sreda, 03.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 24.09.2015. u 22:00 Tanja Vujić

I BMV optužen za lažiranje eko-testova

Скандал је оборио вредност акција на берзи у Франкфурту (Фото АП/ Michael Sohn)

„Folksvagen” nije lažirao testove izduvnih gasova samo u SAD, već i u Evropi. Auto-džin iz Folksburga pri tom nije jedini nemački proizvođač automobila koji je varao na eko-testovima: i pojedini modeli džipova BMV-a pokazali su na ispitu emisije otrova iz auspuha 11 puta bolje rezultate nego u redovnom saobraćaju. Ova tri odvojena otkrića oborila su juče vrednost akcija na berzi u Frankfurtu, zbog sumnje da fijasko „Folksvagena” ugrožava ugled ne samo te firme i tamošnje auto-industrije već i celokupne nemačke privrede.

„Fijasko ’Folksvagena’ ugrožava imidž svih proizvoda koji nose oznaku „Mejd in Džermani“ upravo zato što je „Folksvagen” do juče bio sinonim za ono najbolje u Nemačkoj: poštenje, pouzdanost i efikasnost”, smatra Deren Pik, profesor marketinga na Slobodnom univerzitetu u Berlinu u izjavi za „Volstrit džornal”.

„Sasvim iznenada ’Folksvagen’ je postao veći rizik za urušavanje nemačke ekonomije od grčke dužničke krize”, upozorili su juče eksperti holandske bankarske korporacije ING.

Uzalud je Zigmar Gabrijel, nemački ministar ekonomije, u sredu isticao da je fijasko „Folksvagena” izolovana pojava za koju je kriva šaka ljudi. „Moramo se pobrinuti da se ta šteta ne izvitoperi u debatu o automobilskoj industriji u Nemačkoj i nemačkoj ekonomiji”, istakao je Gabrijel obilazeći Sajam automobila u Frankfurtu.

Koliko juče, nemački magazin „Autobild” preneo je otkriće američke nevladine organizacije Međunarodni savet za ekološki transport (ICCT) da su džipovi BMV-a tipa H-3 prilikom testiranja pokazali 11 puta niže rezultate emisije gasova od onih u redovnom saobraćaju u SAD. U prevodu, džipovi BMV-a iskazali su veću prevaru od one koju su pokazale pojedine „Folksvagenove” „džete” na sličnom ispitu. Usledio je munjeviti demanti BMV-a, ali je na berzi u Frankfurtu smesta nastala panika koja je oborila akcije skoro svih nemačkih i evropskih auto-proizvođača od „Fijata” do „Renoa”.

Berzanski auto-strmoglav podbo je zatim i najnovije priznanje „Folksvagena” da je softversku varalicu ugrađivao i vozila klase 1,6 i 2,0 koja se prodaju u Evropi, bez preciziranja o kojim se sve modelima njihovih dizel vozila radi. Na tu vest Evropska komisija naložila je svim zemljama članicama EU da ispitaju da li i koliko vozila na njihovim teritorijama možda ima ugrađenu dizel varalicu.

Nastojeći da ograniči poslovnu štetu, Upravni odbor „Folksvagena” je juče – nakon ekspresne ostavke Martina Vinterkorna, izvršnog direktora firme u sredu – najavio da će već danas imenovati ne samo njegovog naslednika, već i lica odgovorna za najveći skandal u novijoj istoriji nemačke i svetske automobilske industrije. U sedištu firme u Folksburgu već se pronose glasine o mogućim masovnim otpuštanjima.

Šteta nadilazi interese akcionara „Folksvagena” i njegovih 600.000 zaposlenih širom sveta (270.000 samo u 29 nemačkih pogona), ocenjuju američki mediji.

„’Folksvagenov’ fijasko udario je u srce Nemačke. Otkriće sistematskog varanja do juče besprekorne nemačke firme nanelo je težak udarac projekciji koju Nemačka ima o sebi kao naciji reda i njenom imidžu moralnog predvodnika Evrope. Taj nemački imidž pouzdanosti koliko ovog proleća načela je tragedija ’Džerman vinga’ u kojoj je mentalno oboleli kopilot odveo u smrt 150 ljudi”, ocenjuje „Njujork tajms”.

Nacija koja je do juče delila pridike Grčkoj o radu, disciplini i štedljivosti i prozivala ostatak Evrope da budu prijemčiviji prema izbeglicama, odjedanput se suočava sa prevarantom u sopstvenim redovima, koji je zarad profita i trke za prestižom na tržištu bio spreman da prevari koga god treba, smatra taj američki dnevnik.

„Folksvagen” je inače najveća nemačka korporacija, sa godišnjom zaradom od oko 203 milijarde evra, u zemlji u kojoj je svaki sedmi radnik zaposlen u auto-industriji. „’Folksvagenova’ šteta mogla biti biti pravi udar na širu nemačku ekonomiju”, smatra „Volstrit džornal”.

U centru berzanskih preispitivanja i istrage o „Folksvagenovim” mahinacijama koje su već pokrenute u SAD, Južnoj Koreji, Brazilu, Italiji, Francuskoj, Velikoj Britaniji (parlament u Londonu najavio je sednicu ovim povodom) sve više je prisutno pitanje: ima li odgovornosti Berlina za višegodišnje sistematsko poslovno varanje „stubova” nemačke ekonomije?

Koliko je Berlin direktno znao da „Folksvagen” ugrađuje algoritamsku varku u kola na tržištima SAD i Evrope, za sada nije izvesno. Zna se ipak da je Angela Merkel 2013. godine zdušno zastupala interese nemačke auto-industrije tokom pokušaja EU da odredi dozvoljenu visinu gasova koju ispuštaju dizel vozila, prenosi londonski „Fajnenšel tajms”.

Nemačka izgleda nije bila jedina evropska zemlja koja je pritiskala Brisel da odustane ili odloži datum početka primene strožih eko-propisa za automobile. Velika Britanija, Francuska i Nemačka lobirale su da zastareli model testiranja štetnih gasova ostane na snazi i posle 2020. godine, prenosi „Gardijan”.

Nemačka se pred konferenciju o klimi UN krajem godine uveliko predstavljala kao visokorazvijena zemlja koja je mnogo uložila u smanjenje emisije izduvnih gasova. Posle „Folksvagenovih” mahinacija taj nemački imidž ekološki obazrive nacije – poljuljan je. Američka organizacija Međunarodni savet za ekološki transport tvrdi sada da eko-varanje nije ograničeno samo na slučaj „Folksvagen”. Pojedini nemački poslanici sumnjaju u pozadinu otkrića auto-skandala.

„Nije slučajno što se ova diskusija vodi baš sada. Ulogu ovde igraju i američki interesi”, smatra Oliver Vitke, poslanik nemačkih konzervativaca.

Bez obzira na sve, Martina Vinterkorna, sada već bivšeg izvršnog direktora „Folksvagena”, nakon skandala i gubitka firme od preko 30 milijardi evra samo ove sedmice – čeka otpremnina od 28 miliona evra.

Komentari22
e23bb
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

aco gz
Ne kaže se Folksburg, nego Volfsburg (Wolfsburg)
Pavle Skoric
Kada je Merkelova porucila migrantima da su dobrodosli, znao sam da to nije njena volja. Posle izvesnog vremena je povukla rucnu, jer joj se pozicija u zemlji naglo pokvarila, a pritom je ostavila istok i jug Evrope da sami resavaju taj problem, Ujka Sem izvlaci iz fioke ovu ekolosku aferu i jos jednom pokazuje evropljanima sustinu filosofije o ogranicenom suverenitetu. Kada je Evropa ostala bez kolonija, spala je na razvoj visokih tehnologija, promet roba i usluga, cime je postala veoma ekonomski ranjiva. Obzirom da nema tri svoja rudnika, Evropi su neophodni ruski resursi, ali Americki plan da to Rusima otmu, otvara pritisak na Evropu da udju u rat sa Rusijom.
Леон Давидович
Свет врви од превара.
Ljubisa Ljubiaa
Nemacki automibili- kvalitetet?- ne mogu se sve vreme svi ljudu obmanjivati. Neko vreme da i neki ljudi da. Ovde decenijama ljudi ( bezuslovno) veruju da su cak i polovni nemacki automobili bolji od ostalih novih automobila, bez obzira na poznatu Fordovu izjavu da je najbolji nov automobil. Kada savremeni koncepti automobila emituju stetne materije kakva je situacija sa tres polovnim autima, koji na uzbrdicama ostavljaju dim kao da su lokomotive na ugalj.
simon signor
Cujte Srbi i svi drugi koji niste Nemci! Kratka vam je pamet. I Srbi se radije odusevljavaju tudjim. A nekako rado kude sopstveno. U tome je "kvaka". Nemci imaju do te mere razradjen "prazan marketing" sa mamcem za povrsne i lako namamljive da je to neverovatno. Svi kao jedan stanu da hvale i ono sto zasiguno znaju da ne valja. Dok se "zrtva" opasulji, oni su ucarili. Gebelsov model je iznikao iz srzi nemackog karaktera. I kad budu "provaljeni" onda krenu da ratom i zlocinima ubedjuju. Sad svet zna zasto su se onako ostrvili na Jevreje. Jevreji su ih upoznali i "provalili". Bili su, sto se ono kaze - nezgodni svedoci. Sad u Evropi pocinje igranka bez prestanka. Zivim u Nemackoj vec 26 godina i stalno se pitam: da li je moguce da ih svet ne "provaljuje". Ovo raskrinkavanje ce ugroziti mir u Evropi. Znam Nemce. Zivi bili pa videli!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja