sreda, 03.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 21.09.2015. u 22:00 Tanja Vujić

„Folksvagen” varao u SAD, preti mu globa 18 milijardi dolara

(Фото АП/Јенс Мејер)

Jedan od vodećih svetskih proizvođača automobila – nemački „Folksvagen” – juče je surovo kažnjen na berzi u Frankfurtu, nakon što je priznao da je godinama varao na američkom tržištu putničkih vozila na dizel gorivo. Akcije „Folksvagena” izgubile su petinu vrednosti samo nekoliko sati nakon što je Martin Vinterkort, izvršni direktor auto-džina, izrazio žaljenje zbog izneverenog poverenja mušterija i javnosti i obećao punu saradnju sa američkim pravosudnim organima. „Folksvagen” je, naime, od 2009. godine u vozila namenjena američkom tržištu ugrađivao specijalni softver varalicu sa zadatkom da pri kontroli emisije izduvnih gasova prikaže i 40 puta niže vrednosti od ostvarenih u redovnom saobraćaju.

„Folksvagenovu” ekološku prevaru objavila je u petak američka Agencija za zaštitu životne sredine (EPA) nakon zajedničke istrage sa Kalifornijskim vazduhoplovnim odborom. Ova agencija je obnarodovala manipulaciju „Folksvagena” pošto je testirala pet automobila. Nemački proizvođač je lane u Americi prodao oko 336.000 vozila.

„’Folksvagen’ je ugrozio zdravlje javnosti, od njih smo očekivali nešto bolje”, ocenila je Sintija Džajls, zamenik upravnika EPA.

Berze procenjuju da „Folksvagenu” preti zbirna kazna do 18 milijardi evra. Šteta zbog gubitka ugleda i proigranih izgleda za biznis na jednom od ključnih svetskih tržišta još je nemerljiva.

Vest o „Folksvagenovoj” softverskoj eko-varalici objavljena je u jeku Međunarodnog sajma automobila u Frankfurtu i samo dan pošto je „Dženeral motors” postigao vansudsko poravnanje sa američkim pravosuđem zbog prikrivanja tehničke greške na pojedinim njihovim vozilima zbog koje su najmanje 124 vozača poginula. Od 2001. godine pojedini vozači „Dženeralmotorsovih” modela „saturn ion” i „ševrlot kobalt” prijavljivali su čudnu vezu između kontakta za paljenje motora i ponašanja „er-bega”. Dešavalo se da usred vožnje kontakt za paljenje „izgubi vezu” sa motorom, da automobil zatim naglo stane, ali da „er-beg” ne iskače da zaštiti vozača. Nadležni u „Dženeral motorsu” znali su za taj „propust” skoro dve godine pre nego što su ga priznali u istrazi. Nakon dugih pregovora „Dženeral motors” i američko pravosuđe postigli su vansudski dogovor o visini ukupne globe koja iznosi oko 1,5 milijardi dolara. Zbog valjanog ponašanja predstavnika vodećeg američkog proizvođača automobila, nadležni sud SAD odustao je od krivičnog gonjenja bilo kog zvaničnika moćne firme.

U međuvremenu, američka Agencija za zaštitu čovekove sredine je proteklog vikenda najavila mogućnost krivičnog gonjenja u slučaju „Folksvagen” i naložila povlačenje skoro pola miliona vozila prodatih u SAD na popravku o trošku proizvođača. Iz EPA su istovremeno ocenili da su eko-frizirani „Folksvagenovi” automobili bezbedni za vožnju, ali su zatražili da nemački proizvođač povuče reklamu koju masovno emituje u SAD.

U „Folksvagenovoj” reklami potencijalnim kupcima se grafički ističe da su „audi 3”, „džeta”, „pasat”, „golf” vozila koja koriste „čisti dizel”, čime su prihvatljivija od „benzinaca” koje uglavnom nude američki proizvođači. Na američkom tržištu reklama se završava pitanjem: „Zar ne mislite da je vreme za nemačko inženjerstvo?”

„Folksvagen” je u nedelju već delimično obustavio prodaju novih i polovnih vozila u SAD. Nemački automobilski gigant planirao je da nakon rekordne prodaje vozila u Americi 2012. i potonjeg pada tražnje, do 2018. godine udvostruči prodaju s one strane Atlantika. „Folksvagenovi” ambiciozni planovi na američkom tržištu deluju sada neostvarivo, ocenjuje agencija Blumberg.

Koliko juče, zvanični Berlin zatražio je pouzdane informacije od „Folksvagena” o profilu prevare i eventualnoj umešanosti zvaničnika te firme čiji su većinski vlasnici porodica Porše i vlada nemačke pokrajine Donja Saksonija. Da li je softverska eko-varalica mogla biti ugrađena u stotine hiljada „Folksvagenovih” vozila namenjenih američkom tržištu bez znanja Upravnog odbora firme? Dvadesetočlani Upravni odbor „Folksvagena” sastaje se u petak. Na dnevnom redu trebalo je da bude ustoličenje Martina Vinterkorta na poziciji izvršnog direktora, uprkos velikom protivljenju predstavnika porodice Porše u odboru.

Da li će Vinterkort podneti ostavku, kao što se juče pronosila vest na berzama, za sada nije izvesno.

„Otkriće će narušiti ugled ’Folskvagena’ i uništiti njegov mitski imidž nemačke firme koja se oslanja na pouzdano inženjerstvo, a ne na marketinške šarene laže prenela je ocenu profesora biznisa na Univerzitetu Mičigen Erika Gordona američka agencija Blumberg.

Komentari31
b351c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

V T
Politika ima sve nepismenije clanke sto je zaista tuzno. Globa nije rec koja se upotreblajva u srbiji - ako se vec preuzimaju tekstovi onda se trbaju i prevesti. Na srpskom, globa se kaze kazna.
Ivan Zgrozeni
U clanku se ne pominje da SAD imaju vise standarde za emitovanje stetnih gasova za dizel motoere nego ostatak sveta. Kalifirnija ima jos stroze propise nego ostatak SAD. Americki proizvodjaci automobila gotovo da i ne proizvode kola sa dizel motorima. Drugim recima, Amerikanci su uveli nerealno visoke (vise nego bilo gde u svetu) standarde da bi onemogucili prodaju kola sa dizel motorima i zastitili domacu auto industriju.
polako, polako
Nece firma osiromasiti. Oni imaju 600.000 radnika! Direktori ce se smeniti, izabrati novi. Ta velika greska moze da povuce i druge fabrikante automobila da i njihov sistem dobro provere. Sta li ce tamo naci? Koje lazi i obmane???
Данијела изЕУ
Фолксваген сигурно није једина компанија која вара на тржишту. Немачке мега компаније су иначе склоне корупционашким и осталим великим скандалима, пример Сименс, или Дојче банка која је манипулисала каматним стопама, Либором. Ако се испостави да су остале ауто компаније варале, неће бити лако тој индустрији у Немачкој. Али пошто су тражили спас у мигрантима можда их Сиријци извуку...
amadeus gluvi
Od svih auto koncerna u svetu, samo je VW varao na eko testu i niko drugi.Ajte molim Vas..Čist politički pritisak na Eu(Nemačku) a sve u vezi finansijsko-dužničke krize na globalu.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja