sreda, 03.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 24.09.2015. u 15:05

Da li je Berlin znao za „Folksvagenovu” varalicu

Globalni fijasko „Folksvagena” dobio je juče novu dimenziju optužbom nemačke opozicione partije Zeleni da je vlada Angele Merkel još letos znala da auto-džin masovno ugrađuje softversku varalicu u dizel automobile.

„Vlada Angele Merkel rekla je partiji Zeleni još u julu da zna za ugrađivanje softverske varalice u vozila namenjena američkom tržištu. Berlin je svakako znao da je to u širokoj upotrebi”, izjavio je zamenik šefa Zelenih Oliver Kriher u utorak uveče televizijskoj stanici N 24.

Zeleni su odgovor na poslaničko pitanje da li Berlin zna za ugradnju algoritma za lažiranje testova emisije izduvnih gasova od Ministarstva saobraćaja dobili 28. jula. „Savezna vlada je upoznata sa (varalicom), čiji je cilj da izvrda probni test”, stoji u odgovoru Berlina koji je juče objavio londonski „Fajnenšel tajms”. Demanti iz Berlina bio je munjevit.

„Optužbe Zelenih su lažne i neprikladne. Pokušavamo da raščistimo slučaj”, izjavio je Aleksandar Dobrint, nemački ministar saobraćaja, napominjući da je za slučaj „Folksvagen” saznao iz novina. Šta je i od kada znao Berlin o mahinaciji nemačkog auto-džina, kome je od otkrivanja skandala prošlog petka tržišna vrednost snižena za trećinu, za sada nije izvesno.

U međuvremenu, kancelarka Angela Merkel zatražila je „kompletnu transparentnost” u istrazi skandala „Folksvagen”, koji već nagriza imidž nemačke privrede u celini. Nemačka Uprava za kontrolu poslovanja na berzi otvorila je juče istragu o mogućim mahinacijama akcijama „Folksvagena” u poslednjih nekoliko dana, kada su akcionari izgubili preko 26 milijardi evra kapitala. Naime, američka Agencija za zaštitu životne sredine razotkrila je prošlog petka da je „Folksvagen” ugradio instrument za lažiranje rezultata testova emisije izduvnih gasova. Martin Vinterkorn (68), izvršni direktor „Folksvagena”, inače najplaćeniji nemački biznismen sa godišnjom platom od 16 miliona evra, „snažno se izvinio” u nedelju. Vinterkorn je u utorak priznao da je varalica ugrađena u 11 miliona automobila. Onaj ko je između nedelje i utorka znao za „detalj” da nije reč o samo pola miliona kola u Americi, mogao je silno da zaradi kupujući u međuvremenu obezvređene akcije „Folksvagena”. Katarski investicioni fond, vlasnik najvećeg broja povlašćenih akcija nemačkog auto-proizvođača (13 odsto) i još 17 odsto običnih akcija, od početka sedmice je u „Folksvagenu” izgubio oko 4,3 milijardi dolara kapitala, prenosi agencija Blumberg.

Inače, nemačka državna istražna komisija stigla je juče u sedište „Folksvagena” u Vofsburgu da otvori dokumentaciju firme. Istovremeno petočlano predsedništvo Nadzornog odbora „Folskvagena” sastalo se juče na tajnoj lokaciji da sasluša Martina Vinterkorna uoči zasedanja upravnog odbora u petak. Po redu vožnje –pre izbijanja skandala – upravni odbor je trebalo da produži Vinterkornov mandat do 2018. godine. Nadzorni odbor „Folksvagena” je inače pre dve sedmice jednoglasno podržao taj predlog.

Berzama su se već u utorak širile glasine da će Vinterkorn morati da ode, budući da je „Folksvagen” upao u finansijski i poslovni bezdan, čije su posledice po firmu, nemačku auto-industriju i privredu još nesagledive. Vinterkorn je u utorak odbacio i samu pomisao da se povuče. U međuvremenu, Bernd Osterloh, predstavnik sindikata zaposlenih „Folksvagena”, uputio je pismo nadzornom odboru zahtevajući da se „stvar hitno razreši” i da „pojedinci snose lične posledice”. Pre sindikata „Folksvagena”, i Olaf Liz, ministar ekonomije Donje Saksonije (region poseduje petinu akcija „Folksvagena”), nagovestio je mogućnost personalnih izmena u firmi koja samo u Volsfburgu zapošljava 75.000 ljudi (mestu sa 120.000 stanovnika).

Ishod sednice nadzornog odbora juče posle podne bio je neizvestan. „Folksvagen” i Vinterkorn su pod sve većim pritiskom, javlja evropska štampa.

Segolen Roajal, francuska ministarka energetike, upozorila je juče da će Pariz biti „ekstremno strog u slučaju ’Folksvagen’”.

„Prodaja automobila sa lažnim ekološkim pokazateljima neprihvatljiva je. Žrtve su radnici čiji posao je sada ugrožen, potrošači koji su prevareni i države koje daju subvencije za kupovinu ekološki čistih vozila”, izjavila je Segolen Roajal.

Jedan od 10 novih automobila prodatih širom sveta izašao je ispod čekića „Folksvagena”. Samo pola miliona „Folksvagenovih” vozila sa varalicom prodatih u Americi izbacilo je u atmosferu između 10.392 i 41.571 tonu otrovnog gasa „noks”, umesto 1.039 tona. koliko dozvoljavaju američki standardi. Jedanaest miliona „Folksvagenovih” kola sa varalicom zatrovali su vazduh planete sa oko 948.691 tonom istog nitro-otrova. Britanska elektrana „Dreks”, inače najveća u zapadnoj Evropi, godišnje ispusti 39.000 tona „noksa”, preneo je juče „Gardijan”.

Američko ministarstvo pravosuđa nagovestilo je da bi u sklopu krivičnih istraga u slučaju „Folksvagena” moglo da podigne optužnicu i protiv Martina Vinterkorna.

Tanja Vujić

-----------------------------------------------------------------

Direktor „Folksvagena” podneo ostavku

Berlin – Generalni direktor nemačke automobilske kompanije „Folksvagen” (FV), Martin Vinterkorn, podneo je ostavku zbog skandala sa lažiranjem podataka o emisiji štetnih gasova.

„Šokiran sam događajima u proteklih nekoliko dana, a iznad svega sam zapanjen činjenicom da je prevara takvih razmera moguća u grupaciji ’Folksvagen’”, navodi se u saopštenju Vinterkorna.

„’Folksvagenu’ je potreban novi početak i u pogledu kadrova. Mojom ostavkom otvaram put za ovaj novi početak”, poručio je Vinterkorn koji je na čelo FV-a došao 2007. godine.

FV je juče priznao da je njegovih 11 miliona dizel automobila u svetu opremljeno uređajima koji mogu da lažiraju podatke o zagađenju vazduha i saopštio da će izdvojiti 6,5 milijardi evra za treći kvartal radi pokrivanja potencijalnih troškova proizašlih iz tog skandala.

Tanjug

Komentari5
d794b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

malo bez veze xxx
Naravno da su znali. To postoji odavno samo tek sad odkriveno? Godinama su profitirali i ne samo oni vec i druge firme i tipovi automobila? Sad kad je pocelo, sve ce se i otkriti. I onda???
Novak Milic
Nije me zacudilo to sto su uradili , vise me je zacudilo sto se ranije nije otkrilo ...mislim ispada da iz njegovog auspuha ( nemacka rec ) izlazi cist kiseonik ....toliko je cist da je u startu skuplji za par hiljada eura i plus dobijaju subvencije od drzave ...nije ni cudo sto je direktor imao platu od 16 miliona eura godisnje . A protive se elektricnim vozilima i navodno nisu profitabilni , jer moraju da naprave baterije koje ce izdrzati minimum 500 km i moraju da daju garanciju od minimum 5 godina na bateriju . Ovako ne moraju da izmisljaju nove tehnologije , koriste stare motore samo ih malo poboljsaju . Ustvari imate motor iz 90 koji je poboljsan u smislu da je u stratu skuplji , tezi za odrzavanje ,izlazi vise otrova i kraci vek trajanja da bi morali da kupite drugi , noviji i skuplji automobil . A sve u cilju da se proda sto vise otpada , jer kako drugacije nazvati automobil koji zagadjuje vise nego traktor IMT ( koji je zastareo i ugasen ) i MTZ koji je unistitelj kiseonika.
Aus Berlin
Наравно.
Vuk Vucic
Zao mi je. Ipak, ostajem veran svome VW! U ranijoj mladosti sam vozio Bubu, a sada nesto kvalitetniji VW. Ova sumanuta afera taman posla da utice na moj izbor automobila. Jedino bih voleo da uporedimo ko vise zagadjuje zivotnu sredinu: jedan Buick/Ford, ili jedan VW, iste klase. Ta sumanuta "varalica" mi ne lici na Nemce. Ako su to "Nemci" svesno uradili, onda se nesto cudno desava. Iskusicemo sa vremenom...
трифртаљаједнешлајфне *
Каква случајност ! Док се папа Франциско данима пред телевизијским камерама воза у "најновијем фићи" , а те исте камере зумирају име FIAT, јавности се обелодањује афера VW . ЧИСТА ТРЖИШНА ЕКОНОМИЈА НА ДЕЛУ У СВОЈОЈ ПУНОЈ РАСКОШИ И СЈАЈУ !

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja