugovor od mesec dana, zaspao je i sleteo sa puta, tvrde očevici. Zato se i otvorila rasprava da li vozači autobusa zaista poštuju sve propise kako bi bezbedno prevezli turiste.

U zakonu se navodi da na četiri i po sata vožnje vozači, kojih je u autobusu dvojica, moraju svako za sebe da naprave pauzu od 45 minuta, kao i da nakon devet sati vožnje mora da se odmara minimum isto toliko sati, i to ne u autobusu koji je u pokretu. Naš sagovornik, naravno bez objavljivanja imena, tvrdi da, kada voze za Grčku, on i njegove kolege ne stignu da odahnu ni pola sata, već odmah skupljaju turiste da ih vrate za Srbiju:

– Jedan vozač dremka u autobusu dok drugi vozi. Pravimo pauze, ali čak i ako na granici i naplatnim rampama zaglavimo nekoliko sati, a autobus sve vreme radi, zbog klime i pomeranja metar po metar, nastavljamo put jer se putnicima žuri i protestuju, onda vidite kako nam je. Ne mogu nama da plate sobu, a da aranžman košta 99 evra, ne isplati im se. Gazda kaže odmorićete se u oktobru. Premor se ostavlja na procenu i rizik samom vozaču – kaže naš sagovornik.

Posledica toga je bila i situacija u kojoj je, kako su preneli neki mediji, turista Goran M. pre mesec dana umesto vozača kombija agencije „Tera travel” vozio autobus na povratku iz Grčke, nakon što su dva puta za dlaku izbegli sudar. Umor vozača ove agencije uočili su i putnici za Hrvatsku. Savo Tošić, direktor agencije, za „Politiku” kaže da su novine sve „naduvale”:

– Nije putnik iz Grčke vozio, već je pred Beogradom naš vozač popustio pod pritiskom svih ostalih da treba da se „odmori”, a da će ovaj da nastavi. Naš vozač je pogrešio, trebalo je da pozove dežurni centar i zbog toga je suspendovan. Svi naši vozači imaju ne samo položenu „B” kategoriju već i „C”, kao i profesionalni ispit. Licencu imamo od ministarstva, ali uz gužve u sezoni i sve druge okolnosti, zaista je teško kontrolisati vozače na daljinu. Ovo je sve traženiji vid prevoza, jer putnike uzimamo na adresi i vozimo do željenog mesta. Naneta nam je šteta poluistinama, a za tri godine, od jednog zaposlenog stigli smo do 40, stvarali ugled i sad moramo iz početka. A kada policija zaustavi vozače ilegalnih kombi-vozila ispostavlja se da su svi u kabini rođaci i da su se skupili da podele troškove puta.

Oglasi poput „povoljan kombi prevoz od praga do praga”, ili „prevoz minibusom od kuće do željene destinacije”, bez oznake firme koja to radi, sve češće se mogu videti kako na društvenim mrežama, tako i na lokalnim televizijskim stanicama Srbije.

Na nelegalnom drumskom prevozu putnika u Srbiji privreda godišnje gubi 230 miliona evra, a državni budžet dodatnih 100 miliona evra, upozorilo je prošlog meseca Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Kazne koje se izriču protiv ovakvih prevoznika su privremeno oduzimanje tablica i pokretanje prekršajnog postupka. A to se najčešće završi tako da plate kaznu i nastave po svom.

----------------------------------------------------

Vikend konvoji Beč–Beograd

Najživlje je na linijama između Srbije i Austrije. Iz Beča u petak uveče stotinak kombi-vozila kreće put Srbije.

– Nismo mi solisti. Ispomažemo se, prepuštamo ili dobijamo putnike, znamo se – priča nam G. B. koji od ponedeljka do petka u bečkoj kafani sa „serbiše specijalitetima” u kecelji radi na fritezi, a u petak uveče Mercedesovim „sprinterom” prevozi putnike za 60 do 80 evra do Beograda, Požarevca, Svilajnca.

Do subote pre podne ih sve razveze, odmara se do nedelje ujutru, a onda vraća turu za Beč. I tako radi već nekoliko godina.

– Moj mobilni broj zna stotine naših Bečlija. Pridržavam se propisa o brzini, pa me retko ko zaustavlja do pred izlazak iz Mađarske. Tu „častim” koga treba i svi zadovoljni – kaže G. B.

----------------------------------------------------

Majka i ćerka u teškom stanju

Putnice kombija, koji je prekjuče na auto-putu kod Pećinaca naleteo na šleper, S. V. i njena šestogodišnja ćerka zadržane su u Urgentnom centru i u teškom su stanju.

– Devojčica i njena majka su na Odeljenju intenzivne nege. Ostalih petoro povređenih pušteni su kući – kažu u Urgentnom centru.

A. B.


Komentari7
ea359
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Rio de Janeiro
U Brazilu autobuski prevoznici na dugim linijama, a ima ih veoma duuuuuuuuuuuuuuuugih, funkcionišu po principu Pony Express-a ili diližanse, samo se ne menjaju konji, nego vozači.
мргуд м.
А до октобра, ко жив, ко мртав....
Davor Bošković
Posedujem video snimak kako vozaci u kupacim gacama odmaraju u boksu za prtljag, u Neos Marmarasu pre nekoliko dana. Na autobusu jasno piše ime agencije.
Sima Simic
Sve je ovde odavno ukapirano , ali vlasnici tih kombija i sivih prevoznickih firmi su isti oni koji treba da se bore protiv toga . Funkcioneri iz policije , opstinski inspektori i sl . Dokaze mozete naci u bilo kojem gradu . Kad zvanicna lokalna prevoznicka firma zovne inspekciju , nelegalni prevoznici parkirani oko autobuske stanice odjednom pale kombije i odlaze . Ni kurjak svoje ne jede , a sakali su im neki rod .
Ma jeste Naivan
Kad ce stupi zakon na snagu odmah otvaram firmu autoprevoznika, hvala sto mislite na nas. Lepo je kad je drzava odgovorna. Joj mafije strasno.... Zakon mrtvo slovo, cime se bave institucije drzave??? Zaspala je i milicija.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja