sreda, 03.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 23.09.2015. u 15:00

„Folksvagenova” varalica u 11 miliona automobila

(Фото Ројтерс/Axel Schmidt)

„Potpuno smo uprskali stvar.” Tim rečima je Majkl Horn, izvršni direktor američke filijale „Folksvagena”, opisao fijasko auto-giganta koji je u 500.000 vozila na dizel ugradio softversku varalicu za maskiranje količine gasova koju „džete”, „pasati” i „golfovi” godinama ispuštaju na drumovima s one strane Atlantika. „Folksvagen” je obelodanio da je prevara mnogo masovnija.

Softversku varalicu za lažiranje testova emisije izduvnih gasova ugradio je u 11 miliona „narodnih automobila” prodatih širom sveta. Firma će na jesen u poseban fond izdvojiti 6,5 milijardi evra za pokrivanje budućih troškova opravke i drugih odštetnih zahteva. Ova suma u odštetnom fondu može se i povećati. Dva odvojena jučerašnja saopštenja „Folksvagena” oborila su vrednost akcija za još 20 odsto (u ponedeljak su pale isto toliko). Tako je „Folksvagen” za sobom u finansijsku neizvesnost povukao i celokupnu evropsku automobilsku industriju.

U samo dva dana tržišna vrednost „Folksvagena” manja je za 30 milijardi evra, dok su akcije „Dajmlera”, BMV-a, „Pežoa”, „Renoa”, „Sitroena” zabeležile oštar pad. Berzanski udar na evropske proizvođače automobila usledio je nakon što je američka Agencija za zaštitu životne sredine (EPA) u petak obelodanila da nemački koncern još od 2009. godine obmanjuje kupce nudeći automobile koji daleko više zagađuju vazduh nego što to merni instrumenti pokazuju.

Američka kreditna agencija Fič upozorila je juče da je bonitet „Folksvagena” ugrožen, dok su berze objavile kako su šanse da „Folksvagen” u sledećoj godini bankrotira – povećane, prenela je agencija Blumberg.

Američko ministarstvo pravosuđa pokrenulo je juče krivičnu istragu u slučaju „Folksvagen”. Bela kuća je u saopštenju povodom ovog nemačkog poslovnog fijaska istakla „priličnu zabrinutost”, dok je potkomitet za energetiku Kongresa najavio posebno saslušanje. Novi detalji istrage EPA otkrivaju da je godinu dana auto-gigant pokušavao da prikrije mahinaciju, tvrdeći da su „tehnički problemi” razlog što kola pokazuju upadljive razlike u količini izbačenih gasova prilikom laboratorijskih testiranja i onih izmerenih tokom redovne vožnje. Tek kada je ova američka agencija zapretila „Folksvagenu” da firmi neće obnoviti dozvolu za uvoz, auto-džin je priznao prevaru.

Ko je naložio da se u „Folksvagenova” kola za Ameriku ugrađuje algoritamski frizirani motor EA 189? Ko je osmislio taj softverski program, ko ga je proizveo, a ko i gde ugrađivao? Ta i druga pitanja ne interesuju samo Vašington već i mnogobrojna tržišta širom sveta. „Folksvagenov” slučaj jedna je od najvećih prevara u istoriji automobilske industrije, ocenio je juče Rojters.

„Skandal ’Folksvagen’ je katastrofa za celokupnu nemačku automobilsku industriju”, komentarisao je u ponedeljak ugledni nemački dnevnik „Handelsblat”.

Povodom slučaja „Folksvagen”, Evropa i Nemačka od juče su na nogama: Evropa zato što u ovom času ne zna da li je „Folksvagen” ugrađivao softversku varalicu u njihova kola, koja se kreću drumovima, zvanično, ekološki veoma obazrive EU, a Nemačka zato što fijasko lidera auto-industrije – jednog od stubova ekonomskog oporavka zemlje posle Drugog svetskog rata – može da ima razorne posledice po ugled celokupne privrede.

Uočavajući širinu mogućih negativnih posledica, Mišel Sapen, francuski ministar finansija, pozvao je na pokretanje sveobuhvatne evropske istrage. Naime, dok u SAD manje od jedan odsto automobila koristi dizel, u Evropi više od polovine ne koristi benzin. Evropska komisija je juče objavila da slučaj pomno prati i da još nema povoda za otvaranje istrage. Zvanični Brisel je pri tom skrenuo pažnju da zemlje članice EU same određuju standarde dozvoljene emisije izduvnih gasova na svojim teritorijama.

Prava bura oko „Folksvagena” ipak tek predstoji u Nemačkoj.

Zigmar Gabrijel, nemački ministar ekonomije, izrazio je zabrinutost zbog toga što bi šteta od skandala „mogla da ugrozi zasluženu odličnu reputaciju nemačke auto-industrije”, javlja Rojters.

Aleksander Dobrint, nemački ministar transporta, naložio je proveru svih „Folksvagenovih” vozila na dizel na tom tržištu. Uži sastav Upravnog odbora „Folksvagena” sazvao je za danas vanrednu sednicu. Berzama su se juče već pronele glasine da je Martin Vinterkort, izvršni direktor „Folksvagena”, podneo ostavku, što je zatim demantovano.

Olaf Lijes, ministar ekonomije pokrajine Donja Saksonija, najavio je juče da će „pojedinci sigurno snositi posledice”. Inače Donja Saksonija je vlasnik 20 odsto deonica „Folksvagena”, 17 odsto je u rukama Investicionog fonda Katara, 12 odsto je na berzi, dok je ostatak u rukama porodice Porše. Dvadesetočlani Upravni odbor „Folksvagena” sastaje se inače u petak. Berze će sa posebnom pažnjom pratiti ishod susreta rukovodstva firme, za koju se kaže da je „ekstremno centralizovana”.

Inače, Đan Luka Galeti, italijanski ministar ekologije, zatražio je od „Folksvagena” „uveravanja” da u modelima koje prodaje na Apeninskom poluostrvu nije ugrađena algoritamska eko-varalica.

Znak da skandal „Folksvagen” poprima globalne razmere stigao je iz Južne Koreje.

Zvanični Seul najavio je da će testirati između 4.000 i 5.000 „Folksvagenovih” automobila („džeta”, „golf”, „audi 3” proizvedeni 2014–2015) prodatih na tom tržištu.

„Ukoliko se utvrdi da ta kola imaju softverski algoritam koji prilikom testiranja snižava rezultate emisije izduvnih gasova, provera bi mogla biti proširena na sve nemačke dizel automobile”, najavio je juče Park Pan Kju, pomoćnik ministra za zaštitu životne sredine Južne Koreje.

T. Vujić

------------------------------------

Vinterkorn podneo ostavku na čelo VW-a zbog skandala

BERLIN – Generalni direktor nemačke automobilske kompanije Folksvagen (VW), Martin Vinterkorn, podneo je ostavku u svetlu skandala VW-a sa lažiranjem podataka o emisiji štetnih gasova.

„Šokiran sam događima u proteklih nekoliko dana, a iznad svega sam zapanjen činjenicom da je prevara takvih razmera moguća u grupaciji Folksvagen”, navodi se u saopštenju Vinterkorna.

„Folksvagenu je potreban novi početak i u pogledu kadrova. Mojom ostavkom otvaram put za ovaj novi početak”, poručio je Vinterkorn koji je na čelo VW-a došao 2007. godine.

VW je juče priznao da je njegovih 11 miliona dizel automobila u svetu opremljeno uređajima koji mogu da lažiraju podatke o zagađenju vazduha i saopštio da će izdvojiti 6,5 milijardi evra za treći kvartal radi pokrivanja potencijalnih troškova proizašlih iz tog skandala. (Tanjug)

Komentari3
13df3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

ekolog dr
E sad da čujem sve one mudrijaše kako pametuju nešto protiv Fiat-a i Alfe.
Мата Лабор
Кога још занима колико му ауто емитује издувних гасова ОСИМ ако цена регистрације не зависи од количине емитованих гасова?
др Слободан Девић
Netko je resio da otkupi VW za male pare ...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja