sreda, 11.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:35

Novi vlasnici medija: turisti ili avanturisti

Autor: Višnja Aranđelovićnedelja, 23.08.2015. u 09:15
(Фото Н. Неговановић)

Vest da je RTV Bačka Palanka prodata je dobra. Vest da je prodata za sumu 25 puta veću od procenjene vrednosti kapitala je odlična. Vest da je prodata za 249.000 evra, uprkos činjenici da ne poseduje nikakve nekretnine je – sumnjiva.

Ko je Pavle Anušić koji je odlučio da za RTV Bačka Palanka plati četvrt miliona evra, iako je Agencija za privatizaciju procenila da taj medij vredi 9.818 evra? Zna li Pavle Anušić da u gradu u kojem živi 60.000 ljudi i gde je stopa nezaposlenosti viša od 30 odsto ne može lako da povrati uloženi novac, taman se zvao Rupert Mardok? Podatke o novom vlasniku RTV Bačka Palanka, čime se bavi, odakle dolazi, Agencija za privatizaciju ne saopštava, pozivajući se na poštovanje prava na privatnost ličnosti. Međutim, nisu odgovorili ni na pitanje s kim se Pavle nadmetao.

Koji je interes po sredi, ako ne prolazi ekonomska logika?

Verovatno zbog toga što znaju odgovor na ovo pitanje, zaposleni u pomenutoj medijskoj kući nisu s oduševljenjem dočekali vest o privatizaciji. Kako iz čitave priče ne bi izašli praznih ruku, uzeli su otpremnine.

Međutim, RTV Bačka Palanka nije rekorder u dostignutoj ceni. Pre dva dana Kablovski-distributivni sistem „Kopernikus” kupio je Radio Šid za 531.000 evra, a početna cena bila je 6.928 evra. Šta je to prilikom procene vrednosti kapitala previdela Agencija za privatizaciju, a opazilo oštro oko Srđana Milovanovića, vlasnika „Kopernikusa”, koji je juče kupio i Radio Rašku? Da li je ocenio da kablovski sistem Radija Šid sa 3.000 korisnika, koji usluge mesečno plaćaju oko 1.000 dinara, može biti i te kako isplativ? Na ova pitanja Milovanović je odlučio da nam ne odgovori.

Osim podatka da su Radio Šid i televizija Studio B prodati po istoj ceni, tačnije šidski medij za 1.000 evra višoj od beogradskog, zajedničko im je i to da su ih pazarili ljudi poznati u medijskim krugovima. Podsećanja radi, televiziju koja je simbol Beograda kupio je bračni par Ružica i Miloš Krdžić, vlasnici radio stanica Hit FM, TDI, JAT i Karolina.

Ma koliko apsurdno zvučalo, malo je primera da ljudi iz medija kupuju medije. Zbog toga nije čudno što se za list „Pančevac” zainteresovao Zoran Peševski, vlasnik preduzeća „egzotičnog” imena – „Auto-centar Zoki”.

Aktuelna privatizacija iz Kruševca u medijsku orbitu lansirala je još jedno ime – Radoica Milosavljević Maša. Nekada visoki funkcioner SPS-a u Kruševcu, sada vlasnik preduzeća koje se bavi proizvodnjom plastične ambalaže, privatnog doma zdravlja i suvlasnik jedne više škole, u imovinsku kartu upisaće i tri televizije (RTV Pančevo, RTV Kragujevac i RTV Kruševac). Ali Maša se tu, izgleda, neće zaustaviti jer je, kako je izjavio jednom dnevnom listu, za medijski šoping odvojio oko 300.000 evra. A potrošio je tek 186.700.

U istom tekstu, Milosavljević tvrdi da mu je motiv da od kupljenih medija napravi profitabilne kuće i odbacuje povezanost s ministrom odbrane Bratislavom Gašićem. Doduše, priznaje da je s njegovom majkom sedeo u školskoj klupi.

Ipak, u Udruženju novinara Srbije (UNS) sumnjaju u iskrene namere kruševačkog Berluskonija, jer nikada nije odgovorio na njihove pozive upućene sa željom da čuju planove poslovanja.

Za Jovanku Matić iz Instituta društvenih nauka Radoica Milosavljević je „dokaz da država ne želi da se odrekne medija”.

– Država je teško pristala na privatizaciju medija, u stvari ona je prisiljena da to učini. Preko biznismena poput Radioce, koji ne troše veliki novac na tu kupovinu, nastavlja da kontroliše medije. S obzirom na to da je reč o preduzećima koja su u dugovima, ne bih se iznenadila ako država diskrecionim pravom odluči da te dugove i oprosti – kaže Jovanka Matić.

Nove vlasnike, takozvane medijske avanturiste, poput Milosavljevića, javnost i medijski stručnjaci smatraju nepodobnim. Veruju da će većina njih zapravo biti medijski turisti: dođu, vide da nema profita i – odu. Međutim, iskustvo nam je pokazalo da srpskim medijima za pohvalu ne vladaju ni strane gazde. Primera radi, „Ringijer Aksel Špringer” odlučio je da minus u kasi nadoknadi otpuštanjem 30 radnika. Isti je i scenario po kojem posluje grčka „Antena” u televizijama B92 i TV Prva. Ima li uopšte dobrih vlasnika u medijima?

Za Jovanku Matić, to su sami novinari, kao što je to u listovima „Danas” i „Vreme”. A za profesora Fakulteta političkih nauka Radeta Veljanovskog pitanje vlasnika nije ključno.

– Ko su vlasnici medija nije nešto što treba da nas brine, već da li je programski koncept u interesu javnosti ili ne. A Regulatorno telo za elektronske medije (REM) ima mogućnosti da to kontroliše i kažnjava one koji ne rade u skladu s onim za šta su i dobili dozvolu. Eto prilike da REM pokaže da je zaista nezavisno regulatorno telo – kaže Veljanovski.

Nije rano reći da je sumorna prognoza privatizacijskih prilika. Od 72 medija u državnom vlasništvu, Agencija za privatizaciju objavila je javni poziv za prodaju njih 36. Do sada je kupljeno 13, a za većinu ostalih nije bilo zainteresovanih, pa se njihov vlasnik čeka u drugom krugu, kada će i cene biti upola snižene. Po punoj ceni prodati su uglavnom mejnstrim mediji. Dok su prvu priliku za udomljavanje propustile mahom radio-stanice iz manjih gradova, ali i mediji za koje je određena visoka vrednost. U tom društvu su novosadski „Dnevnik”, koji će, umesto za 7,4 miliona evra, vlasnika pokušati da privuče napola sniženom cenom, novinska agencija Tanjug, Niška televizija…

Obradović: Opasna logika medijskih avanturista

Predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS) Vukašin Obradović poteze medijskih avanturista, poput Anušića i Milosavljevića, objašnjava željom za „podzemnim političkim uticajem”.

– Oni medije vide kao način za potkusurivanje političara, verovatno smatraju i da će moći da crpe novac iz budžeta republike i lokalnih samouprava. A to je opasna logika, jer ti ljudi ne poznaju kako mediji funkcionišu i kolika je zapravo slaba ekonomska snaga medija – naglašava Obradović.


Komentari7
e321a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Neša (Glodur)
Srbija od 5. oktobra 2000. godine uništava sve svoje. Petnaest godina sve su vlade destruktivne i eliminišu domaću pamet koja želi da radi u nacionalnom interesu.
Милосав Ј.
Да ли је у питању куповина или "куповина"? У Нишу, одмах на почетку приватизације медија, град расписује конкурс за пројекте у области медија. Од 50 милиона два срећна добитника добијају 31,5 и 8 милиона (други је син министра Гашића, из медија податак). Онда они се јављају, као конзорцијум, за куповину нишке телевизије. Приватизација градске телевизије градским парама?
Tromb .
"turisti ili avanturisti"? Pre ce biti; anonimni eksponenti jos anonimnijeg multinacionalnog kapitala u totalnom preuzimanju planetarnog medijsko-informativnog sistema. Do zadnje seoske radio-stanice! Ovde su samo u prolazu. Steta sto onomad Lenjin nije imao televiziju i radio u vreme Oktobarske Revolucije. Ne bi mu trebali ni Boljsevici ni Marksizam, ... samo desetak dobrih TV-antena i jedan studio.
Milojko Mileusnic
G-djica Visnja ocigledno ne shvata da su ti mediji prodati za "hard cash", a ne za vazduh, kako se nekada privatizacija vrsila u Srbiji. Drugo je pitanje da li ce novi vlasnici biti u mogucnosti da posluju sa profitom. Pretpostavljam da ce oni zapisliti ljude od struke koji ce biti zaduzeni za sadrzaj i profitabilnost tih medija... U svakom slucaju, ja licno ne vidim kako mogu da izgube pare...
Rashela Alkalaj
Privatnici iz centralne Srbije za velike pare kupuju medije po Vojvodini. I malom detetu je jasno da su te pare stigle iz onoga kome je najviše stalo do promene vlasti u Novom Sadu.Politicki uticaj u predizbornoj kampanji, pranje novca, manipulacija.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja